Zablokovaná magistrála

Zablokovaná magistrála Zdroj: ČTK/AP

Pražský magistrát si zase vyšlápl na řidiče Uberu. Kdy se v Česku konečně zbavíme estébáckého myšlení?

Lidovky ve čtvrtek přinesly reportáž ze zátahu inspektorů pražského magistrátu na řidiče smluvní přepravy Uber. Nikdo z kontrolovaných neprošel, všem hrozí pokuta, některým i tvrdší tresty.

Uber, označovaný často za „alternativní taxislužbu“, jede na vlně takzvané sdílené ekonomiky — moderní technologie umožňují efektivněji využívat majetek –, od aut přes byty až třeba po nářadí.

K tomu, abyste se stali dopravcem, prakticky stačí, abyste měli auto a nainstalovanou aplikaci, která už všechno zařídí — zákazníka i placení. Každý se tak může stát „taxikářem“, kdykoliv bude mít během jízdy ve svém vozu volno nebo bude mít pár hodin času, jež bude chtít efektivně vyplnit.

Problémem této efektivity jsou zastaralé zákony. Proč? Protože žijeme v zemi, kde tím hlavním pro stát není rozvoj ekonomiky (tedy bohatství lidí), lidské štěstí ani činorodost, ale kontrola na každém kroku, nutnost zařazení do statistických a klasifikačních tabulek a prodanění člověka skrz naskrz.

A tak i příležitostní řidiči musí mít mimo jiné taxikářskou licenci. Protože bez toho by přece netrefili do cíle nebo pasažéry určitě cestou zabili a okradli.

Lze pochopit rozhořčení klasických taxikářů — zákony a vyhlášky po nich požadují spoustu přebytečných povinností (jež stejně nikdy žádný problém s taxikáři nevyřešily), a řidiči Uberu se jimi řídit nemusí? Lze pochopit, že inspektoři a policisté dělají práci, která se po nich chce. Ale nelze pochopit, proč se v tom stát a magistrát vyžívají.

Inspektoři si auta Uberu objednávali a naváděli je do Podolské ulice, kde na řidiče už čekali policisté. Ti kontrolovali licence a další oprávnění. Tak je to přece nejjednodušší. Sice nevraždí, nekradou, nepodvádějí, ale karabáč na ně!

Problém ale přece není v moderních technologiích, jež přinášejí nová řešení. Problém je v prehistorických zákonech.

V Evropě k tomu státy přistupují různě. Například v autoritářsky smýšlejícím Maďarsku hodlají řidičům Uberu i zabavovat auta. V Polsku antimonopolní úřad naopak uvedl, že by řešení rozporů nemělo ochraňovat současné provozovatele jen proto, že jsou zavedení. A v technologicky progresívním Estonsku stát s Uberem a dalšími spolupracuje.

Kdypak asi čeští poněkud estébácky myslící potentáti z vlády, Parlamentu a dalších státních úřadů a institucí vystrčí hlavu ven, aby zjistili, kam se svět od pádu komunismu posunul?