nahoru

FIAT CROMA / Pól na pól

Vojtěch Štajf 17. října 2005 • 16:53

Nezáviděníhodná ekonomická situace italské automobilky Fiat je pro motoristické odborníky i laiky známým faktem. Snaha vytáhnout turínskou značku na výsluní prosperity vede kormidelníky z jejího vedení k rychlému uvádění nových líbivých modelů. A to nejen nástupců současných typů, jako je ve Frankfurtu uvedené punto, ale i testované cromy, vozu pro Fiat znovuobjeveného segmentu.

Croma je pro Fiat alespoň symbolickým návratem k dobám úspěchu. Sedan vyšší střední třídy s tímto názvem se vyráběl v letech 1985 až 1996, tedy dlouhých 11 let. Poté však takto velký rodinný vůz v nabídce značky chyběl, pokud nepočítáme extravagantní MPV Multipla. Na návratu cromy si Fiat hodně zakládá, především pak sází na pověstný italský design. Ten má u nové cromy „na svědomí“ Giorgetto Giugiaro, což samo auto připomíná decentními nápisy na obou zadních dveřích. Vůz se vyrábí v továrně v Cassinu jižně od Říma a Fiat tvrdí, že tato továrna je v současnosti absolutně nejmodernější a technologicky nejvyspělejší automobilovou továrnou v Evropě.

ANI RYBA, ANI RAK


Uvnitř nová croma zaujme především uprostřed středové konzoly umístěnou řadicí pákou pětistupňové převodovky. Italové se u cromy rovněž chlubí vysokou bezpečností -croma má standardně sedm airbagů, může jich mít až devět!
Zvenku vypadá croma na první pohled jako kombi, i když o ní její tvůrci tvrdí, že je něco mezi kombíkem a hatchbackem. Tohle tvrzení je ale spíše marketingově promyšleným tahem, jak ušetřit a vyrábět pouze jedno provedení karosérie, a navíc to vydávat za přednost. Proti gustu ale žádný dišputát, u nové cromy tahle kombinace až překvapivě funguje. Pro pětičlennou rodinu se psem a množstvím zavazadel je tenhle vůz z říše snů, na zadních sedadlech i v kufru (po sklopení sedaček až 1610 litrů) je královský prostor, do jisté míry je to dáno i vyšší stavbou karosérie.
Takové proporce se samozřejmě musejí trochu projevit na jízdních vlastnostech, posádka cromy tak nebude mít příliš ráda rychlou jízdu v zatáčkovité trati, poněvadž komfortně naladěný podvozek umožňuje velké náklony, i když příplatková sedmnáctipalcová kola držení stopy markantně vylepšují. Pochválit však musím především brzdy, které jsou u půl druhé tuny vážícího vozu dimenzovány i na zmíněnou ostrou jízdu. Vtipnou maličkostí je systém ESP s funkcí „hill holder“, jako mají některé vozy SUV. Při stání do kopce, zařazení jedničky a puštění spojky zůstane croma asi na tři sekundy stát a umožní tak rozjetí bez nepříjemného popojetí vozu vzad.

PRUŽNÝ MOTOR


Nabídka pohonných jednotek sestává ze tří čtyřválců (dva zážehové 1,8 a 2,2 a jeden vznětový 1,9) a vznětového pětiválce 2,4, který je s výkonem 200 k nejsilnějším agregátem pod kapotou cromy. V testovaném voze jsem vyzkoušel silnější z dvojice zážehových motorů o objemu 2,2 litru. Jeho pružnost je slušná, přesto by vozu více slušela šestistupňová převodovka. Ani spotřeba není u tohoto motoru extrémní, při delší jízdě mimo město se vůz spokojil jen s 8,6 litru naturalu na 100 km. Slova chvály zaslouží přesnost řazení, jež nebývala vždy silnou stránkou turínských vozů. Naopak nešvarem, jaký si i tento fiat podržel, ale který nemusí vadit každému, je přílišná účinnost posilovače řízení, a tím menší cit řidiče pro povrch silnice. Celkově lze pozitivně hodnotit i základní cenu. Nevýhodou pro tržní úspěch cromy ale bude fakt, že alespoň u nás si motoristé odvykli vnímat fiat jako výrobce velkého rodinného automobilu.

***

NAŠE HODNOCENÍ


Jízdní vlastnosti ***
Motor ***
Brzdy ****
Výbava *****
Design ***
Užitná hodnota *****
Výbava / cena ***

Vojtěch Štajf


Kurzy měn
25,260
20,450
28,680
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře