Dvě Anny: Zachráněná židovská holčička a „chodící otazník“

Dvě Anny: Zachráněná židovská holčička a „chodící otazník“ Zdroj: Archív

Dvě Anny: Zachráněná židovská holčička a „chodící otazník“

Britská autorka, která unikla z předválečného Československa den před okupací, uzavřela kus svého dětství do románu. A laureát Ortenovy ceny i Magnesie Litery přichází s dalším souborem povídek o nefunkčních mezilidských vztazích.

Ruth Boswellová: Nějaká vzdálená zeměRuth Boswellová: Nějaká vzdálená země|ArchívRuth Boswellová: Nějaká vzdálená země

Narodila se roku 1930 v Brně krásné mamince a podnikavému otci. Oba byli židovského původu a uvědomovali si, v jakém nebezpečí jejich dítě v hitlerovském Německu je. Devítiletou holčičku tedy pouhý den před okupací poslali vlakem do Anglie, kde se stala spisovatelkou a především úspěšnou producentkou televizních seriálů BBC i jiných stanic. Uplynulo tři čtvrtě století, než se Ruth Boswellová rozhodla vyrovnat se s minulostí a napsala, věrně podle skutečných událostí, svůj třetí román ­– minulý týden knížku Nějaká vzdálená země vydalo Argo, překladu se zhostila Eva Hauserová. Starosvětský, velmi tradičně napsaný příběh ze vzdálené minulosti (přesněji z období od zářijové mobilizace roku 1938 do březnové okupace roku 1939) líčí jevy a vlastnosti na čase zcela nezávislé: dvojí morálku, zbabělost, nevěru, mateřskou lásku, politickou neschopnost, galantnost mužů a vypočítavost žen, mocenské půtky. A přes dramatické osudy devítileté Pražačky Anny, její maminky Sary a záletného, slabošského otce Heinze, který před obchodními partnery z Reichenbergu/Liberce skrývá svůj původ, se ženou velké, děsivé dějiny…

Marek Šindelka: Mapa AnnyMarek Šindelka: Mapa Anny|ArchívMarek Šindelka: Mapa Anny

„Anno, ty jsi chodící otazník. Jsi tajemná jako trailer na hollywoodský blockbuster,“ píše Spisovatel v nové sbírce povídek letos třicetiletého literáta Marka Šindelky. Mapa Anny (vydal ji Odeon) představuje deset krátkých próz provázaných jak základním tématem – podobně jako v předchozí, Literou oceněné povídkové sbírce Zůstaňte s námi jsou jím nefunkční vztahy bezradných, nešťastných lidí v nepadnoucích tělesných schránách –, tak několika postavami, které procházejí v různých rolích (vypravěč, hlavní/vedlejší postava) z příběhu do příběhu: Spisovatel, Bavič, Makléř, Architekt, anarchistka, Anna… Už úvodní neurotizující cvičení na téma tréma fascinuje svými obrazy, je obratně napsáno tak, abychom je slupli, zhltli. Následující povídky vycizelované přemýšlivým pozorovatelem útočí na čtenáře tak, že má co dělat, aby se lítostí a znechucením nad nedostatečnými postavami, těmi množinami vlastností a průsečíky fyzikálních jevů, od textu neodvrátil. Vše je přesné, promyšlené, postavené na abstrakcích a pocitech, nikoli na ději, metafory jsou vtipné ve své hořkosti a každá třetí věta udeří jak „kreativcův“ „claim“, příliš mnoho uvozovek, já vím. Odeonští korektoři sice měli jako obvykle dovolenou a v závěru povídky ztrácejí počáteční tah (to zkoumání člověka jakožto živočicha viděného v mikroskopu druhých se opakováním trochu omrzí), ale přesto je čtvrtá knížka Marka Šindelky neobyčejná. A dobrá, samozřejmě.