nahoru

Proudy plechu

Michal Komárek 30. září 2005 • 12:26

Co s nimi? Valí se všude, prodírají se městem co nejdál, kupí se kdekoliv, kde je trocha zbylého místa. Přehlédnout ani ignorovat je nelze. Ale když někdo, jako například radnice Prahy 6, přijde s bohulibým nápadem na stavbu podzemních garáží, do nichž by proudy plechu mohly šikovně odtékat, hned se ozvou občanští aktivisté, že by raději chtěli uchovat park. Park! Není to ve městě přece jen trochu přežitek?

Praha 6 je bezpochyby krásná, populární a bohatá část města. Má ale taky smůlu - konečná metra přichází příliš brzy, diskuse o rychlodráze a pokračování metra jsou jen diskusemi a s jejich řešením zůstává v nedohlednu i vybudování velkého záchytného parkoviště. Přitom za prací do metropole míří stovky a tisíce lidí ze Slaného a Kladna, kteří svá auta odstavují nejraději právě u té příliš brzké konečné na Dejvické. Výsledek? Parkovacích míst chybějí stovky, ulice jsou přeplněné, provoz chaotický. Co s tím?
"Mnoho řešení není. Přezkoumali jsme všechna speciální parkovací povolení a ušetřili asi deset míst. Kde to jde, předěláváme podélná parkovací místa na šikmá či kolmá, ale ani to není žádný velký průlom. No, a pak jsou tu podzemní garáže. Zda a kde mohou být, o tom musejí rozhodnout odborníci. A ti opakovaně vytypovávají stejná místa, mezi nimi i Puškinovo náměstí," shrnul starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS). Na Puškinově náměstí je park a dětské hřiště. Podle starosty ovšem zase jiní odborníci garantují, že stavba budoucnost parku neohrozí, že stromů se vykácí minimum a vysadí se maximum nových a že nové dětské hřiště bude lepší a bude splňovat normy Evropské unie.
Starosta Chalupa vychází z jasných premis: aut je mnoho, problém musíme řešit. Optimální řešení nemůže proto navrhnout on, to je věcí odborníků. Ti řekli, že to má být tam a tam, tak je to asi to nejlepší řešení.

EMOTIVNÍ AKTIVISTÉ


Zaštiťuje-li se starosta experty, pak protestující občané jsou bez zábran sentimentální a do boje táhnou podepřeni emocemi. Jedna mladá maminka mi říkala: "Když jsem se dozvěděla, že se to tady má stavět, byl to prostě pro mě šok. Já jsem se do té doby o komunální politiku vůbec nijak nezajímala, až ty garáže mě tam vtáhly. Připadalo mi, že to snad ti politici nemohou myslet vážně, že to mají nepromyšlené, nedomyšlené a taky, že se o tom s námi nechtějí bavit, že nás chtějí postavit před hotovou věc, protože neuspořádali žádnou veřejnou diskusi, názor lidí je nezajímá ..." Z takto emotivních lidí vzniklo občanské sdružení, jež na radnici předalo petici s více než tisícovkou podpisů. Tihle lidé chtějí dvě věci, respektive jednu chtějí - aby se s nimi politici bavili, a jednu nechtějí - podzemní garáže pod parkem. Aktivisté mají strach ze stavby, na kterou se budou rok dívat z okna, z toho, že park to prostě nemůže přežít, z toho, že jsou bezmocní proti kabinetním rozhodnutím jimi zvolených politiků. Mají také nějaké věcné argumenty?
"Moje zkušenost je taková, že to s parkováním není až tak zlé. Nějaké místo se vždycky najde. Myslíme si, že problém by vyřešily parkovací zóny, tj. vymezení předplacených parkovacích míst pro místní obyvatele. To by stačilo," tvrdí mluvčí občanského sdružení Hana Palesová. "Vždyť i podzemní garáže mají být podle starosty především pro rezidenty. A to je nejslabší místo jeho tvrzení -není schopen ani přibližně uvést, kolik by takové stání stálo, není tedy vůbec schopen odhadnout, zda by to pro rezidenty bylo zajímavé a dostupné. Klidně se může stát, že garáže zaplní dojíždějící, projeví se obvyklý nasávací efekt a provoz v okolních uličkách se znásobí. Máme pocit, že radnice nehledá racionální řešení, že tady jde především o to, aby se uskutečnila velká investice."
Starosta ovšem říká, že cenu parkování pro rezidenty prostě nemůže určit, když zatím nezná ani cenu celých garáží, a že to je od aktivistů nefér argument ...

POLITIKA


Spory o to, zda se mají kácet stromy, zachovat park, postavit garáže, co s auty, samozřejmě nejsou ničím originálním. Tento mi připadá ovšem laboratorně čistý: starosta si nehraje na politika a aktivisté si nehrají na odborníky. Normální politika by se přitom měla dělat asi právě někde mezi technokracií a emocemi.
Tedy, starosta si na politika hrát začal, ale moc mu to nejde - poté, co převzal petici a zjistil, že o věc se zajímají média, prohlásil, že projekt pozastavuje a bude znovu zkoumat, zda vybrali ta nejlepší místa. Co myslíte, k jakému závěru asi po konzultacích s experty dospěje? Aktivisté se však domnívají, že k žádnému skutečnému pozastavení nedošlo, neboť podle jejich zdrojů na radnici pokračuje například práce na žádosti o změnu územního plánu, která stavbu garáží na místě parku umožní.
Je ovšem otázka, zda nejsou občané politice stejně vzdáleni jako starosta. Představa, že se stačí prohlásit občanem, je podobně problematická jako spoléhání na experty. Mladá maminka z občanského sdružení mi například říkala, že snad v nějakých evropských městech fungují nějaké takové zvláštní zásuvné systémy, do nichž auto zajede a ono ho to uklidí do podzemí a že je to jednodušší, levnější a zabere to míň prostoru než podzemní garáže. Možná. Ale v této podobě to není zrovna připravené do věcné diskuse.
V jistém smyslu jsou ovšem spory o garáže k nezaplacení. Pomáhají v Dejvicích vytvořit občanskou společnost, s níž to bude mít tento starosta i jakýkoliv jeho nástupce hodně těžké. A třeba se ti lidé na radnici budou muset stát i politiky. A možná společně řeknou i něco podstatného k problémům, zda opravdu musíme ustupovat autům, nakolik je park hodnotou o sobě, jestli jsou technologie důvěryhodné do té míry, že zajistí existenci klidného, tichého, nerušeného parku nad podzemní garáží, nebo jestli má vůbec nějaký smysl angažovat se v komunální politice.

Michal Komárek


Kurzy měn
25,260
20,450
28,690
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře