Transmetropolitan 3: Rok parchanta

Transmetropolitan 3: Rok parchanta Zdroj: BB/art

Scott Pilgrim
Vetřelci
Maska Omnibus
Scott Pilgrim
Maska Omnibus
8
Fotogalerie

Scott Pilgrim je vypečený flákač a Predátoři s Vetřelci si už zase trhají hlavy

Komiks jako médium se má i přes všechny nástrahy doby čile k světu, ať už jde o mainstreamové kousky, nebo o undergroundová či experimentální díla. Mrkněme tentokrát na crème de la crème současného mainstreamu. Kromě stálic, jakou je hrdina Spider Jerusalem, nastupuje mladík Scott Pilgrim, a ukáže se, že i k notoricky známým látkám lze přistupovat kreativně.

 

Nedávno byla (dosti rozporuplně) zfilmována dobrodružství Scotta Pilgrima, jehož první ze šesti ceněných dílů, Vypečený život flákače, vydal BB/art. Třiadvacetiletý Scott je povaleč, který hraje v lokální kapele Sex Bob-omb, platonicky chodí se sedmnáctiletou dívkou Kudlankou („Ale no tak. Je to v pohodě. Klídek. Je to jako v Trainspottingu.“) a tak nějak proplouvá životem v Torontu.

 

 

Vše se změní, když přímo do jeho snu přifrčí sexy hipsterská holka Ramona na kolečkových bruslích, která navíc existuje i v realitě. Následuje love story; Scott musí přemoci sedm bývalých své vysněné a pustit se do supermanského (nebo herního) souboje s konkurenční kapelou… Bryan Lee O´Malley vytvořil roztomilý příběh plný výstižných detailů a psychologie postpuberťáků jdoucí od nenápadného úšklebku až k epickým výbuchům emocí. Černobílá kresba vychází z manga a plně využívá její „cartoonovou“ dynamiku, která se skvěle mísí s dobrými dialogy a vtipem.

 

 

Náš oblíbený gonzo novinář Spider Jerusalem se vrací v Transmetropolitanu 3: Rok parchanta (BB/art / Crew). Vysoce toxický a nebezpečný reportér s pěnou u pusy tentokrát ničí kariéru fašizujícího kandidáta na prezidenta v rámci dostihů zkorumpované volební kampaně, bojuje s vlastní mediální slávou a neprofesionálně si pokope svůj osobní život. Především se však snaží nemít už všeho po krk. Jeho slovy: „Mysli na prachy, brácho. Mysli na všechny ty delfíní steaky, na kvéry a huxleyovský prázdniny na Somě a začni hákovat…“ Autor Warren Ellis je jako vždy efektní, i když tentokrát spíš odkrývá špínu velkoměsta a jeho sociální úpadek, než aby vrstvil fantasmagorické situace. Ty naopak vyhledává kreslíř Darick Robertson, který si vyhrál se zdegenerovaným, zmutovaným komparsem a všudypřítomnými holografickými logy, a to s až paranoidně našláplým rytmem. „Odcházím spáchat sebevraždu. Předpokládaný návrat z hrobu v pátek. Nakrm kočku. Spider

 

 

Milovníky velkých hollywoodských ság pak zcela jistě potěší edice Omnibus (BB/art / Crew), kterou doplňují zásadní kousky jako Terminátor, Predátor (konečně se dozvíte, jak dopadl Dutch z prvního dílu poté, co přežil termonukleární explozi), pro stoupence víry Jedi Star Wars (konkrétně Stíny impéria, které vyplňují děj mezi díly Impérium vrací úder a Návratem Jediho), Vetřelci (ach, proradný svět zavilé korporace Weyland-Yutani a zoomorfové) a ze řetězu naprosto utržená Maska, která je zábavnější, rozjívenější a temnější než onen film s Jimem Carreyem. Solidní scénáře a úchvatné kresby jsou mnohem nápaditější než necitlivé filmové snahy nahodit legendární franšízy.