Vesmírné snímky nejsou v médiích pravé. Kdo tedy vyrábí ty, které známe? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Vesmírné snímky nejsou v médiích pravé. Kdo tedy vyrábí ty, které známe?

Adam Kolář25. září 2011 • 06:00
Vesmírné snímky nejsou v médiích pravé. Kdo tedy vyrábí ty, které známe?
Vesmír
• foto: 
Profimedia.cz

Snímky z různých koutů vesmíru, kterých je v nejednom médiu, ať už tištěném, či tom internetovém, opravdu hodně, nejsou většinou originály. Není ani divu. Originální snímky mají pro laické oko vypovídající hodnotu nula.

reklama

Zkrátka černý flek s bílými skvrnami a sem tam nějakým dalším flekem. Nad originálními snímky sedí několik expertů a kolikrát jim zabere týdny, než z jedné fotografie něco vyčtou. Proto valná většina těchto snímků musí projít úpravou, aby byla pro veřejnost srozumitelnější. Musí si však zachovat původní rysy a parametry. Není tedy divu, že podobné záležitosti obstarávají pro NASA dva lidé.

 

Poté, co vědci a experti na otevřený vesmír rozluští originální snímky, předají je Dr. Robertu Hurtovi a Timu Pylovi. Říkejme jim výtvarníci. Tito výtvarníci dokáží vnímat vědecké klikyháky na originálních fotografiích a zároveň je „přeložit“ do lidské řeči. Lépe řečeno, tyto fotografie předělají do podoby, jak je známe z časopisů či článků o vesmíru.

 

Robert Hurt rozluští data, jež k fotografiím dostanou od vědců a expertů, která se pak pokouší přetlumočit v obrázky. Je to trochu Matrix. Spousty čísel musí dát dohromady obrázek planety, jejž pak kolega Pyle doladí o nějaký ten raketoplán pro lepší představu velikosti planetky, doladí zbytek vesmíru či barvy. Podivuhodné je, že tito dva si kolikrát musí domýšlet barvy, kterými planetky i celý vesmír vybarví.

 

 

Podle výpočtů se totiž dá opravdová barva jen odhadovat. Hurt tvrdí, že kolikrát i přimalují nějakou tu bouři či vesmírný odpad, aby snímek nabyl na zajímavosti. Často se prý i stane, že rozpoložení hvězd na finálních snímcích je zcela jiné než v originále. Například takové slunce se vždy dává nejvýš. Jakou má tedy vesmír opravdu podobu, asi ani nechtějme vědět. Mohli bychom být hodně zklamáni, jak je nudný.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama