nahoru

Konec bankovních prázdnin

Tomáš Prouza 12. srpna 2005 • 12:33

Před několika málo lety stálo české bankovnictví na hliněných nohách. Špatné úvěry se vršily a nedůvěra rostla. Řešení bylo jednoduché - banky rychle prodat do rukou zkušených bankéřů, kteří je budou schopni oživit. Stalo se - a z radosti nad jejich rozvojem se jaksi zapomnělo na zavedení pravidel pro vztah bank s klienty.

Tyto bankovní prázdniny ale nyní končí a nastává čas na zavedení obvyklých pravidel. Když ministerstvo financí v červnu poukázalo na problémy bankovních klientů a vyzvalo banky k diskusi, strhla se bouře nevole. Jedním z hlavních protiargumentů bylo tvrzení, že jakékoli úpravy pravidel podnikání bank jsou v zahraničí nevídané a odporují zvyklostem západní Evropy, které se chceme přiblížit. Pečlivě jsme hledali, ale nenašli jsme žádnou evropskou zemi, která by neměla zájem o větší transparentnost, srovnatelnost podmínek a mobilitu klientů. Podívejme se na tři příklady.
České bankovní poplatky jsou kvůli České spořitelně, vlastněné rakouskou Erste Bank, často srovnávané s těmi rakouskými. V Rakousku sice neexistuje přímá regulace výše bankovních poplatků, ale podmínky pro jejich úpravu jsou regulovány velmi přísně. Rakouský Nejvyšší soud totiž rozhodl, že se v případě již uzavřených smluv o účtu nesmějí bankovní poplatky jednostranně zvyšovat. Jedinou výjimkou jsou zvýšení ovlivněná skutečnostmi mimo kontrolu banky (inflace, zvýšení poštovného či zvýšení poplatků korespondentských bank v třetích zemích). Smlouva musí přesně definovat, které externí faktory výši poplatků ovlivní a jak - banka je navíc povinna v případě poklesu externích nákladů okamžitě snížit i poplatky účtované klientům!
Španělsko bezpochyby není zemí, která by byla pověstná vysokou mírou regulace. Banky zde mohou samy určovat výši poplatků, ale musí o nich jasně informovat. Bankovní regulátor Banca de Espa kontroluje "řádnost, jasnost a srozumitelnost" ceníků a informačních brožur. Nejde o nijak formální orazítkování žádosti - ze 424 žádostí v roce 2003 měla španělská centrální banka výhrady k 204 návrhům! V zájmu transparentnosti a srovnatelnosti podmínek jednotlivých bank vede centrální banka aktuální sazebníky také na svém webu a nabízí tak možnost rychlého srovnání všech nabídek. Klient tak nemusí obíhat pobočky či procházet webové stránky jednotlivých bank. Vše najde pohodlně a přehledně na jednom místě.
Oblíbeným příkladem země přívětivé pro podnikatele je Irsko. Právě v Irsku je však ochrana spotřebitele na finančním trhu tématem, kterému se věnuje velká pozornost. Regulace bankovních poplatků je zde zavedena od roku 1989. Irský regulátor (Irish Financial Services Regulatory Authority, IFSRA) sleduje výši poplatků a pravidelně je v roli zákazníka testuje. Banky musí oznamovat všechny změny poplatků a nechat si je schválit. Irsko i Velká Británie navíc zavedly závazná pravidla pro změnu banky, která mimo jiné stanoví, že účet musí být zrušen a převeden do 10 dnů.

Tomáš Prouza


Kurzy měn
25,260
20,450
28,690
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře