nahoru

Návrat legendy

Jan Mička 1. února 2018 • 04:30
Návrat legendy
foto: Petr Homolka

K rozmachu oplastovaných zvýšených kombíků došlo až v posledních letech, málo se však mluví o tom, že právě Volvo bylo jednou ze značek, která stála u jejich zrodu.

Současnost patří automobilům SUV a crossoverům, které sice splňují nároky na větší světlou výšku a ochranu nejexponovanějších dílů karosérie, ne vždy ale dokážou nabídnout i očekávaný vnitřní prostor. Přitom řešení, jak mít všechno najednou, existuje. Stačí se po­ohlédnout po oplastovaném kombi.

Také těch už je dnes na našem trhu spousta, avšak šiřitelé tohoto stylu – Subaru Outback a Volvo V70 XC – brázdili silnice už v devadesátých letech minulého století. Oba vydrželi až do současnosti a je jim předpovídána dlouhá budoucnost, v případě Volva však postupem času vznikl trochu zmatek v označování.

Na začátku všeho stálo Volvo V70 XC (1997–2002), druhá generace byla přejmenována na XC70, avšak pouze do doby, než se automobilka rozhodla přenechat označení XC vozům SUV – typicky XC60, XC90 a nově i XC40. Aktuální oplastované kombi nese název V90 Cross Country, filozofie terénní verze běžného konvenčního auta nicméně neutrpěla.

Volvo V90 je už samo o sobě nádherné auto, vnější plasty, dodejme, že nikterak okázalé a přehnané, mu navíc spolu se světlou výškou 210 milimetrů propůjčují nebývalý šmrnc. Pravda, nikdo si je patrně nekoupí pro každodenní vymetání blátivých polňaček, vůz se jim ale na druhou stranu příliš nebrání. Zvládne třiceticentimetrové brody a díky minimálnímu přednímu převisu karosérie překoná i menší překážky.

Komfort za volantem si užíváte nehledě na to, po jakém povrchu aktuálně jedete. Zabouchnete dveře a jste najednou v docela jiném světě. Luxusním, kvalitním, voňavém a velmi příjemném na dotek. Místa je všude nadbytek, záda doslova hýčkají dokonalá přední sedadla s masážní funkcí a libé tóny uším dodává špičkové audio Bowers & Wilkins s 19 reproduktory a výkonem 1400 W. Z tohoto auta se vám nebude chtít vystoupit!

Nejsilnějším agregátem V90 Cross Country je ten testovaný. Dvoulitrový benzínový čtyřválec T6 je hned dvojnásobně přeplňovaný – v nízkých otáčkách pracuje kompresor a ve středním pásmu se přidává turbodmychadlo, které po překonání 3500 otáček plně přebírá štafetu. Výkon 228 kW a točivý moment 400 N.m nepůsobí špatně, perfektní je však způsob, jakým je agregát podává.

Prodleva přeplňování tady vlastně neexistuje, vůz na sešlápnutí plynu reaguje okamžitě a zrychluje s naprostou linearitou. Na stovce jste za 6,3 sekundy a jadrný zvukový projev je malým bonusem při cestě k maximální rychlosti 230 km/h. Kdekdo by si možná přál šestiválec a my bychom už z hlediska prestiže nebyli proti, čtyřválec T6 však svými parametry rozhodně neuráží.

Navzdory slušné dynamice vás auto do závodění nijak nenutí, spíše se necháte konejšit houpavějším podvozkem za doprovodu vaší oblíbené hudby. Vyšší stavba karosérie je znát na náklonech v zatáčkách, ani téměř pět metrů délky však z oplastovaného kombíku nedělá neobratnou velrybu. Vůz je překvapivě agilní, předvídavý a hezky mění směr. To bychom do něj na začátku snad ani neřekli!

Jan Mička


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,330
20,550
28,650
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře