nahoru

Ve vleku korektnosti

Luděk Staněk 11. srpna 2016 • 00:15
Ženy jako Krotitelé duchů
Ženy jako Krotitelé duchů
• foto: 
Profimedia.cz

Film Krotitelé duchů přeobsazený komplet ženami? Ano, i tak může vypadat snaha vyhovět stále většímu tlaku na politickou korektnost. Zatímco média stále častěji a dokola omílají rovnoprávnost a korektnost, filmoví producenti se snaží přicházet stále častěji s tématy, která by této poptávce vyhověla. Ne že by něco takového vyžadovali diváci – poptávka po rebootu Krotitelů duchů v ženském obsazení byla před začátkem prací na tomto filmu prakticky nulová. Naopak. Vedení Sony Entertainment v čele s Amy Pascalovou chtělo podle několika zdrojů třetí díl v jakékoli podobě, což ale skončilo na neochotě Billa Murrayho hrát v dalším pokračování. Pascalová také tlačila na to, aby snímek oslovil mladší publikum, což z projektu vytlačilo autora původních dvou dílů, Ivana Reitmana. A pak už následoval nápad obsadit celý film ženami a ukázat „silné ženské charaktery“.

Sázka nevyšla. Snímek si sice podle všeho vydělal na náklady, ale zisky z něj nepokryly nákladnou marketingovou kampaň, kterou se v Sony Entertainment pokoušeli dostat značku Ghostbusters na globální úroveň (řekněme někam, kde operuje Disney se Star Wars) a začít tak masově vydělávat na merchandisingu. Průměrné hodnocení filmu ze strany kritiků a politicky zbarvené on-line kontroverze, které provázelo oznámení o celoženském obsazení, navíc celé věci také úplně nepomohly. Hollywood zkrátka nepochopil naladění diváků, a i když se někteří kritici otevřeně snažili film nepopravit právě proto, že jim přeobsazení hlavních rolí ženami přišlo „politicky korektní“, nepomohlo to. Zdá se, že lidé prostě otevřeně politicky korektní filmy nepotřebují. Nebo jsou unaveni.

Ostatně stačí podívat se na události posledního roku. Jen utichla on-line bouře po Oscarech, způsobená tím, že části umělců a novinářů přišlo skandální, že bylo oceněno málo černošských tvůrců (#oscarssowhite, vzpomínáte?), začala únavná debata na téma, kým by měla být přeobsazena role Jamese Bonda poté, co z ní „vystoupí“ Daniel Craig. Internetová kampaň za „prvního černošského Bonda“ se zaštítila jménem herce Idrise Elby (známého ze seriálu Luther) a samozřejmě došlo i na nápad udělat v dalším bondovském cyklu z hlavní postavy rovnou ženu – tedy slečnu Bondovou. Připočtěte vážně míněné úvahy o tom, že by bylo hezké rebootovat sérii Dannyho parťáci s celoženským obsazením, a ani to vás nedostane na konec téhle rovnice. Poslední kontroverzí je tzv. whitewashing, kdy je hollywoodským studiím vyčítáno, že některé nebělošské historické role hrají běloši. Posledním podobným skandálem si právě prochází film The Great Wall, fantasy odehrávající se v Číně před přibližně tisíci lety. Před několika týdny zveřejněný trailer způsobil bouři, protože se ukázalo, že hlavní roli hraje – ta hrůza – Matt Damon. A nikoli etnický Číňan.

Pokud podobné hysterické projevy srovnáte s historickým ignorantstvím některých lidí nejen v USA a dáte jim zaznít na sociálních sítích, dočkáte se i nechtěně komických momentů. Jako když se nedávno tvůrci v Česku připravované počítačové hry Kingdom Come (která se odehrává ve středověkých Čechách) od několika pobouřených amerických uživatelů dozvěděli, že jejich hra obsahuje málo černošských postav.



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,470
20,860
28,660
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře