Dvacet let poté zastavený čas

Dvacet let poté zastavený čas

Dvacet let poté zastavený čas

Fotograf Tomáš Třeštík měl toho památného podvečera Národní třídu na deset minut jen pro sebe. Podle médií fotografovi pózovalo přesně dvacet let po sametové revoluci, tam, kde se to stalo, deset tisíc lidí.

Fotograf Tomáš Třeštík měl toho památného podvečera Národní třídu na deset minut jen pro sebe. Podle médií fotografovi pózovalo přesně dvacet let po sametové revoluci, tam, kde se to stalo, deset tisíc, podle policejních zdrojů dokonce patnáct tisíc lidí.





Fotograf, jeho čtyři asistenti a muž s megafonem se pokoušeli instruovat mnohatisícový dav. Celý proces moderoval režisér Zdeněk Suchý, a aby zvýšil uvěřitelnost zamýšleného projektu – pořízení velké společné fotografie –, přenášela obří obrazovka nad hlavami účastníků dění na plošině i napjatou tvář fotografa před výkonem. Národní třídu i tentokrát – dvacet let nato - přehradil kordón policistů. Nikoli s helmami, štíty&#160a&#160v&#160neprůstřelných vestách, ale pouze ve žlutých vestách, a to za účelem vytvoření Třeštíkova záběru. Před zastavený průvod pak zpoza kamer a&#160objektivů nastoupily do čela VIP, tedy autentičtí revolucionáři z&#160roku 1989 s rodinami. Václav Bartuška, Klára Pospíšilová, Pavel Žáček, Věra Krincvajová, Alexandr Vondra, Monika Pajerová, ... Nato se policisté rozestoupili a průvod spojili v jeden.
Po vystřídaní několika variant nasvícení, řady objektivů zapůjčených firmou Canon, možných kompozic a deseti minutách intenzívní spolupráce mezi fotografem na plošině a davem na ulici vznikly snímky, jež si právě můžete v časové posloupnosti prohlédnout.


„Po těch pár záběrech jsme to ukončili, sjeli s plošinou na zem, naházeli na ni světla, plošina odjela do Spálené ulice a společnost Opona, která průvod organizovala, spustila pyroefekt pádu železné opony. No a pak jsem byl den jak v mrákotách,“ shrnuje svůj sedmnáctý listopad dvacet let poté fotograf Reflexu Tomáš Třeštík.