nahoru

Prokletá matematika

Bohumil Pečinka 19. května 2016 • 00:15
Jiným slovem pro matematiku je přemýšlení.
Jiným slovem pro matematiku je přemýšlení.
• foto: 
Nguyen Phuong Thao

Nemine den, aby se o matematice nemluvilo: testy na střední školy, probíhající maturity, zkoušky na vysoké školy. proč tento předmět vyvolává takové vášně, odpovídá učitel matematiky Aleš Ryšavý (53).

Podle průzkumů mezinárodního Programu pro studentské ohodnocení (PISA) nejvíce v Evropě nenávidí matematiku Češi. Cítíte to podobně?

Spektrum názorů je široké a ten výzkum beru s rezervou. Víte, můj kamarád říká, že jiným slovem pro matematiku je přemýšlení. Představte si, že by došlo k přejmenování matiky na přemýšlení. Myslíte, že by se pak celebrity chlubily v bulváru, že je sice bavily cizí jazyky, ale z přemýšlení propadaly? Matematika je také způsob, jak se naučit určitým postupům a schopnostem pro orientaci v praktickém životě. Navíc je služkou mnoha přírodovědných oborů, jako například fyziky nebo chemie. Když znáte matematiku, máte v nich z poloviny vyhráno.

A praktický život?

Studenti se mě často ptají: A k čemu nám budou exponenciální rovnice nebo stereometrie? Těžko se mi vysvětluje, že je to nástroj k trénování mozku podobně jako ve fitness, když zvedáte činku, abyste měli svaly.

Proč má dnes slovo dril sprostý význam?

Já slovíčko dril vnímám pozitivně, protože to znamená paměťové cvičení. Trendem doby je naučit se všechno rychle a bez námahy, pokud možno ve spánku nebo nějakou kouzelnou metodou. Paměťové myšlení je důležité pro získávání návyků, upevňování poznatků a znalostí. Ve škole používáme software Drill a skill. Podstatou je, že když probírám nějakou látku, tak můžeme žákům vytvořit soubory podobných příkladů, které počítají na počítači, dokud nezískají jedničku. Tím získávají rutinu a pomáhá jim to, což potvrzují a kvitují i rodiče.

Myslíte si, že matematika se v Česku špatně učí?

Něco takového bych si rozhodně netroufl tvrdit. Velmi mě však děsí způsoby, jakými by to někteří reformátoři chtěli změnit. To, že špatnému učiteli dáte novou metodu, bude z něj dobrý učitel? Tomu nevěřím.

Co Hejného metoda?

Jako doplněk snad, ale vůbec si nedovedu představit zavést ji plošně, už vůbec ne na střední školy. Podle mě jde z velké míry o marketingový produkt podporovaný všemi lidmi, kteří se k matematice mají potřebu vyjádřit ve smyslu: mně matematika nešla, ale kdyby ji učil někdo podle moderní metody, tak bych asi uspěl.

Co by mohlo reputaci matematiky napravit?

Nejsem příznivcem tlaku na peníze ve smyslu Děkujeme, odcházíme. Člověk učí nebo neučí i za relativně méně peněz. Rozhodně si neříká: Když nemám, co bych měl mít, tak budu učit špatně. Možná by zvýšení platů učitelům přilákalo do škol více kvalitních zájemců o učení. Dal bych také větší pravomoci ředitelům, kteří dnes nemají možnost se rozloučit s těmi horšími.

Takže podle vás bude Hejného metoda znamenat jen další rozvolnění už tak rozvolněné výuky matematiky?

Nechci napadat její pilíře, že by se mělo učit hravě, vizuálně a děti by si na spoustu věcí měly přijít samy. To už u dobrých učitelů funguje dávno, jen se tomu neříká Hejného metoda, ale normální učení. Nemůže se to však dělat absolutně, učitel musí naučit také určité kvantum látky. Nesouhlasím s filozofií této metody – jen žádný dril a trénink, protože žák si musí všechno odvodit a na všechno přijít sám nebo v kolektivu.

Nedávno mému kamarádovi napsala jedna matka: „Dcera dnes přišla ze školy trochu rozladěná metodou výuky, protože učitel se zcela stáhl a děti pracují samy. Když se má látka kontrolovat, tak si děti kontrolují práce mezi sebou. Když řešení nevědí, tak se hlasuje, ale pokud je to chybné řešení, není možné to zjistit.“ Bez tréninku ničeho nedosáhnete, a to ani v matematice.

Souhlasíte s názory, že odpor proti matematice souvisí i s tím, že dveře středních a vysokých škol se natolik otevřely všem zájemcům, a proto se musela rozvolnit výuka, aby noví studenti vůbec prošli?

Je to tak. Na technikách je to méně, na ostatních oborech více. Ten tlak deformuje nabídku na trhu práce. Česko tím také staví na hlavu Gaussovu křivku, když posílá osmdesát procent lidí na vysoké školy. Navíc my nemáme osmdesát procent techniků, po nichž je poptávka, ale tři čtvrtiny vysokoškoláků studují měkké humanitní obory. Zatímco techniků je pořád stejně málo, z těchto lidí vzniká budoucí armáda nezaměstnaných – „měkkovědných“ nezaměstnaných. Například maturity v osmdesátých a devadesátých letech měly vyšší úroveň než dnes. Když si to srovnáte, tak je to výsměch a devalvace celých oborů. Samotné vzdělání dnes nemá žádnou vypovídací hodnotu.

V této chvíli ministryně školství zavádí matematiku jako maturitní předmět. K čemu to povede?

Co bude dělat zodpovědný kantor, jenž nebude chtít ublížit studentům, jimž matematika nejde? Sníží úroveň, vyhodí některé kapitoly a začne studenty připravovat na testování, protože jako odpovědný učitel nepřipustí, aby byli u maturit překvapeni. Ty testy v sobě mají z půlky látku ze základní školy, a proto začne studentům také opakovat procenta a lehké geometrické konstrukce. Tím pádem budou jejich středoškolské matematické znalosti ještě horší. Matematiku miluji, ale ze strany ministryně školství mi to připadá jako nešťastné rozhodnutí. Tohle není nástroj, jak dosáhnout toho, aby si matematiky lidé vážili. Naopak.

 



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,470
20,860
28,660
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře