Magda Vašáryová

Magda Vašáryová Zdroj: Jan Šibík

Událost druhého festivalové dne: Marketa Lazarová

Zatím největší rvačka byla o lístky na více něž čtyřicet let starý film, který dvacet let ležel v trezoru. Marketa Lazarová, filmová freska Františka Vláčila, se v Karlových Varech poprvé představila v digitálně upravené, restaurované verzi. Byl to nezapomenutelný zážitek. Otázka je, co bude s filmem dál.

Strhujícímu filmovému zážitku v nabitém velkém sále předcházel oduševnělý, emotivní i důstojný úvod představitelky titulní role Magdalény Vášáryové, ale i rozpačitě komická vsuvka ohledně toho, kdo digitalizaci notně poškozeného národního filmového pokladu platil. Ta pak měla dohru ještě v neděli v ČT v Otázkách Václava Moravce. Pravda je taková, že celou akci inicioval karlovarský festival, který oslovil své partnery, pozitivně reagovala Nadace ČEZ. Ta se pak o náklady na úpravu filmu „podělila rovným dílem“ s Ministerstvem kultury ČR. Což v překladu s největší pravděpodobností znamená, že jeden dal peníze a druhý poskytl poškozený film. Ve společnosti UPP pak z filmu odstranili – krom provedení dalších obrazových korekcí - zhruba 10 milionů nečistot, celé to přišlo a 2 miliony korun, tedy dvacetník za šrám.

 

 

Marketa Lazarová by měla být jakýmsi pilotem nové tradice: každý rok by se měl na karlovarském festivalu dočkat uvedení restaurované verze některý z dalších skvělých českých filmů. Už existuje seznam dvou stovek snímků, které si to zaslouží. Jak řekl Jiří Bartoška: Jestli to půjde co rok to film, tak budeme v roce 2210 hotovi, tak hurá. Ministerstvo kultury se sice za projekt vehementně postavilo, budiž mu za to čest a sláva, ale trvá na tom, že by to celé mělo probíhat v režii státu. To ovšem znamená, že by to také stát měl zaplatit. Tak držíme palce. Všude ve světě pochopili, že státní poklady bez peněz sponzorů z popela nevyhrabou, například digitalizaci filmu Luchina Viscontiho Gepard zaplatil módní dům Gucci.

 

 

Na festivalu už se upekl příslib, že by tu mohl mít příští rok premiéru vyčištěný film Miloše Formana Hoří, má panenko. Tak se budeme těšit. Zatím ale není jasné ani to, co bude dál s Marketou Lazarovou. Zájem o ni bude hlavně ze zahraničí, kvůli špatné technické kvalitě se film na festivalech dosud promítal jen sporadicky, není vyloučeno, že by se mohl po letech vrátit i do distribuce. Náklady na restaurování by se tak mohly vrátit. Tak jen doufejme, že Marketa neskončí zase v trezoru, aby se neokoukala a neponičila.