nahoru

Mulholland Drive

Andrej Halada 7. března 2002 • 16:32

Foto
V některých okamžicích jsem si říkal, že David Lynch v Mulholland Drive svůj drive ztrácí. Opakuje své předchozí filmy a je lehce rozvleklý. Nicméně pořád dokáže být uhrančivý - viz scéna lesbického milostného aktu, vystoupení zpěvačky-plačky Rebekah Del Rio v klubu Silencio či scénka smyslného castingu. A když se po dvou hodinách film zlomí, najednou je tu nový děj, vše se vrací zase na začátek, vím, že Lynch je pořád v dobré formě.
Aby divák do Mulholland Drive (jde o název ulice v Los Angeles) pronikl, musí být obeznámen s lynchovským světem. Pak se nebude divit trpasličímu mafiánovi, černé příšeře, poťouchlým staříkům, modré krabičce ani červenému sametu těžkých závěsů a opon. Pro pochopení Mulholland Drive je však nejdůležitější toto: původně mělo jít o pilotní díl k televiznímu seriálu společnosti ABC (projekt podobný Městečku Twin Peaks), ovšem ABC díl odmítla a ze seriálu tak sešlo. Proto má první, dvouhodinová část filmu tak pomalé tempo, příběh je rozehrán do široka - vždyť dramatický dech měl vystačit na minimálně deset patnáct pokračování. I proto je tak viditelný šev mezi první dvouhodinovkou a následující třicetiminutovkou, po němž se příběh raketově zrychlí a svou zkratkovitostí může nepřipraveného diváka zmást. V těchto okamžicích sledujte film se zvýšenou pozorností, nesmí vám uniknout především to, že blonďatou postavu v první i druhé části (Betty, resp. Diane) hraje táž herečka a že jde vlastně o tentýž příběh, jen z hlediska časové chronologie jsou jeho dvě části přehozené.
Anebo nejsou? Je příběh naivní Betty, která přichází z ontarijského Vidlákova do Hollywoodu a potká tu záhadnou ženu bez paměti Ritu, sen, nebo realita? Je první část filmu jen retrospektivou a druhá ukazuje, do jakého bahna ubohá a nevinná Betty/Diane posléze spadla? Je Betty jen fikcí, již si reálná blondýnka jménem Diane, která byla zrazena ambiciózní lesbičkou, vysnila?
Jedno je zřejmé: jestliže Městečko Twin Peaks bylo moralitou o mladé dívce, již zneužíval její otec a ona propadla drogám, pak Mulholland Drive je (a jako seriál měl být) o tom, jak mladá dívka z malého městečka zkouší štěstí v hollywoodském molochu a ten ji pohltí. Jestliže Twin Peaks byl "vesnický" seriál, Mulholland Drive měl být opakem: "městský" seriál, navíc umístěný v pupku show-businessu. Ale stejně jako se pod povrchem Twin Peaks skrývaly temné pudy místních podnikatelů a ctihodných otců, i pod leskem Hollywoodu najdeme tytéž špinavé praktiky a lidskou podlost. Samozřejmě tu stojí za připomenutí klasický Wilderův film z roku 1950 Sunset Blvd. (rovněž ulice v LA - to není náhoda, to je postmoderna), který sen a skutečnost Hollywoodu vystihl přímo esenciálně. Lynch přitom hollywoodskou mašinérii atakoval i prostřednictvím částečně autobiografické postavy režiséra Adama Keshera, který pod tlakem producentů mění obsazení svého filmu.
Na Mulholland Drive je především obdivuhodné, jak si Lynch s torzovitým materiálem poradil a jak vlastně dokázal během závěrečných třiceti minut říct to, co by se táhlo po mnoho hodin seriálu. Sice se v některých motivech skutečně opakuje, ale svými filmy koneckonců vždycky říkal totéž. Když si odmyslíme ironii, surreálné prvky nebo časové smyčky, tak jsou o dobru a zlu na tomto světě a o světlu a tmě v lidské duši. I pro to je Mulholland Drive vedle své thrillerové napínavosti zrovna tak dojímavým melodramatem, jako jím byl třeba Příběh Alvina Straighta. Jen konec má tahle láska jedné plavovlásky neharmonický.

Andrej Halada


Kurzy měn
25,290
20,530
28,540
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře