Král Lear Národní divadlo David Prachař

Král Lear Národní divadlo David Prachař Zdroj: Bohdan Holomíček

V hlavní roli se blýská David Prachař
Herci místy přecházejí od dialogů k projevu podobajícímu se rovnou zpěvu či rapování a divadelní hra se tak v některých částech mění rovnou v muzikál
Lear v Nebeského nastudování na scéně plave i rapuje
Postmodernistickou scénu doplňují kostýmy z dílny Jany Prekové
Zlo tady přímo zosobňuje Joker
5
Fotogalerie

Král Lear v Národním rapuje i pořádně zuří

David Prachař v Shakespearově hře tak, jak ji neznáte. Režisér Jan Nebeský nastudoval Krále Leara coby nadčasové podobenství o pýše, pošetilosti rozumu, likvidaci lidské důstojnosti, chaosu světa, cestě ke smrti. O lidech končících v plynových komorách a lhostejnosti nad údělem ostatních.

William Shakespeare: Král Lear
režie: Jan Nebeský (hra v překladu Milana Lukeše) 
hrají: David Prachař, David Steigerwald, Kateřina Winterová, Petra Špalková, Saša Rašilov, Alois Švehlík a další
kdy: dnes v 19.00 (také 8. 12., 18. 1., 24. 1., 8. 2...)
kde: Činohra Národního divadla
dělka představení: 135 minut
vstupné: od 110 do 320 korun

 

Král Lear plavající v bazénu, rapující či běsnící jak ta nejhorší furie. Činohra Národního divadla uvádí dnes hru Williama Shakespeara v režii Jana Nebeského. Neobvyklé zpracování klasické divadelní hry mělo premiéru před necelým měsícem a sklidilo víceméně kladné odborné i laické hodnocení. Kritička Jana Machalická v Lidových novinách inscenaci vytýká náznaky klišé, ale možná ji sdělení celé Nebeského hry připadalo jen příliš fádní.

 

 

Nastudování v jeho podání je totiž o tom, že zlo bývá přitažlivější než v koutku tiše a pokorně čekající dobrota. A že nás vlastně i temná stránka člověka zajímá víc než ty vlastnosti "světlé" a dobré. Žádná novinka, jistě. O to těžší je ale prostřednictvím podobně existencionálních témat publikum skutečně oslovit a donutit ho přemýšlet. Nebeskému se to podařilo i díky postmodernistické scéně, kostýmům Jany Prekové či hudbě Aleše Březiny. Leara posunuje blíž současnosti a představuje jej jako tápajícího muže, který nedokáže rozeznat ani skutečnou lásku své vlastní dcery.

 

 

V  jeho zemi vládne šílenost, běsnění pramenící ze strachu a nejistoty, z chaosu, v němž je takřka nemožné se zorientovat. A k tomu se přidává všudypřítomný voayerismus, který z lidí dělá prachsprosté hyeny pasoucí se na cizím neštěstí. Stárnoucí Lear se rozhodne rozdělit království mezi tři dcery. Nejmilejší z nich, Cordelie (Kateřina Winterová) nedokáže slovy popsat svou lásku k otci, a upadne tak zcela neprávem v jeho nemilost. Poté, co se země stane majetkem jejích sester Regan (Petra Špalková) a Goneril (Eva Salzmannová), se ovšem ocitne v nemilosti i on sám.

 

"Nebeského Lear je o pocitu kdy něco rozdáte, ať už z pýchy nebo lásky, a necítíte za to žádný vděk. Něco se pak ve vás zlomí," vysvětlila v ČT dramaturgyně Iva Klestilová. Místy je těch efektů ve hře skutečně příliš, jinak je ale Nebeského Lear skutečně působivým a inteligentně vystavěným představením. Národní divadlo představilo Krále Leara poprvé v roce 1887, v hlavní roli se v historii představil třeba Václav Vydra starší nebo Zdeněk Štěpánek, naposledy hrál Leara v roce 1991 Josef Vinklář.