Z amerického dokumentu Ženy a zbraně

Z amerického dokumentu Ženy a zbraně Zdroj: iVysílání.cz

Ke kabelce revolver: Puška udělá pro ženskou emancipaci víc než kvóty

V americké kultuře jsou zbraně symbolem mužnosti, ale projevují se čím dál víc i v ženské identitě, tvrdí provokativní americký dokument ŽENY A ZBRANĚ, který ve středu uvedla ČT2. Zdá se, alespoň podle dokumentu, že pořádná pistole či puška udělá pro ženskou emancipaci víc, než všechny bruselské kvóty dohromady.

Dokument záměrně popírá klasická schémata hollywoodských filmů, kde krásná žena sahá po zbrani jenom ve chvíli, kdy jí zabili rodinu, znásilnili, nebo je maximálně zázračnou vražedkyní. Nikdy ale nemá zbraň jen tak, pro radost, jako módní doplněk. Což už je v současných Spojených státech, tvrdí dokument, běžná věc.

Hodinu a půl trvající film renomované dokumentaristky Cathryne Czubek na to jde od podlahy: řeší mimo jiné 250 000 žen, které v tuto chvíli slouží v amerických ozbrojených silách; mnohé z nich nosí k vojenské uniformě podpatky, protože „nechtějí vypadat jako chlapi.“

Je i o tom, jak si vášnivá střelkyně Robin jde koupit brokovnici ráže 20, ne moc těžkou a ne moc lehkou, třeba standartní remingtonku, a připadá si, „jako by si vybírala boty.“ „Nemám k ní vhodnou kabelku, neprodáváte je náhodou?“ ptá se prodavače, který posléze konstatuje, že ženy to mají těžší, protože se jim zbraň musí barevně hodit k oblečení.

„Chodit na střelnici a zdokonalovat se ve střelbě mi dodalo velkou sílu a sebevědomí,“ přiznává zase Deb Fernstová, která organizuje ženské střelecké campy po celých Spojených státech a nejraději má brokovnice vyvedené v růžové barvě ála Barbie; s ní se prý ženy totiž cítí lépe. To ostatně potvrzuje i prodejní výstava střelných zbraní, kde skoro každý druhý krámek nabízí ženské střelné zbraně, protože „ženy pastelové barvy zbožňují“, zvláště pušky s růžovou pažbou.

Frčí i malé zbraně, které se dají schovat: skryté nošení zbraní dnes povoluje více než 40 amerických států a ženy v tomto segmentu tvoří většinu trhu.

Americký zbrojní průmysl, shrnuje dokument, se proto momentálně zaměřuje na novou, ženskou klientelu a je jen otázkou času, kdy bude tento trend následovat Evropa. Zbraně už dávno nejsou nebezpečné, násilné, symbolizující válku. Jsou roztomilé, něžné a hlavně - nezbytně nutné.