Film, na který všichni čekáte: Sorrentinovo Mládí o stáří

Film, na který všichni čekáte: Sorrentinovo Mládí o stáří Zdroj: kviff.com

50 filmů, které ve Varech musíte vidět

Šéfredaktor Reflexu Radek Bajgar s Veronikou Bednářovou, Kateřinou Kadlecovou a Terezou Spáčilovou vybrali z 221 snímků letošních Varů 50 filmů, o kterých si byli jisti, že je musejí vidět – oni i vy. Pak zavolali ještě filmové publicisty Šimona Šafránka a Jana Škodu, aby padesátku filmů stihli společnými silami včas nakoukat a napsat o nich pro vás padesát zpráv. Pomůžou vám rozhodnout se, na co jít. Určitě.

MLÁDÍ

Režie: Paolo Sorrentino

Itálie–Francie–Švýcarsko–VB, 2015

Po Velké nádheře má Sorrentino problém: natočit něco, co by jeho oscarový opus z roku 2013 překonalo, je mise předem odsouzená k nezdaru.

„Nedostatky“ Mládí však postřehnete, jen když se je sami rozhodnete hledat. Film totiž nabízí vše, co fanoušek od Sorrentina očekává. Grotesknost. Poezii. Nádherné (nahé) ženy. Omračující vizuální kompozice (výjev ze zatopeného náměstí sv. Marka nezapomenete). Patos i poťouchlost, velkolepost i záškodnický humor. Hudbu, hodně hudby. A samozřejmě Felliniho – je tu s námi stále, i když skrytěji. Mládí zkrátka představuje civilnější, méně okázalou „verzi“ Nádhery. V popředí stojí téma pádícího času, v jehož důsledku jsou muži pošetilejší a ženy nedostupnější.

Fred, skladatel na odpočinku (Michael Caine), a jeho přítel, režisér Micky (Harvey Keitel), jenž naopak ještě končit nechce, vysedávají v koupelích švýcarského sanatoria a mezi probíráním starých křivd a nenaplněných tužeb řeší své prostaty a panoptikum místních hostů. To zahrnuje hollywoodskou hvězdu, Adolfa Hitlera či obra s tetováním Karla Marxe. Co figura, to skvost, člověka skoro až mrzí, že jim Sorretino neponechal větší prostor. Mnohé z nich navíc obsadil špičkovými hráči, nad nimiž ční Jane Fondová v odzbrojující poloze své vlastní karikatury.

Vrchol Mládí potom patří umění, jedinému druhu krásy, jíž ani prostatické stáří není s to ublížit.

Česká premiéra: 8. října 2015

ADEPTI

Režie: Ives Rosenfeld / Brazílie 2015

Brazilci mají nejlepší fotbal na zeměkouli, to je jasná věc. Ví to i mladičký Junior a nechce zklamat – ani trenéra, ani svoji přítelkyni, ani její maminku, ani svého nejlepšího kamaráda z týmu, ani zaměstnavatele ve skladu, kam po náročných trénincích chodí nosit pytle, aby mohl zaplatit dluhy za svého ztroskotaného spolubydlícího… Na jednoho kluka je toho trochu moc, ať je sebepracovitější a sebepoctivější.

Tento komorní debut je přenositelný po celém světě. Osamělá cesta bojovníka je natočena vnímavě a tiše. Načež přijde čtvrt hodinky před koncem taková série dramatických zvratů, že… No, uvidíte. Tohle drama nebylo vybráno jako zahajovací snímek sekce Fórum nezávislých nadarmo.

BERANI

Režie: G. Hákonarson / Island–Dánsko 2015

Druhý celovečerní snímek absolventa FAMU vyhrál sekci Un certain regard na letošním festivalu v Cannes.

Je to typicky islandský, seversky drsný film: zarostlí muži se v divočině chovají nadmíru divně. Jako tihle bratři Kiddi a Gummi – se svými stády ovcí žijí v jednom údolí a už čtyřicet let spolu nemluví. Když v soutěži trofejních beranů vyhraje bonviván Kiddi, Gummi to těžce nese. Vítězného berana raději prohmatá, přičemž zjistí, že zvíře možná trpí smrtelnou klusavkou; jestli je to pravda, bude třeba utratit celá Kiddiho i Gummiho stáda. Přesto Gummi na Kiddiho pošle veterinu... Hákonarson Berany vypráví úspornými záběry, jež podtrhují bizarnost osudů obou mužů.

Česká premiéra: 12. listopadu 2015

AFERIM!

Režie: Radu Jude / Rumunsko–Bulharsko–ČR 2015

„Cigány, ty nezměníte,“ zazní v tomhle skvělém, černobílém snímku pro milovníky poetických podobenství typu Markety Lazarové. A taky: „Cigáni – jsou to lidi, nebo satanovo sémě?“

Nebojte se, nejde o propagaci rasismu, ale o lyrický příběh z rumunského Valašska roku 1835, kde úplatní policajti honí uprchlé cikánské nevolníky jako štvanou zvěř, kde kromě ran bičem padají vtípky o soudném dnu a choleře i biblická podobenství a kde jsou bojaři a vojvodové krutí a nespravedliví.

Jde o třetí celovečerní film představitele rumunské nové vlny Rada Judeho, který za něj získal Stříbrného medvěda za režii na Berlinale.

Česká premiéra: 8. října 2015

BÍLÉ NOCI POŠŤÁKA ALEXEJE TRJAPICYNA

Režie: A. Končalovskij / Rusko 2014

Na kraji horizontu startuje raketa. Diváka v tu chvíli zaměstnává pinožení v prvním plánu, ale i tak pocítí, že se stal svědkem něčeho velkého.

Pro novinku Andreje Končalovského není příznačnější scény. Zdánlivě popisuje pouze všední činnosti, jež tvoří existenci pošťáka od jezera Kenozero: ráno nad ubrusem se zajíčky vypije čaj, a člunem přejede na protější břeh, kde roznáší do odlehlých domků zprávy, výplaty či chleby. Přes osudy jejich adresátů se však o současném Rusku dozvíme víc než z kremelského tisku. Film natočený s reálnými lidmi nabízí zvláštní kombinaci dokumentární věcnosti a vizuální poetiky. Až s pošťákem poletíte nad hladinou, pochopíte.

AMERIKA

Režie: Jan Foukal / ČR 2015

Co Čech, to muzikant, říká se. Co Čech, to tramp, kontruje první celovečerní autorský snímek multitalentovaného Jana Foukala. Varské publikum uvidí Ameriku ve světové premiéře v dokumentární soutěžní sekci.

Krásná Kanaďanka Bára, jejíž rodiče emigrovali z Československa za svobodou, se po boku Honzy (samotného režiséra) seznamuje během třídenního putování s fenoménem českého trampingu – v osadách na Sázavě, u ohně při zpěvu Vlajky.

Romantikou prodchnutý snímek spoluprodukovalo HBO a okouzlí vás i hudbou – složil ji samozřejmě sám režisér „Fouky“, jenž se svou verzí country koncertuje jako Johannes Benz; koncert bude mít i ve Varech.

Česká premiéra: 22. října 2015

CESTA

Režie: Paz Fábrega / Kostarika 2015

V metropoli San José se na bytovém večírku plném zvířecích kostýmů setkává třicetiletý Pedro s Lucianou a zakoukají se do sebe, načež spolu odjíždějí za Pedrovou vědeckou prací na úpatí sopky Rincón de la Vieja. Zůstanou spolu? A je to důležité?

Druhý celovečerní snímek vycházející hvězdy kostarické nezávislé kinematografie představuje něžně natočenou intimitu v lůně úchvatné džungle bez zbytečných líbaček a otravných hlubokých dialogů; on je smyslný středoamerický Jake Gyllenhaal, ona sympatická holka odvedle, do toho se občas vynoří fajn rock populární kapely Las Robertas.

Vychutnejte si tu bolest na srdci, důvěrně známou čerstvě zamilovaným.

AMY

Režie: Asif Kapadia / VB 2015

Pečlivá studie výjimečného talentu, který zničila pozornost okolního světa. Dokument o anglické soulové zpěvačce Amy Winehousové.

Začíná to nevinně. Videem z narozenin čtrnáctileté dívky. Kamarádka Amy jí u strmých schodů v londýnském domku vystřihne takové Happy Birthday, že vám ztuhne krev v žilách.

Kapadia, známý strhujícím dokumentem Senna, má v Amy k dispozici archívní, soukromé materiály. Vyhýbá se mluvícím hlavám, když většinu zpovídaných jenom slyšíme. V pomalejším rytmu pak odhaluje, proč Amy trpěla. Mohl za to jak ničivý vztah s Blakem Fielderem, tak hon médií či podivná role vlastního otce. Pro fanoušky Amy povinnost.

Česká premiéra: 6. srpna 2015

DANIELŮV SVĚT

Režie: Veronika Lišková / ČR 2014

Hlavní hrdina, mladý spisovatel Daniel, ví, že nikdy neprožije lásku a nezaloží rodinu. A taky nebude mít sex. Daniel je pedofil, který se pokouší najít způsob, jak žít. Sledujeme, jak tráví dny, a mezitím jej v komentáři slyšíme vyprávět o klukovi, kterého miluje. Daniel navíc ve filmu statečně odhaluje tvář.

Veronika Lišková v Danielově světě zobrazuje jedno z velkých tabu moderní společnosti. Snaží se při tom rozebrat, jak zabránit zneužívání dětí; nedělá z pedofilů fantómy, nebulvarizuje. Její film je díky tomu výjimečnou událostí, která zdaleka přesahuje české hranice, o čemž svědčí i fakt, že Danielův svět měl premiéru na Berlinale.

Česká premiéra: 19. února 2015

DOMÁCÍ PÉČE

Scénář a režie: Slávek Horák / ČR 2015

V celovečerním debutu se úspěšný reklamní režisér Slávek Horák vrací domů na Moravu. Pro silný ženský příběh se nechal inspirovat člověkem, kterého dobře zná a má ho hodně rád – vlastní matkou. I ona, stejně jako hlavní hrdinka filmu, strávila život službou pro nemocné. Nečekejte ale sociální drama: tragédii v podobě hrdinčiny těžké nemoci zjemňuje a zlehčuje komická atmosféra moravského venkova, a hlavně vynikající výkony obou protagonistů – Aleny Mihulové, pro niž je postava učící se mít ráda sama sebe profesní satisfakcí po letité pauze v natáčení, a Boleslava Polívky, jenž ztvárnil svářeče se špinavými nehty, který má svou ženu rád, a nikdy by jí to neřekl, úžasně.

Česká premiéra: 16. července 2015

HAZARDNÍ HRÁČI

Režie: Ryan Fleck, Anna Bodenová / USA 2014

Gerry a Curtis z filmu Hazardní hráči, jejž letos v Sundance přirovnávali ke klasice Roberta Altmana Kalifornský holport, potřebují vyhrát peníze. Gerry je totiž prototypem losera, jenž dluží, kam se podívá, a poker i ruleta mu berou všechno.

Esem pomalé, country a bluesem podkreslené road movie je představitel Gerryho Ben Mendelsohn, v jehož psích očích se zračí všechno: prohry, slabá vůle i hráčská jiskra, když se rozhodne pro „all in“. Film, který ve Varech uvidíte v mezinárodní premiéře, obecně těží ze skvělých herců, včetně Ryana Reynoldse nebo Sienny Millerové, jejichž geniem loci načichlé postavy dřepí v zapadlých barech a motelech – a vy jste tam díky skvělé atmosféře s nimi.

EVANGELIUM PODLE BRABENCE

Režie: Miroslav Janek / ČR 2014

„Oni uměli mlátit odborně. Aby nezůstaly následky,“ vzpomíná na estébáky Vráťa Brabenec v celovečerním dokumentu. A jinde odtuší: „To je jak u vejslechu.“

A taky že jo. Miroslav Janek přiváží na festival kromě Filmové lázně i snímek o básníkovi, muzikantovi, členu kapely The Plastic People of the Universe, signatáři Charty 77, politickém vězni a emigrantovi z donucení. Jeho „film o vnitřní svobodě“ vzpomíná na staré zlé časy ve Valdicích, plastické písně a podoteky ze světa keřů (Brabenec byl a stále je zahradníkem), vlků, kormoránů, kolibříků, brabenců i havranů, kteří spolu s hlavním aktérem aspoň vizuálně krákají své „never more, víckrát ne“.

Česká premiéra: 9. července 2015

HUMR

Režie: Gyorgos Lanthimos / Irsko–VB–Francie–Řecko–Nizozemsko 2015

Výstředník Giorgos Lanthimos premiéroval letos svůj anglicky mluvený debut v soutěži v Cannes. Lidé v Lanthimosově světě, mezi něž patří i introvertní David (Colin Farrell), mají povinnost mít partnera. Jenže Davida opustila žena, a tak musí do hotelu v lese, aby si tu našel novou partnerku. Má na to 45 dní. Jestli se nezamiluje, bude proměněn ve zvíře; David se vidí jako humr. Život v hotelu je kontrolován, jediné, co se smí, je lovit samotáře pod vedením Léy Seydouxové. Kromě bizarní atmosféry a břitkého humoru, jenž Humra místy přibližuje utopickým komediím Woodyho Allena, je snímek zajímavý syrovým obrazem i výborným hereckým provedením. Kromě Farrella a Seydouxové tu hraje i Rachel Weiszová.

FILMOVÁ LÁZEŇ

Režie: Miroslav Janek / ČR 2015

Režisér, kameraman a střihač Miroslav Janek ve snímku, který mapuje padesát ročníků Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, zábavně propojil výborně vybrané a zhusta vtipné archívní záběry se svědectvím odborníků i pamětníků a s komentáři Jiřího Bartošky a Evy Zaoralové.

Dozvíte se mimo jiné, že festival byl po válce extrémně nacionalistický a také protiněmecký a protisudeťácký (jak říká na kameru filmová vědkyně Jindřiška Bláhová) nebo že v letech 1948–52 byly Vary „výkladní skříní sovětské kinematografie“ (slovy historika Jana Adamce). Všechny pak potěší dobové minireportáže Miroslava Horníčka.

Česká premiéra: 3. 7. u Mlýnské kolonády ve Varech, 7. 7. na ČT2

IXCANUL

Režie: Jayro Bustamante / Guatemala–Francie 2015

Debut plný neherců, neznámá země, nesrozumitelný mayský jazyk, žádná akce, žádné triky, žádné velké poselství. Jak je možné, že snímek Jayra Bustamanteho zazářil v Berlíně i v Rotterdamu? No protože režisér zná ono tajemné území na úpatí vulkánu Ixcanul, všechny ty kávové plantáže a farmy, jako své boty a taky proto, že dohlédl na to, aby spolu jednotlivé složky filmu úžasně ladily. Protože nás vší tou hudbou a ruchy a barvami a mýty dokázal dostat tam, kde to neznáme – do dobrodružství, po jakém touží mlčenlivá sedmnáctiletá krasavice María, než ji přislíbí ovdovělému předákovi. Skromný snímek o Indiánech, o neporozumění, o lásce, touze, zklamání a odevzdanosti vás chytne za srdce.

FRANNY

Scénář a režie: Andrew Renzi / USA 2015

Loni přivezl třicetiletý scenárista a režisér Andrew Renzi, vycházející hvězda amerického nezávislého filmu, do Varů svůj dokumentární debut Fishtail, úžasnou poctu kovbojům z amerického vnitrozemí.

Letos se vrací s hraným debutem, jejž svým jménem plně zaštítil Richard Gere a hraje tu i hlavní roli; nechutně bohatého filantropa, jenž se rozhodne, že pětiletka, kterou strávil na analgetikách, už stačila a že by si měl své staré trauma vyřešit...

 

Film plný morfia má krásnou kameru (další vycházející hvězda Joe Anderson) a překvapí vás pocity, jimž budete rozumět, i když tak zfetovaného a zámožného strejdu jednoduše nemáte.

JÁ JSEM BELFAST

Režie: Mark Cousins / VB 2015

Tohle není setkání s Belfastem, ale s jeho rodákem. Severoirský filmař, spisovatel, kurátor, cestovatel a cinefil Mark Cousins přijel do Varů poprvé v roce 2012 ve skotské sukni a od té doby sem jezdí každoročně. On i jeho díla se vyznačují nakažlivou láskou k filmu.

Třeba tenhle cestopisný dokument o Belfastu začíná takto: „Potkal jsem ženu. Řekla, že je Belfast a že je tak stará jako samo město... Jak mluvila, úplně mě vtáhla. Její způsob vidění, mluvení i doufání. A tak jsem jí naslouchal…“

Cousinsovo rodné město ožívá pod kamerou světoznámého Christophera Doyla a hudbou Davida Holmese; čekejte poeticky pankáčskou a o to hlubší imaginaci.

KAZATELÉ OD ŠMÍRU

Režie: C. Beauvais, A. de Kersauson / Francie 2014

Některé chlapy nebaví sedět doma se založenýma rukama. Radši si vyhrnou rukávy a v garáži postaví vlastní motorku. Dokument francouzských režisérů Clémenta Beauvaise a Arthura de Kersausona je poctou několika takovým mužům.

Tvůrci navštíví bennevillskou solnou trať, Španělsko i východní Asii, kde podrobně zkoumají bláznivé mechaniky a nadšence – a ukazují jejich životní styl. Film, pod jehož produkcí je podepsaný i herec Orlando Bloom, je především pozoruhodnou audiovizuální podívanou. Šestnáctimilimetrový film dává snímku šikézní retrolook, výraznou roli hraje i zvuk, výběr countryových a rockových skladeb, které podtrhují svobodomyslného ducha filmu.

MALLORY

Režie: Helena Třeštíková / ČR 2015

Marcela, René, Katka, Vojta Lavička a bůhvíkolik dalších soukromých vesmírů i manželských etud – a teď Helena Třeštíková přichází s dalším z časosběrných snímků. „Dokud máš drogu, máš jistotu. A když se očistíš, jsi nahá,“ říká v něm Mallory. „To je ten čistý život, pořád se něčeho bát?“ povzdychne si sympatická, charismatická, inteligentní ženská, jež se po porodu synka vyhrabala z téměř dvacetileté závislosti. Dostala se z ulice, vybojovala si práci, dokonce začala i se synem žít ve vlastním bytě, který si našla „pod Nuselským mostem, to nám budou padat sebevrazi do kafe“. Film mapující třináct let Malloryina života byl letos vybrán do soutěže dokumentů MFF KV.

Česká premiéra: 23. července 2015

KLUB

Režie: Pablo Larraín / Chile 2015

Po několika filmech, v nichž se Pablo Larraín věnoval traumatu pinochetovské diktatury, se režisér pustil do křížku s katolickou církví. Řeší tu unikátní téma: osudy kněží, kteří zhřešili, ovšem církev je před dosahem spravedlnosti včas „uklidila“.

„Chodil jsem do církevní školy, takže znám spoustu kněží,“ říká režisér: „Někteří se snaží obrátit svět k lepšímu, jiní sedí ve vězení. A pak jsou takoví, o nichž nevím nic,“ vysvětluje Larraín zlověstně – právě ty prý církev stihla vyvézt třeba do Švýcarska, odkud je těžké dostat je před soud.

Podobně jsou na tom i čtyři duchovní z jeho filmu; jeden z nich se kvůli křivému obvinění ze znásilnění dokonce zastřelí.

MEDITERRANEA

Režie: Jonas Carpignano / Německo–USA–VB–Itálie–Francie 2015

Nejaktuálnější snímek festivalu, vyrvaný přímo z novinových titulků.

Nikdy nebyl název varské sekce „Jiný pohled“ tak případný jako u příběhu dvou černošských přátel utíkajících z Afriky do Itálie. Jedenatřicetiletého režiséra Jonase Carpignana zajímají minority v Evropě celkem logicky; otec je Ital a americká matka je původem z Afriky. Je to ale především jeho průkazný filmařský talent, díky němuž se mu daří to, v čem média už tolik měsíců totálně selhávají; humanizovat komunitu na úplném okraji společnosti a popsat ji ne z bezpečné vzdálenosti, ale přímo zevnitř, tím, že se do toho „špinavého světa“ sám ponoří a vykouzlí film z detailů, které v něm našel.

Je to nevšední divácký zážitek.

KOBRY A UŽOVKY

Režie: Jan Prušinovský / ČR 2015

Drama, jež s přehledem obstojí v evropském kontextu, je letos jedním ze dvou českých zástupců v hlavní festivalové soutěži. Nemělo by vás minout. Jeden z nejtalentovanějších českých režisérů současnosti totiž změnil žánr. Přitvrdil. Komické vesnické figurky, jejichž svět vybudoval v seriálu Okresní přebor a filmu Poslední zápas Pepika Hnátka, střídá zápas dvou marných sourozenců v dusném sociálním dramatu.

Kobry a užovky těží z excelentního hereckého střetu Matěje a Kryštofa Hádků. Prušinovský zasadil příběh do nevábných předměstských kulis Kralup. Celé je to těžká depka, kde jakákoli naděje jen stěží prosvítá skrz plátno.

Česká premiéra: 19. února 2015

MILENCI TĚCH DRUHÝCH

Scénář a režie: Leslye Headlandová / / USA 2015

Divácký hit z letošního festivalu v Sundance. Že se vezmou, pochopíte v této romantické komedii, již kritici jako jeden muž zavřeli do škatulky „Když Harry potkal Sally po 25 letech“, hned v první scéně. A tak to má být. Ona (Alison Brieová) přijde na kolej, kde hledá svého přítele, a protože tam zrovna není, o panenství přijde s jeho sousedem (Jason Sudeikis). O 12 let později se tihle dva znovu potkají – na workshopu pro sexuálně závislé. Komedie využívá všeho, čeho může: záběrů na New York, dětské narozeninové party plné kostýmů, a hlavně dialogů, které by si možná zasloužily být trošku kratší, kdyby... si toho ti dva neměli tolik co říct. Jako závěrečný film festivalu ideální.

KOZA

Režie: Ivan Ostrochovský / SK–ČR 2015

Peter „Koza“ Baláž je nezaměnitelná postava. Romský slovenský boxer, který se kdysi dostal až na olympijské hry. Dnes však žije v ghettu...

Dokument, jenž se promítal na letošním Berlinale, přináší aktuální zprávu z okraje společnosti; režisér se přitom mistrně vyhnul sociálním stereotypům. Stačí, že své hrdiny pozoruje v dlouhých záběrech v nehostinném prostředí, a padne na vás obrovská úzkost.

Film stojí za vidění díky výkonům neherců i jasnému syžetu: Kozova přítelkyně otěhotní, a ačkoli by hrdina dítě rád vychoval, musí shánět peníze na potrat... A protože práce je pomálu, vrací se Koza i se svým vykutáleným manažerem k boxu.

Česká premiéra: 29. října 2015

MUSTANG

Režie: Deniz Gamze Ergüvenová / Francie–SRN–Turecko–Katar 2015

Dlouhé vlasy, krátký rozum, říká si divák při pohledu na pětici sester, které (oblečené a úplně mokré) řádí v pobřežních vodách s partou spolužáků. Jenže pak se zaposlouchá do monologu jejich babičky, tradiční turecké venkovanky, a zjistí, že stáří nebývá jen moudré… Jak strašné nespravedlnosti se dějí ženám a dětem v machistických společnostech, kde dívky v rozpuku musejí nosit „beztvaré hadry v barvě hoven“, aby byly sousedy považovány za ctnostné. Mužské postavy vás zavalí moudry typu „feministky odmítají mateřství“, pocítíte zoufalství, zatoužíte dát všem těm nezletilým vězňům ve vlastních domovech svobodu. Jestli máte vidět ve Varech jen pět filmů, musí mezi nimi být tenhle!

MY 2

Režie: Slobodanka Radunová / ČR 2014

Komorní příběh zhrzené naštvané holky, která se ubytuje u svého homosexuálního kadeřníka.

Vypadá to trochu jako schválnost, ale je z toho nakonec docela příjemný příběh o tom, co se stane, když se ty dva rozdílné světy potkají v jednom bytě, případně v jedné posteli. Zjistíme totiž, že ve vztazích zas tak moc nezáleží na pohlaví ani sociální orientaci, je to o lidech a problémy jsou stále tytéž.

Svůj celovečerní debut natočila režisérka Slobodanka Radun; v hlavních rolích stále lepší Jana Plodková a dokonalý Ondřej Nosálek, jenž roli homosexuálního Tonyho vystihl výrazně, a přitom bez obvyklých klišé.

Česká premiéra: 20. listopadu 2014

POHÁDKA POHÁDEK

Režie: Matteo Garrone / Itálie–Francie 2014

Obrazově fenomenální podívaná, moderní fantasy zasazená do světa blízkého Hře o trůny. Matteo Garrone (Gomorra) ji natočil v magické Apulii jako výsostně estetický svár krásy a ošklivosti, v němž rezonuje jeho výtvarné vzdělání.

Královna (Salma Hayeková) touží po dítěti a bez rozpaků kvůli tomu sní srdce mořské nestvůry. V sousedství se zatím vládce v podání Tobeyho Jonese rozlítostní nad malou bleškou a zapomene na vlastní dceru Violu (letošní objev Bebe Caveová), kterou pak provdá za smrdutého obra. Třetího, bonvivánského krále hraje Vincent Cassel, jenž se bezhlavě zamiluje do krásného hlasu jisté barvířky, jejíž tvář ale nesmí vidět…

O PATRO NÍŽ

Režie: Radu Muntean / Rumunsko–Francie–Švédsko–SRN 2015

Je nesmysl jet do Varů a neprobrat tam novou rumunskou vlnu – samozřejmě s akcentem na její morální dimenzi. Zvlášť když tam bude režisér Radu Muntean.

Přiváží své minimalistické drama, jež soutěžilo v Cannes a které vyzkouší, kolik vydržíte. V dlouhých záběrech sleduje Petraşka, muže středního věku, v činžáku, jehož atmosféru naruší smrt sousedky. Možná to byla nehoda, spíše ale vražda, což si uvědomuje i Petraşcu, jenž viděl z jejího bytu vycházet jiného souseda. Tedy… My vlastně nevíme, co si muž uvědomuje. Nikdy totiž neshodí poker face... O patro níž je těžké divácké sousto – budete frustrovaní, ale fascinovaní.

PRINCEZNA

Režie: Tali Shalom Ezerová / Izrael 2014

Od prvního záběru je jasné, že tenhle komorní debut je výjimečný. Princezna se na mezinárodní scéně uvedla v lednu na festivalu nezávislých filmů v Sundance, odkud si odnesla Velkou cenu poroty za nejlepší světový hraný film.

Hrdinkou snímku izraelské režisérky je dvanáctiletá Adar, jíž už naplno cloumá puberta. Adar si na ulici najde kamaráda, který je jí víc než podobný, a přivede ho domů. Jenže nový příchozí zcela změní dynamiku svobodomyslné domácnosti, kde pracovitá matka vede otevřený sexuální život s přítelem Michaelem. A když Michael přišel o práci, tráví doma s Adar možná víc času, než je zdrávo...

ODBORNÝ DOHLED NAD VÝCHODEM SLUNCE

Režie: Pavel Göbl / ČR 2014

Černobílý snímek natočil v roce 2014 výstřední filmař a spisovatel Pavel Göbl, jenž má za sebou mikrorozpočtové snímky, pohádku i komerční komedii. Odborný dohled je jeho zatím nejucelenější a také bezkonkurenčně nejlepší film.

Uvádí na plátno několik pozoruhodných postav české umělecké scény. Zarostlý saxofonista kapely The Plastic People of the Universe Vratislav Brabenec tu hraje starého muže, který prahne po celoživotní pomstě. Spolu se dvěma podobně naladěnými známými se v severočeském městě hodlá popasovat s výčepním, jejž přesně ztvárnil Jiří Lábus. Naplánovat mstu je ale o mnoho snazší než ji vykonat...

Česká premiéra: 27. září 2014

ROZERVANÁ DUŠE

Režie: Elliott Lester / USA 2014

Jednoaktovka z produkční stáje Brada Pitta představuje zvláštní typ fajnšmekrovštiny. Vystačí s jedinou postavou a je víc divadelním monologem než filmem. Vycizelovaná miniatura stojí na vysilujícím výkonu Davida Oyelowa (Selma). V bytě, jejž obýval a náhle neobývá s nesnesitelnou matkou, prožívá cosi na způsob dospělácké verze Sám doma. Hodně kouří, utrácí („Konečně si můžu dovolit HBO“) a producíruje se nahý, „aniž by ho zatkli policajti, vidíš, mami!“. Jak ale vychází najevo, co se odehrálo, prvotní úsměv tuhne a z tarantinovské karikatury se stává vážné drama. Předvídatelné, poněkud artistní, leč díky Oyelowi do poslední chvíle živé.

PETTING ZOO

Scénář a režie: Micah Mageeová / SRN–USA–Řecko 2015

Debut mladé americké režisérky se odehrává v texaském San Antoniu, jehož největší zajímavostí je druhé místo v USA v počtu otěhotnění u nezletilých. Režisérka, která v kulisách nezajímavého texaského města vyrostla a sama těhotenství jako teenager zažila, se do míst své střední školy, jež vypadá jako vězení, vrací spolu s hrdinkou filmu Laylou (výborná Davon Kellerová). Snímek vypráví o těžkostech, které postavy prožívají, obrazem, ne dlouhými dialogy, takže složité sociální prostředí spoluprožíváme, aniž by nás o něm poučovali. Micah Mageeová, stejně citlivá k mladým jako Ken Loach a stejně nesmlouvavá k trablům velkoměst jako Mike Leigh, natočila nesentimentální film o ženské síle. A to není málo.

SIVAS

Režie: Kaan Müjdeci / Turecko–SRN 2014

Debut Kaana Müjdeciho z drsné, zimní Anatolie o klukovi a jeho psu překvapil loni v Benátkách, kde získal Zvláštní uznání poroty a cenu pro nejlepšího herce. Jedenáctiletý Aslan si své ze školy ušlápnuté ego léčí jinde: na souboji psů se ujme Sivase, jenž svůj boj prohrál a majitel by jej nechal umřít ve stoce. Pes mu pak slouží ke zvýšení respektu u dětí. Turecký rodák Kaan Müjdeci je už roky známý na berlínské umělecké scéně, kde si si otevřel kino, bar i butik. Nikdy se ale nevzdal snu natáčet filmy. V uhrančivém Sivasovi vyšel ze znalosti vesnických zvyků, což se do tohoto autentického zážitku výrazně promítá.

SKRYTÁ VADA

Režie: Paul Thomas Anderson / USA 2014

Hříšné noci, Magnolie, Až na krev, Mistr. Paul Thomas Anderson je borec a tímhle příběhem z psychedelických šedesátek to jen potvrzuje. Navíc si troufl – jako první vůbec – zfilmovat román jednoho z nejvýznamnějších žijících prozaiků, Thomase Pynchona (a po právu byl za scénář navržen na Oscara). V noirové story plné drog, zločinu, vtípků a fantastických herců potkáte značně bohémského detektiva Doca, nejtvrdšího poldu v Los Angeles, či zmizelého realitního magnáta s poněkud neuspořádanými rodinnými vztahy, který „je technicky žid, ale přál by si být nácek“.

V srpnu u nás snímek vyjde na DVD.

SLOW WEST

Režie: John Maclean / VB–Nový Zéland 2015

Westernové obzory rámuje jako Ang Lee ve Zkrocené hoře. Má jarmuschovsky zadumanou náladu a cit pro pointu à la bratři Coenovi. Přitom jen pokorně a soustředěně, bez laciných symbolů a kudrlinek, postupuje vpřed. V Macleanovi, klávesáku ze skupiny Beta Band, našla Evropa nový příslib. A to přesto, že jeho western nejspíš vyznavači žánru nařknou z banality. Kontrast mezi cynismem eastwoodovského Fassbendera a odzbrojující naivitou Kodiho Smit-McPheeho však funguje bezchybně stejně jako kamera kouzlící tak, že člověk občas zapomene dýchat.

Česká premiéra: 9. července 2015

STÁLE SPOLU

Režie: Eva Tomanová / ČR 2014

Milující profesionální otec, který věří v sílu rodinné pospolitosti, nebo „pokrytecký psychopat, jenž si založil továrnu na asociální neurotiky“, jak píše jeden divák na internetu? Kontroverzní dokument o rodině Petra a Simony Mlčochových, kteří na šumavské louce, bez tekoucí vody a v chatrči, vychovávají devět dětí, vyvolává diskuse nejen u nás, ale i na zahraničních festivalech, kde film sbírá divácké ceny. Režisérka, jež rodinu poznala před 13 lety, tu nechává hodně prostoru pro další otázky; i proto bude film ve Varech doplněn hodinovou diskusí s hlavními aktéry.

Česká premiéra: 21. května 2015

STOP

Režie: Kim Ki-duk / Jižní Korea 2015

Jihokorejský režisér Kim Ki-duk je miláček varského festivalu: často nám vozí svá nová tichá dramata o šrámech na duši, extrémních situacích a lidském neštěstí. Lyrický, naturalistický a výjimečně aktivistický příběh Stop sleduje mladý pár – on rád fotí, ona se těší na miminko. Jenže žijí ve Fukušimě, výbuch elektrárny vidí doslova z kuchyně. Nechat si dítě, jež se možná narodí poškozené? Miki i její muž si odžijí svou porci šílenství a kamera je při tom miluje. Opravdu za všechno může nadměrná spotřeba elektřiny? Potom „jsme všichni komplicové“, jak zazní v očekávaném festivalovém hitu.

Je nesmysl jet do Varů a neprobrat tam rumunskou vlnu.

ŠPINAVÝ PRACHY

Režie: Michaël R. Roskam / USA 2014

Anglicky mluvený debut belgického režiséra Michaëla R. Roskama dokazuje, že je Roskam schopen pracovat i ve Spojených státech.

Napínavý kriminální příběh z brooklynských barů, jenž uspěl na festivalu v San Sebastiánu, uvádí za plátno Toma Hardyho, alias mlčenlivého barmana Boba, který obsluhuje v podniku, kam občas proudí špinavé peníze. Proč ale podnik někdo vyloupil zrovna v době, kdy tu bylo jen pár tisícovek? Čečenskému majiteli jde každopádně o jediné – dostat peníze zpět. A Bob se o to musí postarat. Stejně jako o nalezeného psa a sousedku Nadiu (Noomi Rapaceová)...

Vyšlo v Česku na DVD, ve Varech ale uvidíte na plátně.

TRANSDARINKA

Režie: Sean Baker / USA 2014

Na téhle komedii je boží všechno. Natočená na iPhone 5, vtáhne vás do drancujícího podsvětí Los Angeles s kulometnou rychlostí a barvami tak jasnými, že budete mít pocit, že do tohohle světa patříte i vy.

Na tom, že tam sex s transprostitutkou trvá jen tak dlouho, než auto vyjede z myčky, by nebylo nic divného. Zvláštní není ani to, že obě hlavní hrdinky, Sin-Dee a Alex, ukrývají pod kratičkými sukněmi pánské přirození a že arménský taxikář Razmik, jinak vzorný otec rodiny, si bez Alex svou službu nedovede představit ani na Štědrý den. Možná vám nebude jasné, kdo koho a proč tady miluje. Ale režisér Sean Baker vás nechá zasmát se dost na to, abyste mu tenhle detail odpustili.

TĚLO

Režie: Małgorzata Szumowská / Polsko, 2015

Bratři Poláci to opět dokázali!

Po filmech Agnieszky Hollandové a Krzysztofů Kieślowského, Krauzeho a Zanussiho nebo vítězi varské hlavní soutěže Můj Nikifor (2004) letos jistě zaboduje Body, Ciało neboli česky Tělo. Smrt nejbližšího člověka poznamená všechny tři hlavní hrdiny snímku: v reakci na trauma mladičká Olga zvrací, její otec, policejní vyšetřovatel Janusz, chlastá a dře do padnutí a terapeutka Anna naslouchá hlasům ze záhrobí. Tragédie tří jedinců končí u stolu nad svíčkami poté, co každý z nich ztratil důvěru v ty ostatní… Režisérka Małgorzata Szumowská získala za svoje drama na letošním Berlinale Stříbrného medvěda za režii a my musíme doufat, že po filmu skočí nějaký osvícený český distributor.

TŘI BRATŘI

Režie: Jan Svěrák / ČR–Dánsko 2014

Skvěle obsazená a dokonale natočená filmová pohádková operetka Zdeňka a Jana Svěrákových s texty Jaroslava Uhlíře.

Tři bratry vidělo v kinech 600 000 diváků; stali se nejúspěšnějším filmem loňského roku.

Ale i na festivalu se po nějakém tom tureckém dramatu můžete radovat z množství vtipných detailů cimrmanovského typu, hlášek, masek a kostýmů, z hereckých výkonů (Oldřich Kaiser, Vojtěch Dyk, Tomáš Klus, Jiří Lábus, Ivana Chýlková, David Matásek, Jitka Čvančarová) a z velmi dobré řemeslné práce tvůrců (kamera Vladimír Smutný). Prostě – odpočinete si.

THEEB

Režie: Nadží abú Nowar / Jordánsko––VB–Emiráty–Katar 2014

Zkuste říct: „Viděl jsem film odehrávající se na poušti, kde se bojovalo o přežití!“ Ano, všichni si budou myslet, že mluvíte o hitu Šílený Max: Zběsilá cesta.

Vy ale přitom budete mít na mysli komornější, úchvatně natočené (za kamerou stojí Rakušan Wolfgang Thaler) dobrodružné drama Theeb (Vlk), v němž jde o život malému beduínskému chlapci. Ten se vydal – se svým starším bratrem a jako doprovod britského důstojníka v roce 1916 – nehostinnou pouštní krajinou.

Poetická a pro diváky nezapomenutelná přeměna chlapce v muže se natáčela na stejných místech jako Lawrence z Arábie a režisér Nadží abú Nowar za ni právem letos dostal v Benátkách cenu za režii.

UMRIKA

Režie: Prašant Nair / Indie 2015

Jeden z nejočekávanějších filmů festivalu, uvedený zde v evropské premiéře. Davové taneční scény. Romance jak z červené knihovny. Akce. Jasně, všechno tohle je indický Bollywood. Při sledování Umriky ale pochopíte, že právě Bollywood zvládne i subtilní rodinná dramata. Teenager Ramakant má bratra, který odcestuje na vzdálené místo, jemuž říkají sousedé „Umrika“, tedy Amerika. Ramakant však zjišťuje, že brácha se nachází úplně jinde… Ovšem žádnou nervy drásající pátračku nečekejte. Umrika řeší rodinné vztahy a místo sentimentu se umí shodit humorem. A co víc, Suradž Šarma (ztroskotanec z Pí a jeho život) i Tony Revolori (poslíček z Grandhotelu Budapešť) skutečně umějí hrát. Oba.

TIME OUT OF MIND

Režie: Oren Moverman / USA 2014

Richard Gere hraje v tomhle filmu bezdomovce. V jednom rozhovoru uvedl, jak se při natáčení procházel po newyorských ulicích s kelímkem na drobné a... „Nikdo si mě ani nevšiml. Nikdo se na mě ani nepodíval... Jako homeless jste úplná nula.“

Izraelsko-americký režisér Oren Moverman, u nás známý dokumentem o Bobu Dylanovi I am Not There, natočil zpovzdáli pozorované, nezúčastněné a nesentimentální drama muže, který už nemá co ztratit. Zpracoval svůj film mimořádně autentickým způsobem, jenž by si sice zasloužil propracovanější scénář, ale i tak si ho užijete; film bude součástí letošního zahajovacího ceremoniálu ve Varech.

ÚPAL

Režie: Dalibor Matanić / Chorvatsko––Slovinsko–Srbsko 2015

Filmů o srbsko-chorvatském konfliktu existují desítky a jejich úhel pohledu je stejně rozmanitý, jako je pestré spektrum jejich autorů – od brutálně cynického Paskaljevićova Sudu prachu až po režijní debut Angeliny Jolie V zemi krve a medu.

Úpal, romance pro balkánskou křídlovku, líčí „dějiny“ bývalé Jugoslávie přes tři různé příběhy ze tří dekád; sledujeme osudy páru ztvárněného totožnými herci. Tihana Lazovićová a Goran Marković se sbližují nejprve v napjaté, leč stále slepě doufající atmosféře léta 1991, aby si o deset let později rozdírali jizvy coby milenci (2001). Poslední povídka pak funguje spíš jako nadechnutí – k naději, jež kupodivu neumřela ani na Balkáně.

ZÁKON TRHU

Režie: Stéphane Brizé / Francie 2015

Drama ze současnosti, na němž se ke třetí spolupráci za sebou potkali režisér Stéphane Brizé a herec Vincent Lindon, jenž za hlavní roli v Zákoně trhu získal letos hereckou cenu v Cannes. Lindon tu hraje nezaměstnaného dělníka Thierryho, který se pokouší najít si práci. Podstupuje ponižující rozhovory na místa, na něž se stejně nemůže dostat, i stejně vyčerpávající lekce v centru pro nezaměstnané. Thierry navíc splácí hypotéku a doma má ženu a mentálně postiženého syna. Film nese výrazné humanistické poselství a je jakousi mužskou variantou loňského dramatu bratří Dardennů Dva dny, jedna noc.

ZBRUSU NOVÝ ZÁKON

Režie: Jaco Van Dormael / Belgie–Lucembursko–Francie 2015

Svěží, surrealistická komedie ze současného Bruselu. Právě tady žije Bůh. A chová se nepěkně. Chlastá, kouří a píše zákony, jež lidem přinášejí jenom vztek a trápení. V bytě žije s Bohem i jeho malá dcera Ea, která má tatínkových škodolibostí akorát po krk. Vloupá se do jeho božského počítače a rozešle lidem textovky s přesnými daty jejich smrti. Zbrusu Nový zákon je gejzírem typických fantaskních nápadů tohoto belgického režiséra, jejž milují festivaly. Najdeme tu i jeho další poznávací znaky: vyprávění z dětské perspektivy nebo hmatatelnost smrti.

Česká premiéra: 24. prosince 2015

45 LET

Scénář a režie: Andrew Haigh / Velká Británie 2015

Asi každá herečka, jíž bude sedmdesát, by si přála roli, kterou v novém snímku o oslavě 45. výročí svatby ztvárnila slavná Charlotte Ramplingová. Ale ne každý by chtěl týden před takovou oslavou dostat dopis, z něhož postupně vyvstane, že všechna ta léta byla úplná lež. Že opravdu nebude co slavit. Režisér Andrew Haigh tentokrát zvolil pomalý, důkladný způsob vyprávění, z něhož pichlavé ostny nejistoty o kvalitě tak dlouhého vztahu vystřelují s překvapivou intenzitou. Vedle Ramplingové tu exceluje Sir Tom Courtenay. Oba protagonisté letos získali Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně.

VYNÁLEZ ZKÁZY

Režie: Karel Zeman / Československo 1958

První vernovka geniálního českého režiséra Karla Zemana, již natočil tři roky po přelomové Cestě do pravěku. Ve filmu opět využil kombinovanou techniku hraného filmu a trikových, animovaných prvků a kreslených pozadí. Při navrhování jejich výtvarné podoby se inspiroval původními ilustracemi Vernových románů Léona Benneta a Édouarda Rioua a dokázal tak oživit svět slavného scifisty nejvěrněji ze všech, kdo se o to kdy pokoušeli.

Na festivalu bude uvedena nová, restaurovaná verze filmu.

Česká premiéra: 30. července 2015