nahoru

Chuck Palahniuk: STRAŠIDLA Román (z) povídek

MICHAELA HEČKOVÁ12. března 2008 • 10:00
Chuck Palahniuk hledá v novém románu původ terorismu
Chuck Palahniuk hledá v novém románu původ terorismu
• foto: 
Profimedia.cz

Palahniuk začal psát, když ztratil televizní signál a neměl co na práci. Nepíše a ani nechce psát pro lidi, co hltají knihu za knihou. Cokoliv, co vytvoří, bývá vyprávěno zběsilým tempem, s ironickým nadhledem, černým humorem a neodolatelně sebedestruktivním jízlivým tónem. Každou druhou větu máte chuť si podtrhnout a zapsat do deníčku, protože každá druhá Palahniukova věta glosuje současnou tragikomickou popkulturu a tak trochu i vás. 

Ve svém sedmém románu (z) povídek Strašidla se navíc Palahniuk zdá cyničtější, extrémnější a provokativnější než kdy předtím. Své nebohé devatenáctičlenné obludárium tady zavírá do opuštěného zchátralého divadla, ve kterém má probíhat jakési tříměsíční tvůrčí spisovatelské soustředění. Organizátor pobytu ale zešílí, skupinu v domě uvězní a k tomu ještě připraví o veškeré zásoby jídla, takže namísto psaní mistrovského díla se tu spisovatelé potácejí mezi životem a (Palahniukovou oblíbenou) smrtí. A snaží se nejen přežít, ale i získat si vaše sympatie, možná soucit a slávu, protože Strašidla jsou cosi jako reality show současné americké literatury. Palahniuk své postavy nechává potupně exhibovat a škemrat o pozornost, a nejen to, označí je i směšnými jmény podle jejich hříchů. Soudružka Nákrková, Svatý Nestřeva, Matka Příroda, Miss Amerika, slečna Kejchalová, Hajzldáma, Chybějící článek, baronka z Omrzlin a další se tak v krátkých třiadvaceti příbězích, kterými si krátí čas (čímž Palahniuk navazuje na Canterburské povídky, ale i Dekameron nebo osud anglických spisovatelů ve vile Diodati, ze které tehdy vzešel třeba Frankenstein), snaží přepracovat vlastní ubohé životy v děsivá dobrodružství. Umně je přetvořit v pravdivý horor s teskným koncem, který vás chytne za srdce a občas i za žaludek (během několika autorských čtení první masturbační povídky Střeva omdlelo součtem šedesát lidí). Mohlo by se zdát, že trojčlenným rozdělením knihy na povídky, poémy představující jednotlivé postavy a samotný popis dění v divadle, rozbil Palahniuk kontinuitu a dějový spád Strašidel. Jelikož ale některé příběhy - třeba Slumování o milionářích převlékajících se za bezdomovce a hlásajících fantastická hesla, jako Anonymita, je nová proslulost nebo Nuzota je nová aristokracie, Exodus, popisující detektivy souložící s anatomicky věrnými umělohmotnými policejními panenkami, nebo černá groteska Nožba, zesměšňující New Age - patří k tomu nejsilnějšímu a nejzábavnějšímu, co Palahniuk kdy napsal, snadno mu tuhle občasnou fragmentárnost odpustíte. 


Palahniuk skutečně patří k autorům, kteří píší jeden a tentýž příběh stále dokola. Z ubožáka škodolibě vyrobí zbožňovanou mediální superstar, která dříve či později začne toužit po absolutní moci a rozhodovat o životě a smrti jiných. Minimalistickým filmovým střihem vytváří satirické strašidelné povídky plné mesiášských komplexů, městských legend, novodobých mýtů a falešných představ. Bravurně stírá hranice mezi skutečností a mediální fikcí, mezi cynismem, nihilismem a nadějeplným romantismem. Nevypravuje pouze o lidech, již nevěří v nic, ale hlavně o těch, kteří mechanicky a manipulativně věří v to, co jim nabídnete. Palahniuk začal psát Strašidla poté, co uspořádal s přáteli duchařskou party v domě vybaveném strašidlem. Chtěl vytvořit horor založený na všedních věcech - karotkách, svíčkách, bazénech, mikrovlnné troubě, bowlingové kouli, anekdotách svých kamarádů nebo chlapíka, jehož potkal na terapeutické skupině sexoholiků, když psal Zalknutí. A povedlo se mu to dokonale. Nuly jsou nové celebrity a pochopili to nejen televizní dramaturgové a bulvární novináři, ale i Palahniuk. V čemž je dost možná tajemství jeho úžasného úspěchu.



CHUCK PALAHNIUK: STRAŠIDLA Román (z) povídek, přeložil Richard Podaný, vydal Odeon, 2007, 368 stran

MICHAELA HEČKOVÁ



Colours of Ostrava 2018

Průvodce: vstupenky, ubytování, doprava Program a hvězdy Reflex Stage Festival v ulicích
Patrně největší hvězdou letošního ročníku hudebního festivalu Colours of Ostrava, který proběhne mezi 18. a 21. červencem, bude zpěvák Pharrell Williams. Jak vypadal první den s Williamsem, ale třeba i s Vojtěchem Dykem nebo Reflexem si prohlédněte ve fotogalerii Martina Straky. Pokud ještě váháte, pak vás určitě přesvědčí 10 důvodů, proč jet zrovna letos na Colours.


Kurzy měn
25,850
22,210
28,920
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější