South Park podevatenácté: souboj se šikanou politické korektnosti a terorem reklamy | Reflex.cz
nahoru

South Park podevatenácté: souboj se šikanou politické korektnosti a terorem reklamy

Jiří Pavlovský5. ledna 2016 • 11:00
South Park podevatenácté: souboj se šikanou politické korektnosti a terorem reklamy
foto: Profimedia.cz / ©Comedy Central/Courtesy Everett Collection

South Park začínal jako ryzí provokace, příběh malých dětí, které mluví sprostě a prožívají bizarní příběhy s mluvícím hovínkem či obří robotickou Barbarou Streisandovou. Jenže zatímco jiné seriály opakovaly stále dokola stejné fígle, South Park se pomalu proměňoval. Čím dál méně reagoval na aktuální dění a místo toho se stával brutálně inteligentní úvahou o současném světě. I když je v něm humor (a občas nějaké ty fekálie) pořád přítomný, spousta dílů je už spíše mrazivá. A až moc výstižná.

Nová, devatenáctá sezóna (k vidění zde) šla ještě mnohem dál. Je to sezóna, která má jednotné téma a ze které jde trochu strach. Městečko South Park se začalo modernizovat, a tudíž už nemůže být zátiším zastydlých rasistických buranů. Ne; je nutné dát všem stejné šance, být uvědomělý, dávat v módních obchodech příspěvky na hladovějící děti a být stále pod dozorem bachařů politické korektnosti (kteří jsou tu líčeni jako školní bratrstvo rozeřvaných šikanistů). Ovšem to nestačí. V cestě k totální rovnoprávnosti všech vadí jedna ošklivá a zastaralá věc – realita. Realita není příliš korektní, nehodnotí stejně chytré a hloupé, krásné i ošklivé... a občas se může stát, že se někdo dozví pravdu. Třeba že je tlustý, neschopný idiot. Což není možné tolerovat. Lidi je nutné před ní chránit.

Dobré ráno, politicky korektní světe.Dobré ráno, politicky korektní světe.

Realita je tu zobrazována jako padouch z černobílých grotesek. S vysokým cylindrem a nakrouceným knírem – a v závěru (pozor, spoiler) je po zásluze oběšená. K čertu s realitou, mám svůj dokonalý svět, kde jsme všichni úžasní a skvělí.

Reklama jsem a reklama budu

Ovšem tohle tvůrci Trey Parker a Matt Stone ještě trumfli finálními díly devatenácté řady, ve kterých dojde k ohrožení celého světa. Nehrozí ani emzáci, ani kanadští přistěhovalci... hrozí reklamy. Internetové reklamy, které získají vlastní inteligenci a začnou přebírat i lidskou podobu.

Parker a Stone popisují válku lidí s reklamami jako dlouhý a nepřetržitý boj, ve kterém se reklamy stále přizpůsobují a hledají nové cesty, jak se k lidem dostat. Na každou akci odpovídají reakcí. Máte v počítači adblock? Reklamy se tam dostanou stejně, maskované za normální zprávy. A jeden z hrdinů je vyvolený – jako jediný dokáže na internetu poznat, co je reklama a co je skutečná informace. Díky tomu může proti reklamám bojovat.

Dokáže tohle vaše televize?Dokáže tohle vaše televize?

Bavil jsem se... ale jen do chvíle, než jsem si sedl k počítači. A zjistil, že to zase taková sranda není. Že už sám netuším, co je skutečná zpráva a co reklama. Člověk se dřív smál lidem, co skočili na dopisy nigerijských princů, ale dneska už jsou reklamy rafinovanější. Pronásledují vás jako hororový maniak.

Bill Cosby. Kupříkladu.Bill Cosby. Kupříkladu.

Hádej, kdo ti píše...

A pak jsou tu maily. Někdy si už člověk opravdu není jistý, co je skutečný mail a co je jen snaha vám něco prodat. Reklamy se maskují a snaží se být nenápadné. Vydávají se za lidi, kteří o vás mají starost, kteří vám chtějí něco doporučit... a dělají to čím dál líp. Naposledy mi dorazil mail znění nějak jako: „Ahoj, líbí se mi tvoje internetová stránka, ale přijde mi, že tam máš zbytečné chyby. Taky mám svou stránku a trvalo mi dlouho, než jsem si s tímhle poradil... a je možná škoda, že si to kazíš maličkostmi.“

Žádná přímé nabídky, jen zdvořilý zájem. A teď co? Na osmdesát procent tušíte, že je to nějaký podfuk (hlavně tím, jak je to totálně neurčité), ale co když ne? Nemáte jistotu. A teď si přestavte, že za nějaký čas tyhle reklamy neurčité být přestanou. Budou vám chodit konkrétní maily, přesně obeznámené s vaší situací, budou podepsané křestním jménem někoho z vašich facebookových známých... a možná použijí i jeho řečnické obraty.

Člověk už přestává věřit čemukoliv. Upřímně, pokud by se teď ozvalo na ulici hlášení, že vypukla atomová válka a všichni mají utíkat do krytu, jako první by mě napadlo: co se nám tímhle snaží prodat? Nějaký energy drink?

Reklamy se budou stále vylepšovat a my budeme stárnout a přestaneme být tak ostražití a tak ve střehu. Nakonec nás dostanou. Všechny nás dostanou. Kam se hrabe terminátor, reklamy jsou to skutečné nezastavitelné a stále se vylepšující.

A pak už, jak praví South Park, půjdete po ulici a nebudete tušit, který z lidí je skutečný a kdo je jen reklamou.

Skutečný Eric Cartman.Skutečný Eric Cartman.

Jako třeba tenhle článek. Mysleli jste si, že je to úvaha o reklamách a místo toho je to propagace devatenácté sezóny South Parku. Koukejte se na ní podívat.

Jiří Pavlovský

Diskuse ke článku

 

reklama
Komentáře
Nejčtenější
E15