nahoru

Džíny dělaj’ člověka

Daniela Salačová 17. března 2016 • 00:15
Džíny dělaj’ člověka
foto: DAVID TURECKÝ

Znáte to. Zajdete do krámu, v kabince na sebe hodíte maximálně dvoje troje, a když jsou navíc ještě ve slevě, během pár minut si svoje nové džíny nesete ke kase. Jsou to přece „jenom“ texasky, běžné spotřební zboží – žádná velká věda v tom není, sáhodlouhé přemýšlení si jejich výběr nezaslouží. Maximálně chceme, aby byly od stejné značky jako ty minulé, co nám předloni a předpředloni tak hezky seděly. A kdyby ne, tak co: příští rok si přece koupíme další. Nebo možná ještě letos na podzim...

Stanislav Procházka, majitel pražského obchodu Denim Heads, nabízejícího pánské džíny prémiových značek, ovšem takto rozhodně neuvažuje. Věří, že denim je nesmrtelný, a proto by vám měl taky až do smrti vydržet. Tedy minimálně do smrti.

„S džíny je to jako s manželstvím. Za život nepotřebujete víc než dva tři modely, ale ty musejí být opravdu dokonalé,“ říká s nadsázkou zakladatel concept storu Denim Heads v pražské Konviktské ulici. „Denim buď milujete, nebo nenávidíte, nic mezi tím. A když už ho jednou milujete, je dobré věnovat mu maximální pozornost,“ říká Standa s tím, že kvalitní, nadčasový denim nesmí být doménou módních vln a divokých výstřelků.

Denim Heads neboli čím dál oblíbenější, skvěle zásobené „džínové hlavy“ ovšem nejsou obchodem určeným výhradně mužským zákazníkům. „Dnes už je běžná praxe, že si pánský střih kalhot vybere žena,“ konstatuje Procházka, erudovaný profesor džínologie.

Klasické džínové prvky překonaly všechno, tvrdí Standa. I výstřelky v podobě „plísňáků“ v osmdesátých letech, i blyštivé zadní kapsy let devadesátých. Chce tyto klasické atributy vyzdvihnout a vrátit jim význam, zkrátka naučit české zákazníky rozlišovat džínová zrna od nepovedených, vyumělkovaných, falešných plev.

O metropolitním prostoru plném blue jeans začal uvažovat už před několika lety, během dlouhých zahraničních cest, na nichž ho fascinovaly urbanistické concept stores, tedy obchody pro náročnějšího zákazníka; butiky s nápadem, přidanou hodnotou v podobě tématu nebo stylu. Nakukoval do nich a nakupoval v nich v Berlíně, Londýně i severských zemích. Japonsko, které je v současné době džínovým císařstvím, vládnoucím světu pevnou, namodralou rukou, nikdy nenavštívil. Japonské firmy přitom nabízejí ještě vyšší kvalitu, stačí pár let chodit v džínech značek Japan Blue, Momotaro nebo Indigofera.

Procházka měl jakožto vášnivý propagátor tradičního denimu před dvěma lety, když otevíral krám, jasnou vizi – chce českému zákazníkovi dodávat kvalitní módu převážně od zahraničních výrobců a představit mu džíny, jež vydrží celý život. Dělá pro to všechno: je třeba proti zbytečnému příliš častému praní džínů, vyznává také původní způsoby výroby a obarvování látky přírodním indigem. „Pravé džíny poznáte mimo jiné podle takzvaného salvage proužku, který není jen samoúčelnou ozdobou, ale důkazem, že byl denim utkán na člunkových tkalcovských stavech. Dalším takovým znakem je pět kapes – dvě vepředu, malá vnitřní a dvě vzadu,“ vysvětluje a pak dlouze analyzuje nýtky čili kovové cvočky. Od této nenápadné drobnosti na nejzatěžovanějších místech kapes a švů totiž datuje zrození džínů.

V Denim Heads objevíte skvosty od předních světových firem, ale i mainstreamovější značky s módními užšími střihy s příměsí pružných vláken. K těm patří třeba američtí 3sixteen nebo renomovaní Švédové se svými Nudie Jeans, propagátoři repasování a recyklace. Jak to vypadá v praxi? Svoje staré kalhoty donesete do jejich obchodu a oni vám z nich na zakázku vyrobí potah na židli, tašku nebo penál, případně vám stařičký denim zadarmo opraví.

„Podle džínů poznáš člověka,“ říká Procházka. Abyste to taky zvládli, podívejte se na naše fotografické detaily. Najdete v nich všechno, co musejí mít vaše modré kamarádky, abyste s nimi místo nepovedené, po pár měsících rozdrbané roční známosti oslavili stříbrnou či zlatou svatbu.

Daniela Salačová


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,470
20,860
28,660
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře