Policie Modrava

Policie Modrava Zdroj: Tv Nova

Rozpor mezi kritiky a diváky: Co první kritizují, na to se druzí dívají. I v případě seriálu Policie Modrava

Pozorovat a číst reakce na filmy, seriály i další televizní tvorbu, by měl někdy rozluštit kouzelník. Málokdy se stane, že pohled kritiků a účastníků hojných internetových diskusí, je alespoň přibližně stejný s tím, kolik přijde lidí do kina a kolik se jich dívá na televizi. Dokonce by se dalo říci, že jsou v trvalém rozporu.

Filmoví a televizní kritici mnohdy vynesou něco do nebe, ale divák to zcela ignoruje. Opakuje se to s neúprosnou pravidelností. Až to působí, že kritici jsou „nadlidi“, kteří všemu rozumí a divák je pitomec, který nemůže nic vědět o vysokých hodnotách umění. Příklad z poslední doby: Film Cesta ven Petra Václava ovládal jak Ceny české filmové kritiky, tak České lvy (i když ty ovládl následně spíše skandál s podvodným vystoupením muže, který měl představovat amerického herce Jima Carreyho). Jenže na Cestu ven do kina v podstatě nikdo nechodil, lidé za něco podobného odmítají platit. V polovině února pak cenami ověnčený film (už zadarmo, tedy za platbu měsíčního koncesionářského poplatku) vysílal kanál ČT2 – u obrazovek bylo 342 tisíc diváků. A to je na údajně nejlepší film roku pořád hodně málo.

Na populárním webu csfd.cz (Česko slovenská filmová databáze) jsou v posledních dnech například velmi negativní reakce na seriál Policie Modrava, který běží na TV Nova. Také recenze v tištěných médiích jsou většinou mimořádně kritické. Údajně byl natočen další propadák. Jenže na Modravu se v neděli večer dívalo přesně 1 989 410 lidí.

Platí proto pořád stejné otázky: Jsou znalci filmové a televizní tvorby tak chytří? Nebo se v zemi našlo v jeden nedělní večer tolik nevzdělaných hlupáků? Tomu druhému se nechce věřit, nedává to logiku. Samozřejmě uvidíme výsledky dalších měření, ale už teď je jasné, že další rozpor mezi hodnocením odborníků a zájmem lidí zůstává obrovský. Většina lidí chce totiž zábavu, chtějí si u něčeho odpočinout. Experti se naopak hodlají trýznit a pořádně to někomu „natřít“ mají v popisu práce. Doporučuji kvůli tomu vidět i letošního vítěze Oscarů, americký film Birdman. Postava nesmlouvavé divadelní kritičky tam působí obzvlášť trapně.

Kdy se ale odehraje další střet odborníků a veřejnosti? Po premiéře filmu Vybíjená natočeného podle knižní předlohy Michala Viewegha, který jde příští čtvrtek do kin? Kritici naznačují, že je to slabota. Co diváci?