Kateřina Valachová

Kateřina Valachová Zdroj: ČTK

Hra se studenty pokračuje: Nová ministryně změní maturity. Má pravdu, skončí ale už ta nejistota?

Nová ministryně školství Kateřina Valachová nastoupí příští středu do funkce, a proto v posledních dnech poskytuje rozhovory jako na běžícím pásu (Aktuálně.cz a dnes deníky Právo a MF Dnes). Valachová o svých záměrech hovoří poměrně rozumně a vyhýbá se exhibicionismu, kterým proslul její odvolaný předchůdce Marcel Chládek. Jejím cílem je opět změnit maturity. Letitá hra se studenty tak pokračuje.

Podle dosavadních plánů by měla být od roku 2019 povinná maturita z matematiky, dnes si ještě mohou studenti vybrat mezi tímto předmětem a cizím jazykem. Jenže v současnosti až čtvrtina všech mladých lidí při maturitách z matematiky neuspěje a proto to hodlá Valachová změnit.

Je jisté, alespoň na to upozorňují odborníci, že znalosti z matematiky jsou velmi rozdílné u žáků na gymnáziu a například u jejich kolegů na odborných středních školách. Je to zcela logické, protože studenti nemají (a nikdy mít nebudou) stejnou úroveň a zásadně se liší i výuka na jednotlivých školách.

Kateřina Valachová by proto chtěla prosadit dvě úrovně obtížnosti maturity. „V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém. V první řadě budu chtít vědět, jak je možné, že žáci dosahují takto špatných výsledků," řekla serveru Aktuálně.cz. Něco podobného zopakovala i v dnešních interview v novinách.

Povinná maturita z matematiky by měla být podle připravené novely zákona spuštěna ve dvou fázích. Od jara 2019 by to mělo být pro obory, kde je už nyní významnou součástí vzdělávacího programu. Pro ostatní střední školy až o tři roky později s tím, že z ní budou navíc ještě vyčleněny umělecké školy. Souběžně se začne povinně maturovat také z cizího jazyka.

Valachová jde na to rozumně a všechno to v tomto případě zní dobře. Neměla by ale zapomínat na jednu podstatnou a zásadní věc: O maturitách se vede diskuse v České republice už dlouhá léta a slyšeli jsme na ně nejrůznější názory. Konečně by se tedy mělo vyjasnit, jak to vlastně bude.

Zatímco odborníci a politici o tom s takovou vášní diskutují, tak studenti by konečně měli vědět, jak na tom jsou a jak na tom budou. „Maturitní hra“ se studenty by měla skončit. Uvidíme, zda se to Kateřině Valachové podaří. Nebo zda po příštích volbách přijde do úřadu další „koumák“ a začne zase všechno měnit.

Absurdní totiž je, že za necelých 23 let existence samostatné České republiky bude Valachová již šestnáctým ministrem školství, což vůbec nepotvrzuje slova politických stran, že vzdělávání je „prioritou“ země. Bylo by, kdy se v tom konečně projevila nějaká koncepčnost a stabilita.