nahoru

AUDI A 3 / Luxus v malém

Vojtěch Štajf 19. listopadu 2003 • 16:18

Od vozů nižší střední třídy jsme se již naučili očekávat solidní jízdní výkony a bohatou výbavu, která ještě před několika lety byla výsadou vozů vyšších kategorií. Jistým měřítkem v této třídě je Volkswagen Golf, jehož pátá generace, představená na frankfurtském autosalónu, brzy přijde i k nám. Se stále vybavenějším golfem musí model A3 koncernové značky Audi v nové generaci zákonitě nabízet opět vyšší standard, aby zákazníci měli důvod tento "golf se čtyřmi kruhy" kupovat.

I když značka Audi používá některé díly shodné s ostatními sesterskými značkami, jejím úkolem je útočit na nejnáročnější zákazníky, pro něž jsou běžné automobily nižší střední třídy málo luxusní. Již ve své minulé generaci se tak model A3 profiloval jako druhý automobil do rodin, kde první housle hrál model A6, případně A8. Á-trojka tak nabízí to nejlepší, co konstruktéři koncernu VW dokáží do menšího vozu zabudovat.

Foto
Pro pravidelný test naší rubriky jsme proto zvolili vůz se zcela novým motorem 2,0 TDI. Tento agregát má proti dřívějším vznětovým motorům 1,9 TDi o 72 ccm vyšší objem válců a díky přímému vstřikování, přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií turbíny a mezichladiči stlačeného vzduchu patří mezi absolutní špičku současné konstrukce dieselových motorů. Říká-li se, že naftové motory koncernu VW jsou nejlepšími na světě, konkurence má u motoru 2,0 TDi opět důvod ke špatnému spánku.

BEZ KOMPROMISŮ

Audi A3 není zrovna vozem pro každého. Konstruktéři pojali jeho stavbu tak, aby dokázal vyhovět nejpřísnějším měřítkům ohledně jízdních vlastností i výkonů, což se pochopitelně odráží v jeho vyšší ceně. Existuje ale nezanedbatelná obec movitějších zákazníků ochotných za vůz nižší střední třídy utratit vyšší částku a očekávají též adekvátní hodnotu. I když je na trhu zatím pouze třídvéřová varianta s pohonem předních kol, brzy bude následovat i verze s pohonem všech kol systému quattro a dle vyjádření zástupců značky snad i praktičtější pětidvéřové provedení, které bylo v minulé generaci také uvedeno až později. S vozem jsme ujeli přes 1000 km a musíme konstatovat, že jízdní vlastnosti tohoto vozu jsou od přesného vedení stopy v zatáčce přes vynikající "polykání" nerovností až po stabilitu ve vysokých rychlostech na dálnici nekompromisní. Jedinou výhradu jsme měli k méně výrazným brzdám, jejichž mírné vadnutí při ostřejší jízdě mělo zřejmě na svědomí vyšší zatížení přední nápravy.
O dosud nevyčerpaném potenciálu vznětových motorů a světlé budoucnosti nafty jako paliva pro osobní automobily svědčí motor 2,0 TDi. Sto čtyřicet koňských sil ze dvoulitrového objemu kdysi bývalo absolutní špičkou sportovně laděných benzíňáků, o krouticím momentu 320 Nm si však zážehové agregáty mohou nechat zdát. Ve spojení se šestistupňovou převodovkou nabízí Á-trojka přebytek dynamiky v jakékoliv rychlosti od 20 až po 200 km/h. Zároveň není problém udržet spotřebu i při hodně sportovní jízdě na hranici osm litrů nafty na 100 km, při dodržování rychlostních limitů jsme v kombinaci město-dálnice-okresní silnice jezdili za 6,6 litru nafty na 100 km.

DRAHÁ VÝBAVA

Seznam základní i příplatkové výbavy modelu A3 zabírá v ceníku značky čtyři stránky formátu A4. Jinými slovy: Á-trojka dokáže nabídnout stejnou úroveň komfortu jako velké limuzíny, bohužel jejich cena mnohem více ovlivňuje celkovou cenu automobilu. Pokud si totiž vybavíte třeba luxusní limuzínu Audi A8 doplňky za 300 tisíc, v celkové ceně přes dva milióny korun se to nějak ztratí. U vozu za 700 tisíc se ale člověku protočí panenky. Na druhou stranu musíme poznamenat, že již v základní verzi A3 Attraction najdete nejen elektricky ovládaná okna a zrcátka, ale i autorádio, centrální zamykání či obě přední sedadla výškově nastavitelná. Nechybějí ani bezpečnostní prvky jako čelní a boční airbagy, ABS, elektronická uzávěra diferenciálu EDS a protiprokluzová elektronika ASR. U vozu této kategorie bychom ale předpokládali, že výrobce nabídne v základní ceně alespoň kola z lehkých slitin a manuální klimatizaci. V nabídce je pak pouze digitální automatická klimatizace, která mimochodem není součástí ani dvou vyšších verzí výbavy Ambition a Ambiente a musíte za ni v každém případě 45 tisíc připlatit.

Vojtěch Štajf


Kurzy měn
25,330
20,550
28,650
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře