nahoru

Batman začal z gruntu

TOMÁŠ BALDÝNSKÝ 22. července 2005 • 16:51

Strategie, s níž se režisér Christopher Nolan pokusil obnovit zašlý lesk série filmů o Batmanovi, má dokonce své vojenské označení: overkill. Tento termín označuje použití tisícinásobného množství prostředků, než by bylo k porážce nepřítele potřeba. Nový Batman je tak napěchován příběhy, motivy, postavami a výraznými herci, že by vystačili na seriál, vedle představitele Batmana, Christiana Balea, se v něm v menších

rolích marnotratně vystřídá plejáda slavných jmen - Liam Neeson, Michael Caine, Morgan Freeman, Tom Wilkinson, Ken Watanabe i Gary Oldman; první půlhodina příběhu se odehrává ve třech časových rovinách, v nichž naráz sledujeme vraždu rodičů malého Bruce, jeho pozdější bojový trénink v Bhútánu a následující převtělení do temného mstitele opět na půdě rodného Gothamu. Jak to jinak stihnout: náš hrdina má dvě hodiny dvacet minut na to, aby ztratil rodiče, kladl si to za vinu, s hořkostí dospěl, vystudoval Princeton, odcestoval na zkušenou, setkal se se zástupci gangsterské organizace Liga stínů, nechal se jimi vycvičit, po čtrnácti letech se vrátil domů a pochopil, že své noční můry pokoří, jen když se stane jednou z nich, stvořil postavu Batmana, vyzbrojil se, sehnal si pěkné auto, začal lovit zločince, bojovat o otcovo dědictví, odhalil olbřímí spiknutí ke zničení metropole a v závěrečné akční scéně nejen spasil spoluobčany likvidací čtvrtky města, ale zároveň s hlubokou symboličností dospěl. Ano, pravým hrdinou filmu není Bruce Wayne, ale jeho mladý režisér, který z tak komplikovaného, dlouhého a přelidněného scénáře udělal film z jednoho kusu, a dokonce mu dal i smysl.
Vzpomenete-li si na prvního Batmana, jehož před šestnácti lety natočil Tim Burton, poznáte, jak se styl comicsových filmů změnil. Pryč je pitoreskní nezávaznost Batmanových dobrodružství, nahradila je smrtelná vážnost a sebezaujetí. Nolanův Batman neprochází nočním Gothamem jako postava z comicsů, ale jako hrdina antické tragédie a pomsta pro něj není hra na kočku a myš, nýbrž způsob, jak se vyrovnat se světem kolem sebe a změnit ho k lepšímu. Čelí ranám osudu neochvějně, ale bránit se teprve učí. „Vypadáš jako muž, který se bere moc vážně,“ řekne mu jeden z jeho protivníků, polije ho benzínem, zapálí a s úsměškem sleduje, jak se Batman snaží zachránit skokem z okna. Podvědomě čekáme, že se před hrůzným pádem zachrání na zázračném zábradlí či vystřelí kotvu k chrliči na střeše blízkého mrakodrapu. Místo toho se však zřítí k zemi, v kotrmelcích naráží do balkónů a nakonec se v křeči zmítá na dlažbě a volá o pomoc. A ani chvíle, kdy začne vyhrávat, se neobejdou bez bolesti - zvlášť když musí vítězství obětovat většinu toho, co jeho otec vybudoval.
Batman začíná je nadprůměrný a strhující film, Nolanova schopnost budovat tíživou atmosféru nepopiratelná (dokáže natočit i automobilovou honičku tak, aby působila osudově), akční scény působí o to víc, oč bližší jsou nám hrdinové, a pravý comicsový fanoušek rád uvidí vznikat svého hrdinu v takto žhavém tyglíku. Ale nesouhlasím s častým tvrzením, že jde o prvního „dospělého Batmana“. Ironický postmoderní nadhled v comicsových filmech mi totiž pořád připadá dospělejší než seriózní pokusy o psychoanalýzu chlápka v netopýřím kostýmu ...

TOMÁŠ BALDÝNSKÝ


Kurzy měn
25,260
20,450
28,690
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře