nahoru

Česká nenávist k matematice

Jan Jandourek 5. května 2016 • 00:15
„Nenávistí k matematice vynikají čeští žáci i ve světovém měřítku“
„Nenávistí k matematice vynikají čeští žáci i ve světovém měřítku“
• foto: 
foto lucie pařízková / empresa media / profimedia

Matematika, pověstné strašidlo, se opět ozvala při přijímacích testech na střední školy. Letos se nanečisto zkoušely jednotné testy, které už za rok budou pro všechny státní školy povinné. Co z toho vyplývá?

U přijímacích zkoušek na čtyřleté obory se u 42 142 uchazečů ukázalo, že průměrná úspěšnost je 39,4 procenta z mate­matiky a 57,2 procenta z českého jazyka a literatury. Ještě slabší to bylo u dětí hlásících se na šesti­leté gymnázium. Z 3153 dětí dokázalo obstát v matematice jen 37,9 procenta. Kandidáti studia na osmiletých gymnáziích byli lepší v matematice (42,9 pro­cen­ta) a nejhorší v češtině (51,1 pro­centa).

Nejhorší úloha

Deník Právo si všiml nejhůř vyřešené úlohy. Zní takto: „Adéla si přečetla 20 stran knihy, Dana 40 a Petr 60 stran“. K tomu bylo přiřazeno několik tvrzení, z nichž jen jedno bylo správné.

Správným bylo tvrzení „Dana přečetla o třetinu méně než Petr“. Vybralo ji však jen 17,5 procenta žáků, zatímco většina zaškrtla nepravdivé tvrzení „Dana přečetla o polovinu víc než Adéla“.

Nemusíme být ale nijak překvapeni. Když se podíváme na to, jak dopadly maturitní testy, vidíme totéž. Něco je tu špatně, buď se špatně učí matematika, nebo jsou špatné přijímací a maturitní testy, popřípadě obojí.

Čeština je pro většinu žáků a studentů rodný jazyk a u matematiky se stále zdůrazňuje, že bez ní se naše ekonomika dál neposune a staneme se hloupou periférií vyspělého světa.

„Co mě překvapuje, je někdy až absurdní neznalost žáků v matematice,“ řekl Právu Jiří Zíka, šéf Cermatu, který přijímačky vytvořil.

„Oni neumějí procenta. Nevědí, co je 100 procent,“ řekl Zíka. Studenti neumějí číst slovní úlohy, tedy porozumět zadání. Nerozumějí „matematizaci příkladů“, nedokážou převést povídání o počtu brambor přivezených farmářem na trh do zlomků. To souvisí zřejmě s nevalnými výsledky v češtině, žáci nevědí, co čtou a co to znamená.

Zlopověstný předmět

Konzultant ve vzdělávání Oldřich Botlík před několika lety řekl: „Se školní matematikou jsou u nás dva velké problémy: žáci ji neumějí a mají k ní špatný vztah. Víme například, že matematické vědomosti a dovednosti čtvrtiny našich patnáctiletých nedosahují úrovně nezbytné pro řešení úkolů běžného života (mezinárodní průzkum PISA). Zato nenávistí k matematice vynikají čeští žáci i ve světovém měřítku (TIMSS).“

Matematika umí zjednodušovat nejrůznější složité situace a pomáhá se v nich vyznat. Podle Botlíka česká škola zachází s matematikou přesně opačně: „Zbytečným formalismem zkomplikuje i úplné banality.“ Většina žáků se nikdy nedozví, jak látka z matematiky souvisí s jejich životy. Ze současného stavu viní Botlík pedagogické fakulty a podivuje se tomu, že ze škol musí odejít magistři a inženýři, kteří nemají formální pedagogické vzdělání – přitom ti za současný stav určitě nemohou.

Milan Hejný, známá osobnost zabývající se vyučováním matematiky, tvrdí, že za současného stavu učíme žáky početní operace, na něž stačí kalkulačka a napodobování postupů předvedených učitelem. Iniciativa žáka chybí. „Je to intelektuální znásilňování dítěte. Dospělý se snaží vtisknout dítěti své myšlenkové pochody,“ tvrdí Hejný o tradičních formách výuky.



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,470
20,870
28,670
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře