Salma Hayek

Salma Hayek Zdroj: ČTK

Hádky v Cannes: Ženy se prosadí jen v pornu. - Naopak, rozhodují až moc!

Canneský festival je v polovině, a jak to na počátku vypadalo, že své návštěvníky unudí k smrti (méně Hollywoodu, žádné selfies), nakonec média nevědí, o čem psát dřív, kolik se toho děje.

Tak například postrach filmařů, internetový mogul Netflix, tu pořádal něco jako nábor na novou krev. „Neohrožujeme kinematografii ani ji nemáme v plánu likvidovat,“ hřímal jeden z jeho předních představitelů, Ted Sarandos. „Nabízíme nový, výhodnější model. Hodláme točit pouze filmy, které vydělávají, s námi tedy producenti netratí,“ lákal přítomné. A když ho francouzští novináři obvinili, že Netflix „ničí evropský filmový ekosystém“, zvedl se v publiku na „škůdcovu“ obranu doyen Hollywoodu Harvey Weinstein. „Musím ho hájit. Ted nakupuje dokumenty a zahraniční filmy, opravdu mu na nich záleží, na rozdíl od jiných. Netflix je čím dál lepší a my bychom se měli probudit,“ burcoval.

Bojovně se letos vyjadřovalo i k tématu žen ve filmovém byznysu. Diskuse se „silnými ženami“ probíhaly na několika různých platformách, po rovných příležitostech volala například Salma Hayeková („Jediný typ filmu, kde mají ženy navrch, je porno.“), Jane Fondová („Zajištěme ženám 51% podíl.“) či Emily Bluntová. Tu nejvíc pobouřilo, že organizátoři kvůli etiketě vykázali z červeného koberce dámy bez podpatků. „Vůbec bychom je neměly nosit,“ reagovala herečka, jež září v novém filmu Kanaďana Villneuva.

Pikantní je, že obchodníci ze souběžně probíhajícího filmového trhu tvrdí, že mají přesně opačný problém: ženy prý rozhodují o všem a snad až příliš. Podle statistik jsou to právě ony, kdo vybírá film, na který se půjde, a distributoři si to už začínají uvědomovat. Šéf společnosti Telepool si dokonce postěžoval, že by moc rád koupil nějaký „pořádný macho western“, ale nemůže, protože by přišel o publikum.

Nutno říct, že „ženská síla“ patří v Cannes k oblíbeným tématům už léta. Dlouho totiž čelil kritice, že do programu zařazuje pouze filmy režisérů-mužů. I proto 68. ročník otevřel snímek Emanuelle Bercotové s Catherine Deneuvovou Hlavu vzhůru — teprve podruhé v historii, jak neopomněl zdůrazňovat ředitel přehlídky Thierry Fremeaux.

Americké deníky teď píší o tom, jak canneské ženy mění svět a filmová honorace se tu tváří velmi profeministicky. Pravda, vydrží jí to vždy jen do chvíle, než vyrazí vstříc polonahým kráskám na večírky. Mimochodem, všechny mají podpatky.