Video placeholde

Skandál v pražském metru: Cizí dívky řídily soupravu s cestujícími. Co dopravní podnik provede příště?

Chcete sedět v letadle, s kterým přistane váš spolucestující, který to nikdy předtím nedělal? Nebo se chcete řítit vlakem velkou rychlostí a místo strojvedoucího se řízení ujme kdokoli, kdo s vámi nastoupil? Že se vám zdá něco podobného zcela nesmyslné a nepravděpodobné? V pražském metru nikoli. Tam řidič nechal do své kabiny nastoupit dvě cizí dívky, nechal je zasednout na své místo a trojice jela… Se soupravou s cestujícími. Bylo to nejenom mimořádně hloupé a skandální, ale především velmi nebezpečné a nezodpovědné.

Co se vlastně stalo?

Do kabiny řidiče pražského metra, přestože je to přísně zakázané, se podařilo dostat dvěma dívkám z týmu Black Ginger, které se účastnily cestovatelského závodu LowCost Race. Svým úspěchem se pak pochlubily 4. srpna na webu závodu. „Z náplavky jsme vyrazily stopem, (samozřejmě), ale jako první jsme stoply metro. Pan řidič Martin nám ho dovolil i řídit. Takže první výzva řídit něco neobvyklého hotová za pár minut,“ napsaly dívky, které vystupují pod přezdívkami Jahu a Darja.

Mnozí lidé tvrdí, že se vlastně tak moc nestalo. Prostě holky se svezly v kabině metra a pak vystoupily. Ano, teď se nic nestalo. Jenže uvažovat tímto způsobem je v tomto případě zcela absurdní. Představa, že by došlo k nějakému vážnějšímu, například technickému problému se soupravou a někomu z cestujících by se v tu chvíli něco stalo, je naprosto děsivá. Vždy se může něco stát a utěšovat se tím, že právě teď se to nestalo, je pošetilé.

Děsivé byly proto i reakce lidí, kteří s tímto skandálem mají něco společného.

Byli ohroženi pasažéři?

Dopravní podnik hlavního města Prahy, podle kterého řidič vlaku porušil pracovní kázeň, zahájil vlastní šetření. „Pasažéři ani bezpečnost provozu nebyli bezprostředně ohroženi, z hlediska norem a předpisů je však toto samozřejmě nepřípustné. Jedná se o selhání strojvedoucího a hrubé porušení pracovní kázně. Tento incident budeme řešit rychle a nekompromisně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Takže když se někdo chová z hlediska norem a předpisů, tedy i bezpečnosti cestujících, v metru nepřípustně, v podstatě se nic moc nestalo? Adekvátní by mělo být nejenom rozvázání pracovní smlouvy s řidičem, ale především jeho pohnání k zodpovědnosti za ohrožení bezpečnosti lidí. I okamžité odstoupení ředitele dopravního podniku. Ten za své podřízené zodpovídá.

Zodpovědnost

Naprosté nesmysly pak vyprodukoval organizátor závodu LowCost Race, jakýsi Miky Škoda. „Je to svobodný závod a vše je splnitelné legálně i morálně. Pro nás je důležité učit účastníky zodpovědnosti… Jsem rád, že holky zkoušejí hranice, ale mnohem radši jsem, že se nikomu nic nestalo. Kromě porušení pravidel dopravce neměla událost další následky,“ řekl pan Miky webu iDNES.cz. Je rád, že se nikomu nic nestalo? No bodejť, jinak by už nastalo něco, co by si několik lidí odneslo vězením. A o jaké zodpovědnosti to hovoří, když vše myslitelné u toho bylo porušeno?

Zkoušet řízení metra cizí osobou je nebetyčná hloupost. Připustit to je nebezpečné jednání. A následně to relativizovat a omlouvat je nejdříve na pár facek a pak vyšetřování a soud.

Zpovykaní Pražáci, jak je označuje primátorka Adriana Krnáčová, jsou v dopravě zvyklí na různé věci. Ale nechat někoho cizího řídit metro je nebetyčné selhání dopravního podniku. Co kdyby Krnáčová příští týden jen tak zkusmo nechala odpálit nad Prahou atomovou bombu? Třeba se podobně jako v metru nikomu nic nestane…