nahoru

84: výkon na Oscara

JAN JAROŠ 29. dubna 2008 • 11:00

Velké role, které Věra Kubánková dostala od televize, bychom spočítali na prstech jedné ruky: navíc si ji sotva vybavíme, neboť inscenace, kterým vévodila, dnes již patří mezi zapomenuté - například Křeslo pro gladioly (1974) nebo Mlčení Marie Zvoníkové (1984). Jejím údělem byly drobné, až epizodní role.


Proto nezbývá než přivítat Polibek na cestu (ČT 27. 4.), kde ve svých bezmála čtyřiaosmdesáti letech (!) stvořila bravurně vymodelovaný portrét zestárlé ženy, někdejší učitelky, která přesto prožívá záviděníhodné milostné vzplanutí i okouzlení intelektovou blízkostí. Její Alena, podnikající pravidelné procházky s panem Ludvíkem (Stanislav Zindulka), završené mlsáním v kavárně, je mistrně postižena ve svých drobných ješitnostech a pošetilostech, v nechabnoucí touze stále se líbit, opojena nalezením spřízněné duše. Oba mají společné hudební zájmy, on oddaně čte knihy, které mu ona vybírá - včetně osudové Seifertovy sbírky Polibek na cestu, k níž název odkazuje.

Režisérka Zuzana Zemanová dokázala decentně postihnout i nezvratné známky přibývajícího věku. Zdánlivě neuctivé průhledy na stařecky svraštělou kůži nohou či rukou při oblékání, na vrásčitý obličej, byť stále udržovaný kosmetikou, vypovídají až dojemně o rozpoložení jedné distingované stařenky, která nikdy nepřestala být dámou v tom nejlepším slova smyslu. Věra Kubánková pak vyhmátla osobitost své hrdinky, z několika výmluvných postřehů poskládala bezvadně fungující portrét vitální, snad i tvrdohlavé stařenky. Připomínám aspoň kratičký okamžik, kdy holí vysunuje knížku z nejvyšší poličky, kam jinak nedosáhne.

Vedle Kubánkové je vše ostatní druhotné, ať již jsou to chvatem světa pohlcení příbuzní (Simona Stašová jako dcera Milada a Jaromír Dulava v roli zetě, Zuzana Vejvodová a Lucie Nesvařilová coby Aleniny vnučky), nebo i přítel Ludvík. Dokonce dochází k určitému zmatení dramatické důležitosti, když příběh bezdůvodně otevírá dlouhá scéna, v níž právě sledujeme Ludvíka při jeho cestě za Alenou. Jeho tajemství i nenaplněná očekávání také budeme pozvolna odkrývat - nejprve s Aleninou rodinou a později s Alenou samou, když svého milého přijede navštívit do domova důchodců.

Je nesporné, že Věra Kubánková se stává středobodem celého vyprávění. Naopak vedlejší postavy a motivy, jen volně k ní připojené, často zbytečně klišovité či naopak bizarní, se propadají - například prvoplánové žárlivecké projevy Eleniny dcery Milady, ale také neobratně inscenovaný výjev, kdy se rodina dohaduje, kdo půjde zjistit, zda se Ludvíkovi něco nepřihodilo, když vynechal schůzku.

Účast scenáristky Kariny Hill, kameramana Jiřího Krejčíka a nakonec i režisérky Zuzany Zemanové tedy tvoří jen nutný základ - výjimečnost dává celému dílu uhrančivý výkon hlavní aktérky.

JAN JAROŠ


Kurzy měn
25,250
20,460
28,650
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře