nahoru

Italská atletika

Jakub Kolár 18. července 2013 • 00:15
Italská atletika
foto: Archív

Alfa Romeo na tom není v současnosti zrovna nejlépe, přesto se o ní stále mluví.Tahle značka vás totiž chladným nenechá.

V Evropě loni Alfa Romeo prodala něco přes 131 000 automobilů. Pro ilustraci: evropské jedničce Volkswagen stačí na dosažení stejného počtu ani ne měsíc. Přesto zrovna německá firma má o italskou značku eminentní zájem, ačkoli už do její skupiny patří podobně zaměřené Audi. Zkrátka a dobře, Alfa Romeo je ikona a nic na tom nezmění ani fakt, že tři její hlavní modely – MiTo, Giulietta a 159 – prodejní rekordy zrovna netrhají.
Kouzlo modenské automobilky totiž tkví v tradici, fanouškovské základně a schopnosti vyrobit auta, v nichž se snoubí uhrančivý italský design se špičkovou technikou a jakousi živočišnou sportovností, kterou zrovna u německých aut občas hledáte jen s obtížemi.

Nejdříve to v plné kráse ukázal supersport 8C Competizione z roku 2007, nyní již rozebraná limitovaná edice dvoumístného kupé a spideru se 4,6litrovým osmiválcem o výkonu 330 kW. Stovkou se jelo za 4,2 sekundy, nejvyšší rychlost činila 292 km/h. V případě otevřené verze to všechno stálo zhruba 5,5 miliónu korun.

Mnohem blíže masám bude menší sourozenec exkluzívního dua – kupé 4C. Lehoučkému sporťáku stačí k dech beroucímu dovádění pouhý čtyřválec (4C – 4 cilidri) o objemu 1,75 litru, jenž ale díky přeplňování ze sebe dostane imponujících 177 kW. Už jen pouhé jeho nastartování je zážitek, jednotka zní jadrně a ostře, navíc díky své pozici těsně za dvoumístnou kabinou dokáže zvukovými vlnami posádku doslova masírovat.

Takový průklep svalů však nemusí být k zahození, protože už jen spuštění do těsného kokpitu auta vysokého pouhých 118 centimetrů vyžaduje trochu gymnastiky. Jenže ten pravý sport samozřejmě nabídne samo 4C. Italský atlet s karbonovou karosérií na sobě nemá ani gram tuku, s hmotností 895 kilogramů patří mezi nejlehčí automobily vůbec. Přidupnete plyn a stovku máte na tachometru za 4,5 sekundy, k tomu vám dopomůže elektronická kontrola rozjezdu, jež kolům nedovolí se protočit. Maximálka činí 250 km/h, na první pohled nic světoborného, ale 4C není primárně určena k drcení rychlostních rekordů v levém pruhu německých dálnic. Ne, tohle je střela do horských serpentin, vosa venkovských vlásenek, a když na to přijde, i perla přímořských bulvárů a riviér. I když k tomu se určitě bude hodit lépe otevřená verze, která by se měla ukázat už příští rok.

Základní cena činí v přepočtu asi 1,4 miliónu korun, což je v pořádku. Výbava je sice velmi spartánská, ale to jen dokazuje výrazně „řidičský“ charakter vozu. Každopádně s objednávkami byste si měli pospíšit. Prodej začne v září, z roční výroby 3500 kusů je pro Evropu určena pouze tisícovka.

Jakub Kolár


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,310
20,610
28,610
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře