Selfpromo českých televizí: inovace jako z prdu kulička | Reflex.cz
reklama
nahoru

Selfpromo českých televizí: inovace jako z prdu kulička

Tereza Spáčilová6. října 2015 • 12:40
Selfpromo českých televizí: inovace jako z prdu kulička
Velký a malý moderátor Událostí komentářů
• foto: 
Repro ČT24

Moderní hantýrkou se tomu říká „selfpromo“, moje babička by použila příměr o „kuličce z prdu“. Faktem je, že otravnější disciplínu aby v televizi člověk pohledal.

reklama

S velkou pompou představila ČT24 novou podobu studia Událostí, komentářů. Ve vysílání ranní zpravodajské relace jí věnovala pětiminutový rozhovor, jejž během dne pro jistotu několikrát zopakovala. Všechno v nich mělo být „větší“ — zážitek, obrazovky, pocit prostoru. Nakonec byl „větší“ jenom moderátor David Borek s „opravdu obrovskými zprávami“ (jak situaci pohotově komentoval jeho „malý“ přísedící kolega Lukáš Dolanský): perspektiva (či spíš nepovedený trik) totiž figuru stojícího zpravodajce směšně předimenzovala.

Perspektivu vem čert, na dětské nemoci má nárok každá inovace. Pro co však coby divák pochopení nemám, je ona všeobjímající televizní posedlost sebepropagací. Jako by nestačily jingly, jež vlezle natahují bloky reklam a připomínají nám značku, respektive bodré tváře vinařů/lékařů/čtečů televizních novin. Je pro mě mimochodem záhadou, že nějaký koumák dodnes nevymyslel nic lepšího než manýru uplatňovanou už v éře Dallasů a Beverly Hills 2010 — totiž onen (jakože překvapený) úsměv hlavy natočené do kamery a ruce moudře založené na hrudi.

360p 240p
Selfpromo Prima COOL

I selfpromo lze přitom dělat se šarmem a vtipem, jak ostatně dokazují četné ceny pro studio Oficina. Parta mladých nebojácných designérů umí i z nejotravnějšího spotu udělat rovnocennou součást programu, což už léta oceňují hlavně diváci COOL (a později i ZOOM nebo ČT Art); na ping-pong písmenek, jenž zakončuje denní vysílání, vydržím koukat klidně celou noc. Stejně tak ČT24 operuje velmi sugestivní sbírkou znělek, jež umějí adekvátně naladit a vnutit naléhavost obsahu i tam, kde nikdy žádný nebyl — v tomto případě jde hlavně o zásluhu hudby z dílny talentovaného Karla Havlíčka.

Selfpromo ČT:D, které děti milují víc než pořady

Jde to zkrátka i nevlezle, bez thymolinových úsměvů a citového nátlaku. A dokonce je to tak efektivnější. Netuším, kolik stojí všechny ty zhusta anoncované kejkle typu Václav Moravec na věži/v továrně/na letišti, ale skoro bych se vsadila, že skotačící písmenka vyjdou na méně než spíkr před panoramaty.

360p 240p
Výplň Prima COOL

A ještě poznámka pod čarou, když už jsme narazili na žižkovskou misi páně Moravcovy: možná by příště nebylo od věci začít inovovat od obsahu, a ne od kulis. Diváci nedělních Otázek jistě vědí, o čem mluvím.

Tereza Spáčilová


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama