nahoru

Pařani, bacha!

Jan Švelch 27. září 2017 • 00:15
Pařani, bacha!
foto: Archív

Lara Croft vloni oslavila dvacáté narozeniny, instalatéru Mariovi táhne dokonce na čtyřicítku. Počítačové hry dlouhodobě dokazují, že nejsou jen pomíjivou zálibou pro teenagery; naopak jde o kulturní průmysl se vším všudy. Proto si zaslouží i vlastní
výstavu, jež rekapituluje jejich historii od amatérských počátků
až po vysokorozpočtové blockbustery současnosti.

Do Prahy na tři měsíce přijíždí putovní výstava Game On, kterou již od roku 2002 zaštiťuje londýnská galerie Barbican. Až do konce prosince se návštěvníci budou moci kochat autentickým hardwarem, včetně arkádových automatů ze sedmdesátých a osmdesátých let. Valná většina z více než 150 exponátů je plně funkční, můžete tak sami posoudit, kam spěje vývoj počítačových her. Líbí se vám víc jednoduchá „pixelovatá“ estetika Pac-Mana (1980) a spol., nebo fotorealismus moderních hitů, jako Destiny (2014)?

Nabídka vystavených titulů je velkorysá a nepřehlíží ani kontroverzní hry, jež v době vydání vyvolaly morální paniku. Vedle neškodných hříček, jako Pong (1972) nebo Asteroids (1979), tak najdete i násilnější kousky typu Doom (1993) nebo sérii Grand Theft Auto (1997). Snaha o takový reprezentativní výřez historií si zaslouží respekt, protože necenzuruje nepopiratelné milníky herního průmyslu. Netváří se tak, že počítačové hry jsou jen roztomilé dětské postavičky jako vystřižené z animovaného filmu Walta Disneyho. Pořadatelé kvůli gamesám, jejichž existenci bychom možná raději utajili před nezletilými hráči a hráčkami, opatřili jednotlivé tituly popisky s doporučenou věkovou hranicí a dohlédnou prý na to, aby měly děti vstup povolen pouze v doprovodu rodičů.

Game On hraje na nostalgickou notu a hrdě se hlásí k odkazu pionýrů herního průmyslu. Největšími lákadly výstavy jsou právě archaické stroje, které jednoduchost svých her dohánějí neokoukaným zevnějškem. Oproti moderním konzolím vypadají kabinety arkádových automatů i krabice starých počítačů jako bizarní vize budoucnosti, jež se nikdy nenaplnily. Vidět retrofuturistické tvary arkády Computer Space (1971) na vlastní oči je dech beroucí zážitek. Zapálení fanoušci a fanynky počítačových her o většině exponátů pravděpodobně už slyšeli a nedozvědí se z výstavy nic, co by si nemohli přečíst na Wikipedii. Je ovšem rozdíl představovat si čtyřicet let vývoje herního průmyslu a stát v budově o ploše více než dvou tisíc metrů čtverečních, kde máte všechny legendární hry na dosah ruky.

Jan Švelch


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,250
20,450
28,640
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře