nahoru

Prostě obyčejné auto

David Bureš 26. května 2016 • 00:15
Prostě obyčejné auto
foto: Archív

Sportovní model pro aktivně žijící rodiny, to je dnešní typické marketingové heslo propagující mnohé vozy. Fiat ale novým modelem Tipo představuje prostě obyčejné auto, které chce být rodinným přítelem.

Fiat se tipem vrací k samé podstatě automobilu. Při jeho vývoji konstruktéři razili heslo „schopnosti, žádné zbytečné parádičky“, spíše než na styl se vsadilo na praktičnost, a především na skvělý poměr ceny a užitné hodnoty. Zároveň ale jako pravověrní Italové v Turíně nezapomněli na design, a tak nový kompaktní sedan zabalili do líbivé karosérie, za kterou by se nemusela stydět ani mnohem dražší auta. Šmrncovní maska chladiče se povedla, stejně tak celková silueta je ladná, bez nevzhledného hrbu na zádi. To uvnitř se situace mění. Nevzhledné plasty, jednoduchá grafika přístrojů nebo zastaralé ovládání klimatizace jasně dokazují, že při vývoji se muselo v některých oblastech šetřit, aby tipo mohlo mít atraktivní cenovku. A tu opravdu má, české ceny začínají na částce 281 300 Kč za benzínovou čtrnáctistovku se 70 kW, což je třeba ve srovnání s domácím konkurentem Škodou Rapid s motorem 1.2 TSI/66 kW o nezanedbatelných 33 600 Kč méně.

Díky širokému rozsahu nastavení volantu si skvělou pozici najde opravdu každý, kulatá řadicí páka evokující staré supersporty se skvěle drží, škoda jen poněkud nepřesné kulisy. Potěší i nízký posaz za volantem, který dále zdůrazňuje vysoká palubní deska. Dostatek místa je i na zadních sedadlech, snad jen svažující se střecha omezuje prostor pro hlavu, to ale u sedanů není nic neobvyklého.

Tříprostorové vozy obvykle trápí malý vstup do zavazadelníku, s tím však tipo problém nemá. Také objem 550 l je slušný, škoda jen chybějících háčků na zavazadla a madla od víka. Bagáž kvůli tomu v objemném kufru nemá co držet.

Nabídka motorů čítá dva zážehové a dva vznětové motory. Z benzínových jsme vyzkoušeli ten základní, 1.4 (70 kW, 127 N.m), z naftových zase vrcholný čtyřválec 1.6 MultiJet (88 kW). Čtrnáctistovka je sice na papíře silnou jednotkou, v reálném prostředí jí ale mnohdy chybí síla. Kvůli atmosférickému plnění je navíc nutné ji hodně točit, avšak bez výraznějšího efektu. To turbodiesel už má síly na rozdávání, zase je ale poněkud drahý, proti 1.4i připlatíte rovných sto tisíc.

Také naladěním podvozku je tipo prostě obyčejné auto, žádný sportovec. Tady se nehraje na rychlé průjezdy zatáčkou, ale na naprostý komfort. Na českých silnicích je to ideální stav, protože italský sedan vyráběný v Turecku skvěle tlumí většinu nástrah českých silnic. I v tomto ohledu si nezadá s dražšími auty. Chvalitebné je i odhlučnění podvozku nebo motoru. Negativem je však houpavý charakter, měkké tlumiče znamenají, že se karosérie v oblouku výrazně nakloní a při vyhýbacím manévru povážlivě rozhoupe.

Tipo je v tuto chvíli nabízeno jen jako sedan, v druhé polovině roku nabídku doplní hatchback a kombi, které budou na českém trhu přece jen žádanější. Odliší se hodnotnějším interiérem i rozšířenou nabídkou motorů. Jinak si snad udrží charakter sedanu. I přes své chyby je Fiat Tipo pro zájemce o „obyčejné auto“ zajímavou volbou.

David Bureš


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,470
20,860
28,660
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře