Papež František, ilustrační foto

Papež František, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

JAN JANDOUREK: Papež by měl o globálním oteplování mluvit opatrně. Co když je to jinak

Papež František vydal encykliku, tedy zásadní církevní dokument k otázkám životního prostředí. Ta má název „Laudato si´“, tedy „Tobě buď chvála“, což jsou první slova Chvalozpěvu stvoření svatého Františka z Assisi. Podtitulek upřesňuje, že pojednává o péči o společný dům.

Papež v dokumentu píše: „Mnohé vědecké studie upozorňují, že větší část globálního oteplování v posledních desítkách let je důsledkem velké koncentrace plynů se skleníkovým efektem (oxid uhličitý, metan a další), které se vypouštějí hlavně v důsledku lidské činnosti.“

Papež varuje, že toto století může být svědkem vážných klimatických změn a ničení ekosystémů, pokud se nic neudělá. „Lidstvo si musí uvědomit, že je nezbytné pozměnit životní styl, výrobu a spotřebu. A to s cílem bojovat proti oteplování, tedy alespoň proti lidským příčinám, které ho vyvolávají či zvyšují.“

František chce napravit to, co nazývá „strukturálně zvrhlý“ ekonomický systém. Ten podle něj umožňuje bohatým vykořisťovat chudé a dělá ze Země „ohromnou hromadu špíny“. Papež vyzval všechny obyvatele planety k odpovědnosti.

Žádá státy, aby snižovaly množství skleníkových plynů v ovzduší. Podle komentáře stanice France25 má na mysli především Spojené státy a Čínu, jejichž průmysl nejvíc znečišťují životní prostředí.

„Nadešel čas přistoupit na určité omezení (ekonomického) růstu v některých částech světa a poskytnutí zdrojů pro zdravý růst v jiných částech světa, soudí. „Ekonomický zájem dokáže velmi snadno převážit nad obecným blahem a zmanipulovat informace ve svůj prospěch,“ píše se v encyklice.

Je to jen teorie

Že se papež vyslovuje i k jiným otázkám, než jsou čistě náboženské, je pochopitelné. Třeba ekonomické záležitosti souvisí s etikou, takže není u náboženského představitele nic divného na tom, že o tom mluví. V tomto případě jde ale o téma, které je spojeno s vědou. Teorie globálního oteplování způsobeného člověkem je jenom teorie a ne dogma. Nikdo není povinen tomu věřit.

Mnoho lidí tuto teorii přijímá jako danost, ačkoliv jsou i seriózní vědci, kteří ji nezastávají. Řada z nich soudí, že lidská činnost tak významná není. Buď popírají jev samotný a říkají, že ve skutečnosti z dlouhodobého hlediska k žádnému nárůstu nedochází, nebo ho připisují jiným faktorům, například cyklům sluneční činnosti.

Jiní se domnívají, že k oteplování dochází, ale že by bylo produktivnější se zaměřit na řešení následků, tedy na to, jak mu čelit na postižených místech planety. Od papeže je risk, když vychází z teorie globálního oteplování jako z daného faktu. Stejně tak není jasné, proč by omezení ekonomického růstu ve vyspělých zemích mělo pomoci nějakému vyrovnání s chudšími částmi planety. Bohatství není něco, co se přelévá nějakým potrubím, ale vytváří se na místě a když někdo zchudne, tak to ještě neznamená, že ten druhý zbohatne. Spíše budou při zpomalení růstu chybět peníze na rozvojovou pomoc, takže výsledek bude ještě horší.

Pozor na nové ideologie

Z hlediska církve by bylo asi lepší neodvolávat se s velkou vahou na vědecké teorie, protože jak víme, i tyto teorie, které se tváří jako čistá věda konaná ve prospěch lidstva, mohou být ideologií, která slouží jiným ekonomickým zájmům. V tomto případě vrstvě lidí, která žije z apokalyptických předpovědí a čerpá peníze na řešení neexistujících problémů. Jde pochopitelně o peníze, které pak budou chybět tam, kde lze něčemu reálně pomoci.

Papež má pravdu v tom, že stav životního prostředí je na mnoha místech v bídném stavu a je to důsledek lidského sobectví. To platí bez ohledu na vědecké teorie. Znamená to však, že je třeba volit skutečně účinné nástroje, jinak se nic nezmění.