Matěj Hollan, náměstek brněnského primátora

Matěj Hollan, náměstek brněnského primátora Zdroj: ČTK/Šálek Václav

Motoristé, čím ten Matěj Hollan jezdí, že mu to tak žere?

Již řadu let neřídím, a ztratil jsem přehled. Můžete mi prosím někdo vysvětlit, které auto žere každý měsíc jinak? Matěj Hollan, zastánce alternativní dopravy, takovým fárem jezdí!

Kolega Lukáš Dittrich z autorevue.cz uskutečnil opravdu parádní sestřel politika. Konkrétně všeobecně oblíbeného politika Matěje Hollana, zastánce cyklistiky a alternativního pohonu. Spolek Brno autem si vyžádal na brněnském magistrátu údaje o tom, kolik pan Hollan (a ještě jeden jeho kolega, kterého ale v Praze nikdo nezná) měsíčně projedou služebními auty. Kolega Dittrich porovnal podklady z magistrátu s průměrnými cenami pohonných hmot v jihomoravském kraji v daném měsíci. Dobral se k fascinujícím výsledkům - podrobnosti i odkaz na původní dokument magistrátu Brna naleznete v jeho článku.

To první, co z analýzy vyplývá, je u pana Hollana průměrná spotřeba 12,45 litrů paliva na 100 km. Autorevue to vysvětluje pravděpodobným užíváním limuzíny Škoda Superb. Já ze svého dodávám, že tolik může žrát i starší offroad, který je pro jízdu v ulicích Brna vhodnější. Takže máme potvrzeno, že zastánce cyklistiky jezdí za veřejné peníze tankem. Je to povzbudivé alternativní zjištění, které dává Hollanově snaze o rozvoj cyklistiky a alternativní dopravy nový důraz.

Pak je ovšem v Dittrichově článku uvedena další informace, a tu už autor nevysvětluje. Podívejme se na Hollanovu - podle cesťáků vypočítanou - průměrnou spotřebu na sto kilometrů v jednotlivých měsících. Únor - 14,98 litru. Březen - 8,05 litru. Prosinec - 15,92 litru. A tady - protože kolega Dittrich to nevysvětlil - prostě jako nemotorista tápu. Chápu, že někdy má auto podle terénu, nákladu a stylu jízdy trochu vyšší či nižší spotřebu, ale aby vám to žralo v prosinci dvojnásobně než v březnu? Jak je to sakra technicky možný?

Napadají mne laické teorie. Například: V březnu jezdil Hollan jenom z kopce, v prosinci jenom do kopce. Nebo že v březnu jezdil sám, zatímco v prosinci pořád vozil auto plné hodně tlustých lidí a jejich těžkých zavazadel. Nebo, což se rovněž nedá vyloučit, v březnu jezdil výhradně s větrem v zádech, zatímco v prosinci zásadně proti větru. Napadá mne toho celá spousta, ale popravdě, jak to po sobě čtu - napsaná ta moje vysvětlení vypadají dost nevěrohodně.

Takže prosím především pana Hollana, ale také znalce motorismu, aby dole v diskusi vysvětlili, jak je možné, že ta jeho jistě alternativní ekologická limuzína žere v prosinci dvakrát víc než v březnu. Prasklá nějaká hadička nebo co?