Týn nad Vltavou

Stádlecký most
Hýlačka

Tip na výlet: Stezka údolím Lužnice Toulavou

Jednu z nejzajímavějších vícedenních výletních tras u nás najdeme v údolí Lužnice v jižních Čechách. Stezka vedoucí oblastí Toulava nabízí celkem čtyři etapy, které návštěvníky provedou zhruba pětapadesáti kilometry podél poklidného, pomalého dolního toku jednoho z nejvýznamnějších přítoků Vltavy. Trasa, která začíná v Plané nad Lužnicí a končí na soutoku Lužnice s Vltavou v Týně nad Vltavou, je prvním českým držitelem evropského certifikátu kvality Leading Quality Trails Best of Europe.

Planá nad Lužnicí – Tábor

Třináctikilometrová první etapa začíná v Plané nad Lužnicí. Než se vydáte ne cestu, můžete se ve městě podívat na kostel svatého Václava se slunečními hodinami či navštívit nedaleké Muzeum Fara. Vlastní výlet začíná na nábřeží Lužnice, kde se napojíme na modře značenou turistickou stezku směrem na Sezimovo Ústí.

Stezka vede po samotném břehu řeky a vaše nohy tak čeká příjemné přírodní podloží, které se z velké části vyhýbá silnicím. Po dvou a půl kilometrech dorazíme k jezu Soukeník, kde se cesta stáčí skrze Starotáborský les do Sezimova Ústí a míjí vilu a hrobku prezidenta Edvarda Beneše. Na náměstí v Sezimově Ústí přestoupíme na červenou značku, která nás převede přes lávku přes Lužnici. Zde se trasa odklání od řeky a míří do Větrových a na rozhlednu Hýlačka, která nabízí skvělý výhled na široké okolí.

Od rozhledny vede červená dále do lesa Pintovka, kde na rozcestí Vlčí důl přesedláme na žlutou, po které to jsou zhruba dva kilometry ke Švehlově mostu v Táboře. Pokud se rozhodnete prozkoumat Tábor, nemůžete minout instalace Husitského muzea na radnici a na Bechyňské bráně či Muzeum čokolády a marcipánu.

Tábor – Lužničanka

Dvanáctikilometrová druhá etapa začíná u Švehlova mostu v Táboře, kde podle červené značky sestoupíme po schodech do údolí Lužnice k Eleonořině prameni a odtud pokračujeme dále podél proudu řeky. Koryto Lužnice zde lemují skály a podél cesty jsou k vidění dřevěné sošky pohádkových postav. Na druhém břehu řeky jsou k vidění skalní masiv Modrý lom a také Benešův mlýn. U lávky Harrachovka stojí na protilehlém břehu stejnojmenná hospůdka.

Cesta pokračuje dále údolím Lužnice. K vidění jsou další mlýny a jezy. Za rozcestím Breda prochází cesta skalním tunelem u Candátí skály. V Přiběnicích se cesta pod stejnojmennou zříceninou stáčí k ostře k jihu a následně zase zpět na západ. Etapa končí za Bejšovcovým mlýnem v Lužničance, kde se nachází několik kempů.

Lužničanka – Bechyně

Z Lužničanky vede cesta po červené dále údolím Lužnice směrem na Bechyňsko. Po dvou a půl kilometrech z celkových patnácti dojdeme k řetězovému Stádleckému mostu přes Lužnici, který je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v Česku. Stavba původně přemosťovala Vltavu, po napuštění přehrady Orlík by však byla potopena, a tak byla jako národní kulturní památka rozebrána a přemístěna na Lužnici.

Cesta vede dále po pravém břehu Lužnice v příjemném stínu okolních lesů. Po několika kilometrech se dostaneme k ostrému stoupání, které nás kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie dovede do Dobronic u Bechyně, kde je k vidění zřícenina gotického hradu. Dalších několik kilometrů vede cesta znovu podél Lužnice a následně stoupá na vyhlídku U Hutí. Projdeme kolem Bechyňského hřbitova a následně sestoupíme zase zpět do údolí a pokračujeme až do samotné Bechyně, kde etapa končí za unikátním Duhovým mostem.

Bechyně je známým lázeňským městem, které se pyšní také tradicí výroby keramiky. Mezi památkami lákají zámek Bechyně, klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie či Masarykovo náměstí s řadou historických domů a děkanským kostelem svatého Matěje.

Bechyně – Týn nad Vltavou

Finálních patnáct kilometrů nás z Bechyně dovede do Týna nad Vltavou. Přejdeme Duhový most a pokračujeme podél Lužnice po zeleně značené cestě, která nás provede kolem několika vyhlídek poskytujících nádherný výhled na Bechyni na druhé straně řeky. Po kilometru se po železničním mostě vrátíme zpět na pravý břeh Lužnice a pod zámkem se napojíme na červenou značku, která nás nadále povede podél řeky. Srázy údolí jsou tu místy opravdu ostré – na protějším břehu je k vidění bechyňská skalní ferrata a po kilometru dojdeme ke skálu objímající visuté lávce, ze které je vidět ústí Židovské strouhy na druhé straně řeky.

V Kolodějích, kde je k vidění zámek Mitrowitz, se vrátíme na levý břeh a po kilometru uhneme z červené na žlutou. Odtud už to je jen pár kilometrů k soutoku Lužnice a Vltavy. U soutoku uhneme a posledních pár set metrů absolvujeme podél Vltavy – u rozhledny Semenec se vrátíme na červenou a ta nás dovede až na náměstí Míru v Týnu nad Vltavou, kde naše cesta končí u městského zámku.

Spoustu dalších tipů na neotřelé výlety nabízí náš speciál ČESKO KŘÍŽEM KRÁŽEM.