nahoru

Revoluce teprve přijde!

Jakub Kolár 21. září 2017 • 00:15
Revoluce teprve  přijde!
foto: Nguyen Phuong Thao

Automobilový průmysl prochází mohutnými změnami. Výrobci koketují s elektrickým pohonem, ale intenzívně se věnují i aplikacím, aby vyšli vstříc nové „generaci Y“, zaměřené spíše na software než hardware. Pro tyto úkoly značky vytvářejí speciální týmy „futurologů“. Také Škoda Auto jeden má – jmenuje se Škoda Auto DigiLab a vede ho Jarmila Plachá.

Když vstoupíte do prostor Škoda Auto Digi­Labu v pražských Holešovicích, máte dojem, že jste spíše v nějakém designovém hotelu nebo klubu zaměřeném na fanoušky aut. Všude holý beton, vědomě odkryté inženýrské rozvody, sklo, vše doplněné kresbami a „skulpturami“ s motivy mladoboleslavských aut. Ale také tu mají mimořádný výhled prosklenými stěnami, vzdušnost, kterou by mohly závidět leckteré open spaces, případně moderní nábytek, včetně zajímavě tvarovaných odpočinkových křesel či vaků na povalování.

Když se ale pak s vámi do jedné ze zasedaček usadí charismatická šéfka toho všeho Jarmila Plachá, záhy vytušíte, že tady se asi pracuje opravdu tvrdě. Manažerka s praxí v bankovnictví mluví rychle a věcně, přičemž si pomáhá spoustou anglických slov, k nimž občas obtížně hledá české ekvivalenty. Ovšem brzy vám dojde, že na nějakou ryzí českost si Škoda Auto DigiLab nehraje a vlastně ani hrát nemůže – svým polem působnosti je možná ještě globálnější než sama mateřská automobilka…

 

Koukám, že tady máte i docela slušně zásobený bar…

Viďte. A vypadá i docela dobře. Ale nemyslete si, využíváme ho jen zřídka, například když máme hosty. Jinak se tady lidé moc nezastaví. Úkoly v rámci jednotlivých projektů a jejich plnění se řeší na bázi pevně stanovených KPIs, díky kterým pak hodnocení výkonu jednotlivých zaměstnanců probíhá kvartálně, nikoliv ročně. Neřekl byste, jaký je to tlak na výkon a včasné dodání.

 

Co vlastně ve Škoda Auto DigiLabu děláte?

Zaměřujeme se na vývoj nových služeb v oblasti mobility a konektivity. Už teď jsou totiž výraznou součástí byznysu automobilek, jež je nabízejí vedle svých tradičních produktů, tedy vozidel. A Škoda Auto nemůže být výjimkou. Zákazníkem může být kdokoli: je jedno, zda vůz vlastní, nebo si ho jen půjčuje.

 

Snahou ale samozřejmě je na tom také vydělávat.

Pochopitelně, digitální služby jsou služby jako jakékoli jiné a cílem každé firmy je generovat zisk. A v této oblasti jsou marže velmi zajímavé. Jejich škálovatelnost je mnohem širší než u aut.

 

Mají podobná pracoviště i jiné značky?

Nejen automobilky. Svá vývojová, akcelerační a inovační centra si už zřídila většina velkých korporací a firem. Vždyť jenom v rámci koncernu VW existuje pracovišť, jako je to naše, více než čtyřicet, byť s různými cíli a zaměřením. Se všemi aktivně spolupracujeme, některé projekty a služby vyvíjíme společně.

 

Při pohledu na sestavu vašich kolegů mi přijde, že ­nikomu tu není přes padesát. To je záměr?

To jste docela trefil, nejmladšímu je čtyřiadvacet a nejstaršímu právě skoro padesát. Ale zatím je nás málo, vznikli jsme teprve letos. Takže klidně můžeme tu horní hranici posunout. Ono totiž jde hlavně o energii, která z lidí a z týmu, jejž tvoří, vyzařuje. Na to já hodně dám. Na druhou stranu polovina našich zaměstnanců jsou zkušení manažeři, kteří za sebou mají patnáct a více let praxe jak ze start-upů, tak z korporátního světa. Také, i když to je pouze jeden aspekt, musíte být doslova posedlý novými technologiemi a globálními trendy. A zdravě netrpělivý, aby vás to nutilo hledat řešení velmi rychle a efektivně. Že něco nejde, jako odpověď nebereme. Což zároveň opět potvrzuje, že u baru se tady opravdu moc vysedávat nedá.

 

Jak jste vůbec vybírali lidi?

Je to náročné, obrovská výzva. Je jich nedostatek, navíc na lovu nejsme sami. Ovšem jméno Škody Auto nám neskutečně pomáhá. Na první tři pozice, jež jsme vypsali ve druhé polovině roku 2016, se přihlásilo přes 940 kandidátů! My jsme všechny životopisy pečlivě pročetli a pak ještě přišlo náročné výběrové řízení. Jde o to, že nehledáte jen tak někoho. Potřebujete lidi, kteří mají zkušenosti z budování start-upů, ale rovněž mají povědomí o tom, jak daný byznys postavit tak, aby byl ekonomicky úspěšný.

 

Škoda Auto DigiLab vypadá hodně samostatně, jako by auto­mobilka chtěla oddělení zcela nezatížené výrobou. Je to tak?

Ne tak úplně, i když věřím tomu, že náš přístup i prostředí lákají řadu lidí, kteří by třeba i tutéž práci v obřím areálu v Mladé Boleslavi dělat nechtěli. Naše aktivity zkrátka nemíří pouze na koncové zákazníky, pátráme i po nových řešeních právě pro výrobu nebo logistiku, zabýváme se třeba nápady v oblasti prediktivní údržby, tedy že vůz už dopředu pozná, že bude brzy potřebovat servisní zásah.

 

Škodovka nedávno otevřela časovou schránku, která obsahovala automobilové vize studentů z roku 1987. Inspirovalo vás něco?

Víte, přísun nápadů je nutný, ale Škoda Auto DigiLab zajímají více konkrétní řešení než jen letmé nahození něčeho. Zákazníkům je chceme přinést když ne teď, tak ve velmi blízké budoucnosti. I proto je práce u nás tak náročná, na realizaci tu je kladen obrovský důraz.

 

Odkud tedy Škoda Auto DigiLab čerpá? Čtete třeba sci-fi nebo komiksy?

Tak to moc ne, určitě ne cíleně. V principu se však nebráním ničemu, inspirací může být cokoli. ­Ovšem opět zdůrazňuji, to je vlastně ten snadný začátek. Když dostaneme nápad ve stadiu myšlenky, tak jejího autora požádáme o rozpracování, co by jeho řešení či služba měly konkrétně umět, co přinášejí pro zákazníka, jakým způsobem se budou monetizovat – pokud vůbec – a jak jednoduché či složité bude přinést je co nejdříve na trh. A to už každý neumí nebo ani udělat nechce. Proto se zaměřujeme na již rozpracované technologické nápady a projekty, a to kdekoli na světě. Ty nejlepší pak posouváme do fáze testování, stavíme prototypy nových digitálních služeb, které poté vypustíme na reálný trh, abychom si ověřili, jak je lidé budou vnímat a využívat.

 

Jak jednotlivé projekty hodnotíte?

Na základě několika kritérií, jež mimo jiné používají i fondy rizikového kapitálu. Analyzujeme technické řešení, globální potenciál a škálovatelnost, složitost, či naopak jednoduchost implementace, nutné investice pro růst projektu a v neposlední řadě rovněž tým, který za projektem stojí. Když najdeme životaschopnou vizi, jež předběhla dobu, tak ji prozatím zaparkujeme v rámci našeho portfolia pro budoucí využití.

 

Má u vás šanci i nápad z oblasti hardwaru typu digitálních „šperků“, jaké prezentují takové značky jako Zenturion či Token?

Samozřejmě, i když těžiště naší práce spočívá v softwaru. Hodně se nyní věnujeme třeba kybernetické bezpečnosti, která bude v souvislosti s větším on-line propojením auta s infrastrukturou, ostatními vozy či dalšími službami nesmírně důležitá. V této oblasti vyhledáváme projekty kromě jiného také z izraelského start­upového trhu, jež za sebou mají prokázané úspěšné implementace do různých odvětví.

 

V Izraeli stát start-upy cíleně podporuje. Dá se v této souvislosti říci, že je nějaká národnost futurističtější než ostatní?

Zrovna Izraelci každopádně. Dle mého názoru jsou tři místa, která takto udávají globální trend: Silicon Valley, Izrael a Čína, ta je především velmi rychlá. Do popředí se jistě brzy dostane také Indie, nejen kvůli velikosti trhu, ale i díky množství IT talentů.

 

Vy jste s Izraelci nedávno navázali spolupráci.

Ano, chceme tam vybudovat inovační platformu jako naši pobočku. V téhle zemi je už nyní více než 6000 technologických start-upů, z nichž se téměř čtyřicet procent zaměřuje právě na řešení chytré mobility! Některé zdejší nápady už dosáhly globální proslulosti, například Mobileye, Waze a podobně.

 

V zahraničí vývoj akcelerují různé soutěže typu ­XPrize. Dočkáme se něčeho podobného také v Česku?

U nás docela dobře fungují takzvané hackathony, což jsou akce, na nichž soutěžící intenzívně řeší nějaký zadaný úkol. To je hodně populární. Ale naším cílem není být u všeho, akce si vybíráme a vedle toho samozřejmě děláme cílený scouting, třeba na Pioneers.io. Byli jsme součástí Prague Future Portu – prvního ročníku futuristické přehlídky inovací, která se nedávno konala v Praze, v říjnu budeme hledat nové technologické nápady na Smart Mobility Summitu v Tel Avivu, spolupracujeme s Czechitas, organizací snažící se přitáhnout k IT více studentek a podobně. Mimochodem nedávno v rámci Letní školy IT právě u nás ve Škoda Auto DigiLabu studentky vymyslely prototyp senzoru na detekování mikrospánku.

 

Do jak vzdálené budoucnosti se Škoda Auto DigiLab dívá?

Zaměřujeme se jak na blízká řešení, která už existují a můžeme je hned zařadit do portfolia Škoda Auto, tak i na vizionářské věci, jež nejdříve potřebují vývoj vyšších stupňů umělé inteligence – se současnou úrovní je udělat nedokážeme. V prvním případě zapojujeme do hodnocení experty z mateřské firmy, protože s realizací většinou nelze otálet. Když nová řešení nepřineseme my, udělá to někdo jiný.

 

Jsou nyní automobilky v případě inovací odvážnější?

Musí, zavádění nových produktů a služeb nad rámec výroby aut je klíčová podmínka přežití do budoucna. A podle mě ani nehraje roli, že teď se prodeji daří a na investice je více peněz – tlak trhu a zákazníků je permanentní. Navíc tu vyrostla nová konkurence z úplně jiných oborů. Podívejte se například na projekt Airbnb – nevlastní jediný hotel, a přesto získal výrazný podíl na trhu ubytovacích služeb!

 

Zabýváte se také obchodními modely. V Anglii už Škoda rozjela virtuální showroom. Přijde také do ČR?

Na konceptu virtuálního showroomu částečně spolupracujeme a do budoucna bychom v rámci této platformy rádi nabízeli i mobilitní služby. Ale to je zase jen jeden aspekt této vize. V případě on-line prodeje musíte mít připraven sofistikovaný globální systém CRM, tedy řízení vztahů se zákazníky. Získáte spoustu dat s obrovským potenciálem – z automobilů i o zákaznickém chování – a musíte je umět využít!

 

Blíží se nějaký z vašich projektů realizaci?

Aktuálně máme v portfoliu asi čtyři desítky projektů v různém stadiu vývoje, tedy od rozpracovaného nápadu či prototypu až po testovací fázi a hotový produkt. Z toho šestici již testujeme na reálném trhu, a to nejen v ČR. Zkušenosti prvních zákazníků nám je pomohou ještě zlepšit. Samozřejmě se očekává, že ne všechny nápady budou úspěšné, něco prostě skončí. Nejde přitom jen o ochotu lidí za dané věci platit, někdy zjistíte, že ani o dobrý nápad není zájem nebo že zákazníkům nepřináší užitek, jaký očekáváte. Počkejte si do konce letošního roku, to určitě zveřejníme první projekty, s nimiž půjdeme oficiálně ven.

 

Blíží se doba autonomních aut, v nichž lidé budou moci dělat spoustu doposud nemyslitelného. Chystáte něco v této oblasti?

Již nyní existuje spousta nápadů a řešení, co bychom mohli zákazníkům nabídnout, pokud budou sedět v plně autonomním voze bez nutnosti věnovat pozornost jízdě. Jeden start-up z Izraele vytváří komplexní obsah služeb hospitality pro tato auta: zákazník může poslouchat hudbu, učit se cizí jazyk, pracovat nebo testovat nové zážitky, které mu umožní technologie – počítá se třeba s tím, že veškerá skla kabiny budou moci fungovat jako aktivní obrazovky, jež v kombinaci s prvky virtuální nebo rozšířené reality dokážou nabídnout úplně jiný prožitek ze sledování videa.

 

A z vnějšku by ta skla mohla fungovat jako zobrazovač reklamy pro okolí.

No vidíte, to není špatné. Kolik za ten nápad chcete?

Co překážky – vnímáte ve své práci nějaké?

Co se týče Škoda Auto DigiLabu, nejvíc mě trápí pomalý růst našeho týmu a nedostatek kvalitních lidí. Přitom nabíráme ze všech možných zemí. Na druhou stranu je tu velká podpora mateřské firmy i celého koncernu VW, to se nám potvrzuje každý den v rámci spolupráce s ostatními inovačními centry skupiny.

Zabýváte se také nápady, jako třeba smart cities?

Zrovna smart cities jsou jednou z klíčových oblastí, jimž se věnujeme. Chytré město vnímáme jako propojené město, v jehož rámci hraje důležitou roli chytrý automobil. Ale v globálu jde o celý soubor zařízení a služeb: napojení na infrastrukturu, platební sy­stémy a tak dále. Je nutné investovat do chytrých semaforů, dopravních senzorů a též do dat a algoritmů třetích stran. Kupříkladu v Helsinkách funguje projekt Whim, který sdružuje veškerou dopravu, včetně taxi, MHD, půjčoven aut a podobně, a následně uživateli vždy nabídne nejvhodnější způsob cestování po městě, a to s možností zaplatit za celou kombinaci spojů z jednoho jediného místa, tedy mobilní aplikace. Uživatel rozhodne, který z parametrů mu vyhovuje nejvíc, zda rychlost, cena, komfort, nebo něco jiného. DigiLab chce jít stejným směrem, připravujeme partnerství například s Prahou, Pískem či Mladou Boleslaví.

Nehrozí podle vás, že současná doba v automobilismu pomine a s ní i role Škoda Auto DigiLabu?

Naopak, revoluce teprve přijde! A bude mít třeba podobu proměny Škody Auto z úspěšné automobilky v úspěšnou globální technologickou firmu, která bude kromě aut svým klientům nabízet různá řešení mobility, konektivity a platforem pro integrované služby. A Škoda Auto DigiLab, jenž je určen právě k tomu, aby toho dosáhla, bude generovat zisky srovnatelné s výrobou vozidel a objevoval globální high-tech firmy pro novou spolupráci.

Jakub Kolár


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,310
20,610
28,620
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře