nahoru

Mitsubishi Lancer kombi / Japonský patriot

Vojtěch Štajf 15. ledna 2004 • 15:42

Japonská značka Mitsubishi letos oslaví třicátiny svého působení v Evropě. Jako první se začal v roce 1974 prodávat model Lancer, jehož úspěch na evropském trhu potvrzuje dosud prodaných 700 tisíc kusů. Na starém kontinentu - Českou republiku nevyjímaje - proběhla nedávno premiéra již deváté generace lanceru, který jsme vyzkoušeli v praktické verzi kombi.

Znalci vždy považovali Mitsubishi za japonský "mercedes". Konstruktéři této automobilky totiž patřili k elitě a za potřebné podpory managementu náležela značka díky nim mezi nemnoho průkopníků zcela nových technologií. Vzpomeňme na systém přímého vstřikování benzínu GDI, který byl ještě před několika lety u jiných automobilek v plenkách a do sériové výroby se jej technici jiných značek neodvažovali zařadit.
S tím souvisí i velká angažovanost značky v motoristickém sportu, kde lze mnohá

Foto
nová řešení vyzkoušet v těch nejtvrdších podmínkách. Vozy Pajero se tak staly nepřemožitelnými králi Rallye Dakar, zatímco zbrusu nová soutěžní verze lanceru se letos pokusí navázat na skvělé výsledky v silničních soutěžích. S předchozí verzí totiž Fin Mäkinen získal v letech 1996-1999 čtyři tituly mistra světa v řadě, což je dosud nepřekonaný výkon.

DVOJÍ TVÁŘ

Právě na sportovní minulost modelu Lancer sází značka u nové generace, i když poněkud zvláštní je strategie nabídnout nejvýkonnější motor a sportovní doplňky pouze u verze kombi. Karosářská varianta sedan se tak dodává pouze s motory 1,3 a 1,6 - u kombíku lze volit buď šestnáctistovku, nebo námi testovaný pružný dvoulitr o výkonu 135 koní. I když to není na motor se čtyřventilovou technikou zázračné číslo, zaujme ochota, s jakou se agregát nechá vytáčet, a příjemná pružnost již od hranice 3000 otáček. Průměrná spotřeba se v zimních podmínkách našeho testu pohybovala okolo deseti litrů naturalu na 100 km, což je přijatelné. Ve spojení s velice přesnou pětistupňovou převodovkou, citlivým řízením a sportovně tuhým podvozkem lze tak tento kombík zařadit mezi rodinné vozy, se kterými i automobilový fajnšmekr zažije radost z jízdy.
Zde však narážíme na rozdvojenou osobnost tohoto modelu. Na jednu stranu se jedná o jeden z nejprostornějších rodinných kombíků nižší střední třídy, na druhou
Foto
stranu se ale snaží přiblížit svým sportovním sourozencům. A protože na rozdíl od mnoha konkurenčních modelů v nabídce lanceru nenajdeme Evropany tolik oblíbený vznětový motor, je zaměření na jízdní vlastnosti a sportovní vzhled pochopitelné.

JAPONSKÝ INTERIÉR

Při usednutí do vozu si okamžitě uvědomíte, z jaké země tento vůz pochází. U některých jiných značek ze země vycházejícího slunce se totiž podřídili evropskému vkusu a u modelů pro starý kontinent pře vzali některé prvky běžné
Foto
ve zdejší automobilové kultuře. Mitsubishi by ale mohlo sloužit jako výuková pomůcka japonského stylu. I přes sportovní doplňky, jimž vévodí sportovní sedadla s kvalitním bočním vedením, tříramenný volant Momo a bíle podbarvené přístroje, si nelze nevšimnout lacině vyhlížejících páček blinkrů a přežitého designu plastů přístrojové desky. A v době vestavěných audiosystémů i u vozů nižších tříd působí až nepatřičně neoriginální autorádio. I když je v ceně výbavy manuální klimatizace, neexistuje možnost vybavit vůz automatickou verzí, rovněž seřízení volantu do hloubky není možné.
Na druhou stranu je zjevnou prioritou užitná hodnota. Cestující tak ocení mnoho odkládacích kapes a schránek, dostatek místa na zadních sedadlech pro trojici cestujících a objemný zavazadelník, který lze sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 1079 litrů. Z hlediska bezpečnosti si zaslouží pochvalu sériová výbava všech verzí šesticí airbagů a systémem ABS s EBD, další elektroniku, jako je protiprokluzový či stabilizační protismykový systém u modelu Lancer i s nejvýkonnějším motorem, v nabídce nenajdete. Přesto je tento vůz zajímavým obohacením své třídy, neboť jeho předností jsou nadprůměrné jízdní vlastnosti a netuctový vzhled.

Vojtěch Štajf


Kurzy měn
25,330
20,540
28,650
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře