Oscarová plichta: vítězem bizarního ročníku je divák. A vkus | Reflex.cz
nahoru

Oscarová plichta: vítězem bizarního ročníku je divák. A vkus

TEREZA SPÁČILOVÁ29. února 2016 • 09:35
Oscarová plichta: vítězem bizarního ročníku je divák. A vkus
foto: ČTK/APInvision/Jordan Strauss

Jako by letos oscarová akademie skládala zkoušku z diplomacie: co verdikt, to promyšlený “usmiřovací” krok spíš než obligátní známka za kvalitu. 88. výroční filmové ceny, poznamenané celospolečenskou polemikou o rasové (ne)rovnosti, přerozdělili ve městě andělů tak, aby se příslovečný vlk nažral a Hollywood zůstal pokud možno celý.

 

Byl to asi nejpříznačnější okamžik celého čtyřhodinového ceremoniálu: na pódium vystoupil první americký viceprezident římsko-katolického vyznání, Joe Biden, vyzval k boji proti sexuálnímu násilí a uvedl “svou přítelkyni” Lady Gaga. Ta pak, za němé asistence dětí, údajně obětí pohlavního zneužívání, zazpívala píseň z dokumentu Till It Hapens To You. O několik desítek minut později (nečekaně) zvítězil film Spotlight, rekonstrukce reportáže v deníku Boston Globe, jež odkryla síť pedofilů v katolické církvi.

Politika a film, angažovanost vyhnaná ad absurdum - bizarněji pojaté Oscary historie dlouho nepamatuje. Stejně jako se předávací večer nesl ve znamení neustálého vyvažování sil, respektive barev (poté, co umělci tmavé pleti nařkli akademiky z rasismu, předávali ceny téměř výhradně černoši a tématu se týkaly i vtípky moderujícího Chrise Rocka), výsledné skóre připomínalo spíš vlídnou štědrovečerní nadílku než napínavé měření sil.

Opravdoví vítězové

Kdo vlastně vyhrál? O tom se v Hollywoodu asi teprve budou hádat. Co do počtu sošek (šest) má nárok na ovace sci-fi Šílený Max, jež ovládla hlavně takzvané řemeslné kategorie. V ostatních se však hlasující jali odměňovat podle zmíněného rčení o vlkovi a koze - hlavně aby se zase někdo nenaštval či neurazil. Radši ať jsou spokojení všichni.

DiCaprio se tak sice na popáté vytoužené ceny dočkal (co na tom, že letos ji má spíše za fyzické výkony a odříkání a že jako herec ji měl dostat už jako Vlk z Wall Streetu). Favorizovaný Revenant (12 nominací) však vysloveně pohořel a pachuť z prohry nezachránil ani hattrick kameramana Emmanuela Lubezkého, ani druhý Oscar Mexičana Gonzáleze Iñárritua - ani mocná hollywoodská lobby jeho kamaráda Cuaróna nestačila.

Překvapovat se Akademie jala i v dalších dílčích kategoriích. Jedna soška putovala za skromnou, leč o to výjimečnější sci-fi Ex Machina, jež převálcovala produkci velkých hollywoodských studií na poli zvláštních efektů („robotka“ Alicia Vikanderová má navíc Oscara i za výkon v dalším "malém" snímku Dánská dívka). Esa typu Christian Bale, Mark Ruffalo nebo Sylvester Stallone zase zazdil relativně neznámý Mark Rylance, na nějž vsadil Steven Spielberg ve studenoválečném opusu Most špionů. A do třetice se k překvapením mnohých prosadila tvář nejnenápadnějšího dílka klání, sympaticky civilní Brie Larsonová z Pokoje- snímku nominovaného i ve scenáristické kategorii.

Příjemný šok

Že nejcennější trofej, Oscar pro nejlepší film roku, skončí v rukou producentů Spotlight, to snad nenapadlo vůbec nikoho. Těžko říct, zda hlasující ocenili jeho nevtíravou naléhavost, anebo šlo jen o důmyslnou strategii, způsob, jak odvést pozornost od aktuálních kontroverzí a uštědřit “výchovný” políček těm, kdo si začali být příliš jistí. Obávám se druhého, doufám v první.

My kritici se každopádně radujeme. Když totiž nic jiného, výsledky upozornily i na filmy, jež kvůli nedostatku peněz na kampaň nezaslouženě ušly pozornosti většinového publika a teď (snad) dostávají druhou šanci. Stejně jako Akademie - tedy pokud ta nesplní slib o kvótách a filmovou hru nepromění v neosobní úředničinu.

TEREZA SPÁČILOVÁ

Klíčová slova:
OscarHollywood


Diskuse ke článku

 

reklama
Komentáře
E15
Nejčtenější