Jak dlouho vznikal film Strom života? Celých 32 let | Reflex.cz
reklama
nahoru
Popkultura Radima Bartíka

Jak dlouho vznikal film Strom života? Celých 32 let

Radim Bartík18. července 2011 • 06:15
Jak dlouho vznikal film Strom života? Celých 32 let
Strom života
• foto: 
Profimedia.cz

Terrence Malick je výjimečný režisér, který vůbec nepospíchá. Po téměř čtyřiceti letech kariéry natočil teprve pátý film. Strom života přichází do českých kin tento týden, šest roků po jeho historickém dramatu Nový svět. Pravdou je, že jsme ho čekali už (před)loni. A že asi rostl ještě mnohem déle.

reklama

 

Malick se letos po 32 letech vrátil na mezinárodní festival v Cannes. Už v roce 1979 tam sklidil úspěch se svým druhým filmem, dramatem s Richardem Gerem nazvaným Nebeské dny. Ihned tehdy začal pracovat na novém projektu Q, který měl vyprávět příběh vesmíru od Velkého třesku dál z pohledu spícího vodního boha. Jenže studio Paramount trvalo na takových otravných maličkostech jako je srozumitelný scénář. Malick se sbalil, odstěhoval do Paříže a dalších 20 let nerežíroval vůbec nic.

 

 

O novince režiséra, který má na kontě i válečné drama Tenká červená linie nebo historický epos Nový svět, se říká, že je dlouho zrající verzí původního scénáře jeho nikdy nenatočeného filmu Q. Může to být pravda. Strom života rostl dlouho a vystřídal hodně podob. Nejdřív v něm měli hrát Mel Gibson a Colin Farrell (toho si Malick vyzkoušel v Novém světě). Pak Sean Penn a Heath Ledger. Roli zesnulého Ledgera nakonec dostal Brad Pitt.

 

Varování ke Stromu života: Jestli to nepochopíte, máte smůluVarování ke Stromu života: Jestli to nepochopíte, máte smůlu

 

Film se měl objevit na festivalu v Benátkách už v roce 2009. Loni mu v Cannes drželi místo v programu do začátku tiskové konference ve čtyři hodiny odpoledne. Malick to stihl až letos. Snad proto, že Strom života má daleko k přímočarosti. Je to tak složité umělecké dílo, že jedno z amerických kin dokonce vyvěsilo varování před „unikátním, vizionářským a hluboce filozofickým filmem bez tradičního způsobu vyprávění.“ Teorií, o čem má jeho příběh být, je dobrého půl tuctu. Ať už se Malick zamýšlí nad dětstvím, vesmírem, bohem, silou vzpomínek, střetem přírody s vyšší mocí nebo vlastním životem, vstupné se nevrací.

Radim Bartík


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama