nahoru

Čert ví proč

TOMÁŠ BALDÝNSKÝ 2. března 2003 • 20:25

Foto
Čert ví proč měla být pohádka, v níž mladý talentovaný režisér ve spolupráci se starým, zkušeným (a nesmírně talentovaným) scenáristou navážou na tradici české pohádky. Měl to být vlajkový projekt tvůrčí skupiny Jury Kavana, která chtěla v éře Puchalského napumpovat do dětské tvorby naší veřejnoprávní televize spoustu adrenalinu. Měl to být návrat inteligentní a přitom slušně financované pohádky, ve které nehraje Gott ani Hůlka a na niž přesto budou chodit lidi. Jenže život není moc inteligentní a už vůbec ne pohádka. Přípravy se začaly komplikovat - Miloš Macourek se z projektu stáhl, nahradil ho scenárista Záhrady Ondřej Šulaj, neustále se měnil rozpočet, obsazení i zodpovědní v České televizi. Tvůrčí skupina Jury Kavana se nakonec nedožila ani natáčení, Miloš Macourek premiéry. Tenhle příběh zde vypisuji proto, že se v něm zřejmě skrývá odpověď na otázku, proč se tahle krásná práce nevyvedla, proč je Čert ví proč ve všech směrech průměrný film, který nedokázalo zachránit ani mezinárodní obsazení, ani okázalé exteriéry.
Nepříjemným překvapením jsou v podstatě výkony všech profesí. Slabý a chaotický scénář, spíš slepenec z několika pohádek než konzistentní příběh, zjevně utrpěl neustálým přepisováním. Zmizel z něj nejen humor (!), smysl pro rytmus a proporce, ale hlavně jasná srozumitelnost. Zkuste si sami po představení odvyprávět děj filmu - dopadnete jako já. Utopíte se v množství postav, nelogickém přeskakování mezi zemí a peklem a kostrbatě vybudované zápletce o ďábelském spiknutí, které chystá rádce (Jiří Lábus) se svou ženou (Eva Holubová) na krále Dobromila (Josef Somr). Budete volat kamarádům, kteří ten film taky viděli, a ke vzájemnému překvapení se neshodnete. Posuzovat ten příběh je spíš archeologická práce - při zpětném přemýšlení nacházíte spojitosti, chápete anebo odhadujete význam jednotlivých fragmentů, domýšlíte si jejich původní smysl. Třeba kdysi zřejmě zajímavého motivu bylinářky (Iva Janžurová) a čertů, kteří se u ní zašívají a kouří "veselé byliny", nebo náznaku ekonomického pozadí fungování pekla, jež zřejmě topí dřevem, které čerti vydíráním získávají od vesničanů (ale tady jsem opravdu na vodě). Jenže na podobné úvahy v kině nebudete mít čas, zvlášť když vedle vás bude sedět dítě, jemuž budete muset spoustu věcí dovysvětlit. V tom případě se na konci ztratíte úplně. Celá zápletka je totiž vyřešena v závěrečné scéně během okamžiku, který zabere vyndání kapesníku nebo podání zatoulaného lízátka.
Největším překvapením je ale unavená režie Romana Vávry. Marně pátrám v paměti po nějaké scéně z filmu, která by mi utkvěla v paměti. Jistě, je tu vizuálně ambiciózní peklo, ale bylo využito jen z pár procent. Dobře funguje režisérovo rozhodnutí natočit absolutní většinu pohádky na lokacích a vyhnout se ateliéru. Jenže rázovitá vesnička uprostřed luk ani nekašírované hradní interiéry zajímavou scénu neudělají, a když už režisér vyžene Ivu Janžurovou s Táňou Pauhófovou (princezna Anička) na zasněženou horu, měl by situace nějak využít, a ne tam nechat dámy jen tak sedět a povídat si. Vávra v sobě nenašel žádnou režijní hravost, nemá nápady, soustředí se hlavně na to, aby pomocí dialogů sunul příběh kupředu. Nejsilněji jsem si to uvědomil ve chvíli, kdy bylinkářka Apolena navštíví krále Dobromila v domácím vězení. Ta situace je totiž téměř totožná se slavnou scénou krále a chůvy ve vězení v Pyšné princezně - defenzívní král se setkává s hubatou poddanou a nemá možnost vyhnout se konfrontaci. Jenže zatímco Bořivoj Zeman před padesáti lety ze stejných součástek vytvořil brilantní balet pro Máriu Sýkorovou, Stanislava Neumanna a pilník, Roman Vávra nechává Ivu Janžurovou jen postávat a naklepávat polštáře. Byl bych vděčnější i za nějaké kontraproduktivní výbuchy kreativity než za nevynalézavou hru na jistotu, s níž je realizována většinu záběrů.
Do kolonky výjimečné si tak bohužel mohu připsat jen dva herecké výkony - jednak brilantního Csongora Kassaiho v roli Lucifera a dalšího čerta, Pavla Lišku, který ve své scénce "Tak snad přiložíme" rozsvítí film jako fakuli. A pak s trochou váhání seznam doplním o položku: výjimečné úsilí výjimečných lidí končící nezdarem. Doufám, že to byla jen výjimka.

TOMÁŠ BALDÝNSKÝ


Kurzy měn
25,290
20,490
28,590
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře