Česká televize

Česká televize Zdroj: Profimedia.cz

Poplatky za Českou televizi byly zvýšeny, aby na ní byla zrušena reklama. Více peněz ale přineslo horší program

Poslanecká sněmovna dnes (úterý 12. července) na svém mimořádné schůzi má kromě jiného řešit ve třetím čtení zrušení reklamy na České televizi od listopadu 2011. Jenže teď existuje komplexní poslanecký pozměňovací návrh, který by měl ponechat reklamu na kanálech ČT 2 a ČT 4. Přitom politici a odborníci slibovali veřejnosti něco zcela jiného.

 

Například v roce 2008 byly zvýšeny koncesionářské poplatky za Českou televizi právě proto, aby kompenzovaly následný výpadek peněz z reklamy. Není proto vůbec žádný důvod, aby reklama zůstala na nějakých kanálech ČT. Například místopředsedkyně Věcí veřejných a místopředsedkyně sněmovny Kateřina Klasnová k tomu říká: „Česká televize disponuje díky koncesionářským poplatkům vyšším rozpočtem než celé ministerstvo kultury. Účelem ČT ale není soutěžit o objem reklamy. Není to médium komerční, nýbrž médium, které by mělo přinášet veřejnoprávní služby. Vliv reklamy na složení programu je přitom nezpochybnitelný.“

 

 

Jenže ono je to s Českou televizí za ředitelování Jiřího Janečka ještě daleko horší. Nejenom, že za peníze svých diváků vysílá některé přihlouplé zábavné pořady a nejrůznější nekoukatelné vyhlašování všemožných sportovních cen. Nejenom, že část jejího programu je zcela zaměnitelná s jakoukoli komerční televizí. Nejenom, že se podílí na výrobě některých českých filmů, které jsou příšerné a nikoho nezajímají.

 

 

ČT selhala i v tom, v čem by měla dominovat. Její hlavní zpravodajská relace Události, která začíná každý den v 19 hodin, je často nesmírně řídká a proto i málo sledovaná. Příspěvky jsou většinou těkavé (lepší úroveň mají jen ty ekonomické) a o domácí a zahraniční politice se v Událostech nedozvíte prakticky nic, co byste už nevěděli. I schopným redaktorům jsou umožňovány pouze krátké štěky, kde tak leda řeknou, kde právě jsou. Půlka příspěvků patří leda tak do regionálního vysílání a někdy ani tam ne.

 

 

Jistě, vznikl a stále lépe funguje kanál ČT 24, který většinou splňuje parametry veřejnoprávní instituce a bylo by proto dobré jej nadále posilovat. Třeba na úkor mnoha pořadů ČT 1, ČT 2 a ČT 4. Jenže ani to nestačí.

 

Česká televize totiž nepotřebuje k svému životu ani reklamu, ani vyšší koncesionářské poplatky, ale potřebuje přesměrovat toky financí, kterými disponuje. Potřebuje posílit ještě více zpravodajství, publicistiku a dokumentaristiku. Proto by se také měla konečně oprostit od nekonečného balastu, který vidíme zejména na programech ČT 1 a ČT 2 (někteří intelektuálové tvrdí, že to je dobrý program, jenže on je daleko, daleko horší než srovnatelné zahraniční kanály).

 

Končící ředitel Jiří Janeček a jeho lidé se ohánějí tím, jak dokázali ČT zvládnout. Pravdou naopak je, že Českou televizi nikam výrazněji neposunuli. To už čeká na nové vedení. Bude mít ale k razantním změnám odvahu?