Andrej Babiš musí věřit, že bude líp.

Andrej Babiš musí věřit, že bude líp. Zdroj: anobudelip.cz

Červnové preference.
Makáme! Ehm ...
Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
Bohuslav Sobotka
Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka ve Sněmovně
6
Fotogalerie

Nové volební preference: Začal Andrejův pád?

Červnový průzkum CVVM ukázal nepřekvapující, ale mnoha spoluobčany vymodlenou změnu. Anofert již není voliči nejpreferovanější stranou. Začal Babišův ústup ze slávy?

Došlo ke zcela zásadní a mnohými očekávané, ale přesto radostné události: politická divize koncernu Agrofert, hnutí ANO, ztratila vedoucí pozici ve volebních modelech. Je to od února 2014 poprvé, co má ANO méně sympatizantů než ČSSD. V červnu letošního roku získává ČSSD o procentní bod více než ANO - poměr je 24,5 procenta versus 23,5 procenta. Je to vůbec nejnižší popularita od listopadu 2013. Zdá se, že pád velkého Andreje potichu přichází.

Důvod tohoto poklesu je jednoduchý - i ti méně bystří spoluobčané, kteří Andrejovi naivně a prostoduše věřili, že není žádný politik a už si nahospodařil dost, v palbě faktů z reality svou víru ztrácejí. Problémem protestních vůdcovských hnutí typu ANO je, že značná část jeho voličů je volí z jakési zamilovanosti, fascinace ať už osobou vůdce, nebo promazaným mechanismem strany (který nesporně ANO má). Většina voličů nevolila ANO kvůli jejich programu (ten ostatně nehrál v kampani žádnou roli, kampaň byla o tom, že to „prostě zařídí“), ale kvůli charismatu nového politika s aurou superúspěšného obchodníka. Ze zamilovanosti do Babiše.

Pokud volíte podle programu stran a strana ten program nezačne úprkem opouštět, máte poměrně malou pravděpodobnost, že vás vaše minulé volební preference naštvou a že se najednou dostanete do pozice zhrzené milenky. Zhrzené, zklamané a definitivně ztracené nějakým činem či slovy milence. Pokud však ze zamilovanosti do Babiše volíte Anofert, jste teď v opravdu nezáviděníhodné pozici: Váš milovaný vás zklamal!

Po několika causách, které kolem Babiše v posledních měsících propukly, je stále těžší do něj být zamilovaný. Agrotec. Čapí hnízdo. A nakonec, jako rána z nemilosti, Babišova nijak nevysvětlitelná a nevysvětlená kampaň za Šlachtu a jeho státní zástupce. Lidové noviny jako stranický tisk holdingu odvedly dobrou práci, už ani dítě nemůže pochybovat, že Šlachta je Babišův člověk a že na něm Babišovi extremně záleží. Ale sakra proč?

Tohle všechno dohromady zahájilo erozi voličské přízně, protože celá řada voličů, co se dosud s Babišem identifikovali, najednou cítí zklamání, zradu a zhrzenost. Prostě - opak zamilovanosti a lásky. Takže od něj začínají odcházet takovým tempem, jaké nemělo v krátkých dějinách hnutí ANO dosud obdoby. Myslím, že jde o trend, že se tahle eroze nezastaví a že Babišova křivka popularity pojede směrem k nule. Zdá se, že si i ti nejnaivnější voliči už uvědomili, co je pan velkouzenář vlastně zač.