Cannes 2009 potřetí: Terapie Trierem

Cannes 2009 potřetí: Terapie Trierem

Cannes 2009 potřetí: Terapie Trierem

Reportérka Reflexu přímo v centru dění nejproslulejšího filmového festivalu, tentokrát z premiéry Antichrista, nového filmu Larse von Triera

Do Cannes přijel jako vždycky karavanem a jako obvykle se ubytoval v hyperluxusním hotelu du Cap… Pak nám ale všem vyrazil dech s mnohem větší razancí, než jsme čekali. Lars von Trier je ďábel a jeho film Antichrist je šílený.


Už během projekce občas sálem zaburácel výbuch smíchu – čistě sebezáchovně, protože to, co se odehrávalo na plátně, vůbec k smíchu nebylo. Se záverečnými titulky pak přišlo odmítavě znechucené bučení, které se Trierovi skalní příznivci snažili přehlušit potleskem. Marně. Korunu všemu pak nasadila režisérova dedikace Antichrista zesnulému ruskému klasikovi Andreji Tarkovskému: ozvala se exploze smíchu. Od té doby se v Cannes nemluví prakticky o ničem jiném než o Antichristovi.
Trier prý začal dělat Antichrista, když před pár lety upadl do deprese. Pokud na něj zabírá terapie šokem, asi mu to pomohlo. Doufejme. Podle filmu to vypadá, že musel mít obrovský problém se ženami a s pohlavním stykem. Jinak si nelze vysvětlit, proč svým postavám naordinoval posedlost sexem, natočil ji hezky natvrdo a navíc přidal neuvěřitelně sugestivní brutalitu vrcholící mrzačením pohlavních orgánů. To vše přijde poté, co se manželský pár snaží na samotě v lese překonat krizi po smrti dítěte.

Celé se to natáčelo v hlubokých německých lesích a kromě Willema Dafoea a Charlotte Gainsbourgové si ve filmu zahrála srnka, jíž u zadnice visí mrtvý koloušek, liščí zombie a nějací ptáci. Zvířata jsou zajímavá především tím, že hrála pod vedením trenérů z České republiky.
Abych Trierovi nekřivdila: Antichrist je natočený nádherně. Anthony Dod Mantle (nasnímal i Milionáře z chatrče nebo Trierovy předchozí filmy – Manderlay a Dogville) použil kameru Red one, výsledek místy působí jako cinemascop. Zpomalené čenobílé sekvence s neuvěřitelnou hloubkou připomínají práci Mistra Nykvista, dominantní jsou ale efektně zelenozelené lesní scény. Krása. Co je to však platné, když Antichrist působí jako pornohoror, z jehož intenzity je pak člověku špatně fyzicky i psychicky. Trier si ve festivalových denících vysloužil zatím bezkonkurenčně nejhorší hodnocení kritiků. Problém s tím evidentně nemá, na tiskové konferenci prohlásil, že je nejlepší režisér na světě. Lepší je prý jen Tarkovskij, ten je bůh.








Kdy to uvidíme: ANTICHRIST už má českého distributora, datum premiéry zatím ale stanoveno není, tak uvidíme, jestli Artcam posbírá odvahu a film uvede. Je to zážitek pro otrlého diváka.





PŘÍMO Z CANNES 2009 – DARINA KŘIVÁNKOVÁ, REFLEX




Předešlé zpravodajství Dariny Křivánkové z filmového festivalu Cannes 2009 naleznete v rubrice KULTURA/FILM/TV