Trosky letadla společnosti Germanwings, které v Alpách havarovalo v úterý 24. března

Trosky letadla společnosti Germanwings, které v Alpách havarovalo v úterý 24. března Zdroj: Reuters, ČTK

JAN JANDOUREK: Pozůstalí po letu Germanwings chtějí vyšší odškodné a soudit se v USA. Nejspíš jim to nebude nic platné

Kolínský právník Rainer Büsken pracující pro leteckou společnost Lufthansa varuje pozůstalé po letu společnosti Germanwings 4U9525, aby nepodávali žalobu na společnost ve Spojených státech.

Jde o to, že pozůstalí mají dojem, že odškodné 50 000 euro za jednu oběť je příliš nízké. Právník v interview pro magazín Der Spiegel tvrdí, že už oněch 50 000 euro je víc, než je předepsáno zákonem. Někteří pozůstalí by ale chtěli částky mnohem vyšší. Büsken také kritizuje své kolegy, kteří pracují pro pozůstalé a chtějí podat žaloby ve Spojených státech. Podle dohody z roku 1999 není tato země pro případy jako je pád letadla vůbec příslušné. „Doufáme,“ říká, „že tito kolegové budou své mandanty informovat o jednoznačné právní situaci a budou je odrazovat od vynaložení zbytečných nákladů na žaloby.“

Nehodu úmyslně způsobil 24. března 2015 druhý pilot 27letý Němec Andreas Lubitz. Airbus A320-211 se 6 členy posádky a 144 pasažéry na palubě navedl cíleně do horského masivu v Provensalských Alpách. Využil toho, že kapitán letadla odešel na toaletu a zabránil mu v návratu do kabiny. Všichni na palubě zahynuli.

Už v roce 2009 přerušil Lubitz letecký výcvik, údajně kvůli syndromu vyhoření a deprese. Depresemi trpěl i nadále a před svým zaměstnavatelem je skrýval. Bál se také oční nemoci, kvůli které by musel přestat létat. Společnost Germanwings, která je dceřinou společností Lufthansy, čelí výtce, že pilotův stav neodhalila.

V tomto případě se proti lidem na palubě obrátila bezpečnostní opatření proti teroristům, protože přístup do kokpitu byl zajištěn, aby se neopakovaly únosy z 11. září, kdy teroristé ovládli letadla k sebevražedným útokům.

Rozhořčení pozůstalých lze pochopit, protože jim je záhadou, a nejen jim, jak mohl člověk s takovou anamnézou a v takovém stavu řídit letadlo s pasažéry a proč na to nikdo nepřišel.

Také se ví, že piloti leteckých společností jsou často přetíženi, jsou popsány případy, kdy za letu i usnou. Podle průzkumu z roku 2013, který dělalo britské sdružení dopravních pilotů BALPA mezi 500 piloty vyšlo najevo, že více než polovina pilotů přiznává, že je za letu někdy přemohl spánek. Skoro třetina po procitnutí zjistila, že jejich kolega v kokpitu spí také. Dnešní letadla jsou vybavena autopilotem, jenže na něj se nelze stále spoléhat.

Je třeba uznat, že zrovna německé aerolinky patří k bezpečným a nějaké riziko nelze nikdy vyloučit. V každém případě jde o spor, který, pokud se bude protahovat, přinese potěšení nejspíš jen právníkům.