Berlinale pošesté: Porcování medvěda

Berlinale pošesté: Porcování medvěda

Berlinale pošesté: Porcování medvěda

Britská herečka Tilda Swintonová, která předsedala porotě 59. berlínského filmového festivalu, prohlásila před začátkem...

Britská herečka Tilda Swintonová, která předsedala porotě 59. berlínského filmového festivalu, před začátkem přehlídky prohlásila, že bude hledět hlavně na politické akcenty filmů. Jak řekla, tak udělala.

Hlavní festivalová trofej – Zlatý medvěd – skončila v rukou dvaatřicetileté režisérky Claudie Llosové za peruánsko-španělský snímek MLÉKO SMUTKU (to když budeme titul překládat z anglického The Milk Of Sorrow) nebo Vylekaný prs (ze španělského La teta asustada) – jak kdo chce. Příběh věnovaný obětem znásilňování během občanské války v Peru autorka zabalila do poetiky magického realismu, nicméně politický tón zněl filmem dominantně.



Stejně jako v dalším oceněném titulu LONDÝNSKÁ ŘEKA (London River), který natočil francouzský Arab Rachid Bouchareb o tom, jak tragédie teroristického útoku na londýnské metro sblíží křesťanku a muslima.
A do třetice tragédie: cena za nejlepší scénář pro film POSEL (The Messenger), v němž se veterán z války v Iráku přeškoluje na posla těch nejhorších zpráv – sděluje pozůstalým, že jejich blízký padl.
Charakter oceněných titulů jako by naznačoval, že to nejpodstatnější je téma a filmový jazyk či originální vypravěčský styl stojí až na druhé koleji. Na Berlinale byla vždy atmosféra prosáklá politikou, ale letos jako by tato tendence zbytněla. Vždycky je cenné, když se kinematografie vyjadřuje k bolestem světa, film by se ale neměl proměnit v politický plakát. V Berlíně bylo tentokrát takovými ušlechtilými „plakáty“ prakticky vytapetováno.

Ale abychom porotě nekřivdili: pochopení našla i pro apolitické filmy. Hned dvě ceny získala německá psychologická studie partnerského vztahu VŠICHNI OSTATNÍ (Alle Anderen). Oceněn byl také režisér íránského snímku O ELLY (Darbareye Elly) Asghar Farhadi nebo debut GIGANT (Gigante) Argentince Adriána Binieze točícího v Uruguaji – ten se i díky osobitému humoru líbil Evě Zaoralové a jedná o jeho uvedení na karlovarské přehlídce.
Kdy uvidíme další z oceněných filmů, je ve hvězdách, všechny do jednoho jsou totiž pro potenciálního distributora víc než rizikové. Propast mezi filmy, které sbírají festivalové ceny, a těmi, jež putují do kin, se stále prohlubuje. A tak se nabízí otázka, k čemu nakonec takové festivalové ocenění může být dobré. Léta zkušeností mě naučila festivalové trofeje nepřeceňovat. Verdikt poroty podléhá mnoha vlivům a na rozdíl od takových Oscarů nevzejde z tajného hlasování, ale z debaty všech porotců, při níž se každý prosazuje s jinou vehemencí. Vítězí obvykle film, který všem zúčastněným „vadí“ nejméně. Mnohem podstatnější tedy je dostat se do festivalového soutěžního výběru, ten by měl reprezentovat to nejprogresivnější z aktuální světové kinematografie. Ale jako by si tentokrát filmaři to NEJ schovávali až na festival v Cannes.

Kompletní seznam tvůrců a filmů oceněných na 59. Berlinale naleznete ZDE.


Darina Křivánková z BERLINALE 2009:
BERLINALE POPÁTÉ: HORNBYHO VÝCHOVA (Reflex online, 13. 2. 2009)
BERLINALE POČTVRTÉ: STÁČÍRNA KRVE (Reflex online, 11. 2. 2009)
BERLINALE POTŘETÍ: HERECKÉ KOUZLO KATE WINSLETOVÉ (Reflex online, 10. 2. 2009)
BERLINALE PODRUHÉ: OZON VÁM DÁ KŘÍDLA (Reflex online, 9. 2. 2009)
BERLINALE POPRVÉ (Reflex online, 6. 2. 2009)
www.berlinale.de