Chladnokrevní vrahové na našich silnicích. Za volant jedině se zbrojním průkazem? | Reflex.cz
reklama
nahoru
Očima vévody z Elgutu

Chladnokrevní vrahové na našich silnicích. Za volant jedině se zbrojním průkazem?

Jan Berwid-Buquoy31. října 2011 • 11:43
Chladnokrevní vrahové na našich silnicích. Za volant jedině se zbrojním průkazem?
Vrah za volantem
• foto: 
Profimedia.cz

Kdysi jsem četl v jednom francouzském časopisu, že v Paříži přejeli kominíka. Prostě, člověk si dnes není jist už ani na střeše! Můj přítel Pavel Hubal razil heslo: „Snižte nehodovost na silnicích, jezděte po chodníku!“ Poté, co ho v Pretorii (Jižní Afrika) na pěší zóně srazila dodávka, změnil svůj názor. Dospěl k přesvědčení, že automobil je zbraň: „Řidičák je na nic! Kdo nemá zbrojní průkaz, nesmí za volant!“

reklama

 

První automobilová smrtelná dopravní nehoda v dějinách lidstva se udála 31. 8. 1869. Irská badatelka Mary Wardová (1827–1869) při prudké zatáčce vypadla coby spolujezdkyně z parního automobilu svého bratrance Williama Parsonse rovnou pod zadní kolo a vůz ji rozdrtil. Kupodivu ani jízdy koňmo nebyly o nic bezpečnější. Britský inženýr J. J. Leeming si dal obdivuhodnou práci a zveřejnil hrozivou statistiku: V letech 1863–1870 se na území Spojeného království událo celkem 143 smrtelných nehod. Příčinou byli plašící se koně. Lidé umírali v převrácených kočárech, rozbitých dostavnících, vyhozením ze sedla anebo kůň prostě při pádu rozdrtil jezdce svým tělem. Umírání na silnicích v dopravních anomáliích není tedy nic novodobého.

 

Šokující je pouze obrovský počet novodobých smrtelných dopravních nehod. Statistika pro rok 2010 je úděsná. Nehodovost v Evropě — roční počet mrtvých na jeden milión obyvatel: Řecko (149,1), Maďarsko (126,6), Česko (125,8), Portugalsko (118,8), Slovensko (112,6), Rakousko (93,8) ... Nejnižší počet zabitých má Švédsko (48,7), Anglie (55,9) a SRN (64,8). Ovšem co se týká Německa, v minulosti statistika nehodovosti vypadala podstatně jinak. Tato země (SRN) drží doposud světový rekord z roku 1970 počtem 21,332 mrtvého přímo na místě anebo úmrtí následkem nehody v nemocnicích. Ale i NDR v době komunistické totality zcela suverénně vedla ve statistikách automobilových nehod ve východní Evropě. Bylo to dáno především katastrofálním stavem východoněmeckých dálnic, lidově nazývaných „Hopsa Bahn“ (vydrncávačka). Na karambolech se nejvíce podílelo východoněmecké vozítko „Trabant“. Byl to takřka neřiditelný kapesní automobil miniaturních rozměrů. Říkalo se o něm, že je nejtišší na světě. Když jste si totiž sedli za volant, tak jste si koleny mohli zacpat uši!

 

 

Moderní absolutní špičkou v úmrtích na silnicích je Namibie. V roce 2009 tam zaznamenali celkem 1965 dopravních nehod — z toho 525 smrtelných. To znamená 25 mrtvých na 100 000 obyvatel. Tendence je stoupající. V tomto koutě světa snad neexistuje nikdo, kdo by se nějakým způsobem nedostal do konfliktu s automobilem. Za volantem můžete pozorovat i nahé děti ve věku základní školní docházky. Dodržování dopravních předpisů je něco naprosto neznámého a namibijští řidiči snad ani nevědí, co to je. Má se jezdit podle anglického zvyku vlevo, ale sotva se to dodržuje. Nehody jsou tím pádem doslova „naprogramovány“.

 

Americký výzkumný ústav FARS (Fatality Analysis Reporting System) po mnoha badatelských výsledcích dospěl k závěru, že mnoho řidičů nepovažuje automobil za dopravní prostředek, nýbrž za nátlakový instrument — tedy „zbraň“. Tito „vrahové silnic“ (murderers of the roads) způsobují převážné množství fatálních nehod. Terorizují ostatní řidiče na dálnicích, vytlačují je při předjíždění z vozovky. Nemusí se jednat pouze o osobní auta. Jsou známé příklady, kdy nákladní vozy nebo autobusy vjely do čekajících chodců na chodnících, demolovaly zaparkované automobily a ničily výkladní skříně obchodů. Denně umírá na silnicích naší zeměkoule stovky kusů divoké i domácí zvířeny. Kdo z nás ještě nikdy neviděl přejetého psa nebo kočku? Jako kluk si vzpomínám na jednoho četníka SNB jménem Střihavka, který se v noci cestou z Uhlířských Janovic do Jindic bavil tím, že přejel džípem pět ježků. Německá dopravní policie hýčká zvláštní podezření: každý čtvrtý střet automobilisty s cyklistou je patrně úmyslný! FARS: „V mnoha případech jsou pachatelé pod vlivem drog nebo alkoholu. To ovšem není příčina. Přivedou-li se do tohoto stavu, dělají to proto, aby si dodali odvahu k bestiálnímu činu.“

 

 

Ano, motorové vozidlo může být velice účinnou nebezpečnou zbraní — dokonce hromadného ničení. Šílená řidička v Praze vjela na chodník do zástupu lidí čekajících na tramvaj. Pomatený autobusák v Austrálii přejel na přechodu skoro celou školku. Namol opilý potrhlý důchodce v Rakousku chtěl spáchat automobilem sebevraždu a vjel do stáda ovcí. Usmrtil a těžce poranil celkem 11 zvířat. Je třeba se zamyslet. Hubalova představa není příliš daleko od smutné reality: „Řidičák je na nic! Kdo nemá zbrojní průkaz, nesmí za volant!“



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama