nahoru

Bestsellery budoucnosti

Ondřej Šámal 22. června 2017 • 00:15
Bestsellery budoucnosti
foto: Archív

Elektrifikované verze golfu zatím tvoří menšinu celkového odbytu, jejich pozice ovšem bude dále sílit. Nejpozději příští rok se totiž dočkáme toho, že elektromobily a hybridy poprvé prolomí miliónovou hranici globálního prodeje.

Koncern Volkswagen má na tomto hřišti několik želízek v ohni. První varianta s názvem ­e-Golf má čistě elektrický pohon a proti předchůdci si výrazně polepšila. Kapacita akumulátorů stoupla z 24,2 na 35,8 kWh, takže dojezd je možné v příznivých podmínkách natáhnout až na 300 km. Také motor posílil, nyní nabízí 100 kW a 290 N.m, vždy dostupné okamžitě po sešlápnutí akcelerátoru. Nejvyšší rychlost by klidně mohla být vyšší než kvůli úspoře energie nastavených 150 km/h. Akumulátory o hmotnosti 345 kg nabijete na 80 % kapacity za 45 minut.

Vůz váží přes 1600 kg, ale robustní baterie umístěné mezi nápravami přinášejí nižší těžiště. Proti provedení 1.4 TSI dokonce o citelných sedm centimetrů. Hlavně ženám se bude líbit tichá jízda, extrémně jednoduché ovládání nebo menší náročnost na údržbu nebo opravy. Například brzdy vydrží díky pomoci rekuperujícímu elektromotoru často znatelně déle než na běžném automobilu.

V oblasti nákladů takový elektromobil přináší i další výhody. V pražských parkovacích zónách jeho majitel (a to i přespolní) neplatí vůbec nic. Stačí, když se na příslušné městské části zaregistruje a složí roční stokorunový poplatek. A pokud jde o samotné distributory elektřiny, někteří majitelům bateriových vozů nabízejí jejich nabíjení za zvýhodněných podmínek.

Kdo požaduje více dynamiky, ať raději sáhne po plug-in hybridu GTE. Stodesetikilowattový benzínový čtyřválec a 75kW elektromotor dávají systémový výkon 150 kW, což stačí na sprint na stovku za 7,6 sekundy. Akumulátory zvládnou až padesátikilometrovou čistě elektrickou jízdu (rychlost je omezena na 130 km/h), za pomocí benzínu můžete zvládnout více než 820 km. Výdrži přitom pomáhá například vyspělý systém řízení hybridního ústrojí, který si trasu dopředu „načítá“ pomocí GPS. Nabití 120 kilogramů těžkých ­Li-ion akumulátorů o kapacitě 8,7 kWh z domovní zásuvky trvá necelé čtyři hodiny, pořídit si je možné také o více než polovinu rychlejší wallbox.

Ondřej Šámal


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,260
20,440
28,680
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře