Cowboy Beebop

Cowboy Beebop Zdroj: archiv

Animovaný Cowboy Beebop konečně v Česku. Stejně jako jeho autor

Pátek na AniFestu bude patřit epizodám ze seriálu režiséra a letošního festivalového hosta Shinichira Watanabeho Samurai Champloo - a bude se hrát také jeho celovečerní film Cowboy Bebop.

 

S tímto filmem úzce souvisí i festivalová účast japonské hyperaktivní skladatelky Yoko Kanno, která  je spjata s mnoha špičkovými tituly natočenými ve stylu anime. Právě hudba z filmu Cowboy Bebop vznikla v úspěšném období kapely Seat Belts, se kterou Yoko Kanno hrála své nejproslulejší anime skladby.

 

 

Skupina se rozpadla, ale Yoko Kanno pokračuje v živém hraní. Má na kontě skladby pro různé anime filmy a seriály, komponuje také hudbu k hraným filmům, videohrám nebo reklamám a je autorkou rozmanitých hitů japonských popových hvězd. Své příznivce ohromuje širokým rozpětím hudebních žánrů, jež při komponování i interpretaci využívá. Sahají od orchestrálních kompozic přes jazz a blues až po různé odnože rocku a popu. Při svých současných vystoupeních Yoko Kanno zpravidla hraje na klávesové nástroje.

 

Což si budou moci ověřit návštěvníci nepochybně pozoruhodného koncertu v Krušnohorském divadle v pátek od 20 hodin – její vystoupení je v Evropě naprosto jedinečnou událostí. Kam člověka může dovést fantazie, rozhlédne-li se pořádně kolem, se můžeme přesvědčit od 17:30 (Samuraj Champloo) nebo 21:30 (Kovboj Bebop) dnes v Kině Květen. Znalci či zvědavci mohou režiséra Watanabeho potkat od 13 hodin ve Smetanově síni v Krušnohorském divadle.

 

 

KDO JE SHINICHIRO WATANABE: LEGENDA JAPONSKÉHO ANIME

„Watanabe se v Japonsku jmenuje kdekdo. Je to jako u nás Novák,“ vysvětlovala dva týdny před zahájením Anifestu jedna japanoložka. Shinichiro Watanabe však kdejaký Novák není. Jeden z nejznámnějších zástupců japonské kinematografie nepatří k těm, kteří vytvářejí anime seríály s tisíci díly. Jeho tvorba není rozsáhlá, o to více kvality z jeho snímků dýchá. Watanabe se nejspíš své umění naučil, když ve studiu Sunrise dohlížel na storyboardy mnohých anime filmů.


Netrvalo dlouho a realizoval svůj režijní debut. Po boku Shôji Kawamori natočil pokračování sci-fi série Macross od scenáristky Keiko Nobumoto a to Macross Plus v roce 1994. Příležitost ke svému prvnímu plnému režijnímu podniku dostal čtyři roky na to, když vdechl život seriálovému Kovboji Bebopovi, jež byl následován filmovou verzí v roce 2001. Dále se podílel na dvou dílech japonského Animatrixu, příznačně inspirovaného Matrixem bratrů Wachovských a přispěl i do povídkového snímku Genius Party, za nímž stojí excentrická animační společnost Studio 4°C. Ve všech svých filmech se Watanabe vyznačuje kombinováním na první pohled neslučitelného. Harmonie Východu a sebevědomí Západu, japonská historie a americká současná hudba.

 



Opravdu důležitým prvkem ve Watanabeho filmech je muzika, kterou sám považuje za univerzální jazyk. Dokresluje tak atmosféru a zároveň dodává filmu další rozměr. Příkladem poslouží westernová space opera o kovboji Bebopovi, který se jako lovec odměn za zvuku jazzu ocitá na okraji společnosti. Příběh o roninovi (samuraj bez pána) a loupežníkovi, které zaměstnává pubertální dívka, slibuje další mistrovský mix, ve kterém se schází hip hop s japonským historickým obdobím edo.