Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: profimedia.cz

Co se to s lidmi děje? Spiritualita kvete, církve strádají. To vše za pomocí internetu

Není náhoda, že „víra v existenci alternativních světů“ se objevuje v té samé době jako telegrafní kabely a radiové vlny. Jen člověk někdy musí hodně, ale hodně přemýšlet, co se to i dne s moderními lidmi vlastně děje.

Magazín AEON líčí zajímavý ale ne zas tak ojedinělý příběh muže, který si dnes říká Arthur Pendgragon. Tento pán nebyl vždycky Arthur, ve svém dřívějším životě to byl příslušník dělnické třídy jménem Timothy Rothwell a pocházel z Yorkshire. Po nějaké době v British Army (zranil se při parašutistickém výcviku) a poté co byl vůdcem motorkářského gangu známého jako Gravediggers (Hrobníci), experimentoval počátkem 80. let s duchovním probuzením a výsledkem je, že si v roce 1986 oficiálně změnil jméno na Arthura. Měl k tomu dobrý důvod, považoval se za reinkarnaci krále Artura. Tuto představu dále rozvinul tím, že si koupil meč, který byl použit v roce 1981 jako rekvizita ve filmu Excalibur. On a jako kolegové sdružení v Druid Council se hrdě hlásí ke staré tradici pohanských praktik, která údajně sahá daleko do minulosti.

Co se to děje?

Co se to vlastně s moderními lidmi děje? Proč jsou schopni používat všechny prostředky moderní techniky a znají – aspoň v populární formě – to, co objevila moderní věda, načež se vydávají do obchodů s pozoruhodnými pomůckami, aby si tam nakoupili různé předražené předměty, jako kyvadélka, vonné tyčinky, magnetické náramky, tarotové karty a samozřejmě paperbacky obsahující tajná mystéria napsané autory, před jejichž jménem se i v Česku, kde to nebývá zvykem, po americku připisuje Dr. Asi, aby bylo jasné, že jde o autoritu.

Souběžně s tím upadá organizované náboženství, pokud tedy nejde o islám. Spiritualita kvete, ale církve poněkud strádají.

Ruku v ruce s vědou

Jak upozorňuje autor článku v AEONU Benjamin Breen, věda a technologie jdou ruku v ruce s úsvitem hnutí New Age. Podle něj není náhoda, že „ víra v existenci alternativních světů se objevuje v té samé době jako telegrafní kabely a radiové vlny, které začínají obepínat svět. Pozdně viktoriánský Londýn byl centrem této globální technologické sítě, ale byl také domovem vynořující se skupiny bohémů,  kteří se napíchli na tyto nové technologie stejně tak, jako na ně reagovali.“

Historik z oxfordské univerzity Keith Thomas píše ve své knize Náboženství a úpadek magie (1971) líčí náboženství a magii jako protikladné síly. Když moderní protestantští a katoličtí vůdci pronásledovali čarodějnice, tak se snažili zlikvidovat konkurenci v oboru vysvětlování nevysvětlitelného. To se jim do značné míry podařilo. Zástupci institucionalizovaného náboženství měli všechny zdroje organizované politické moci na své straně, byli schopni vykázat magické praktiky do temnot. Magie neměla žádnou oficiální církev. Oficiálním náboženstvím průmyslové Anglie se stalo to, které od sebe primitivní magické prvky z velké části odstřihlo. Otázka je, jestli to, co zbylo, je pro lidi uspokojivé.

Odkouzlení světa

Německý sociolog Max Weber, který nejen podal teorii vzniku moderního kapitalismu, ale také se zabýval postavením náboženství v našem měnícím se světě, soudil, že důležitým rysem modernity je „odkouzlení světa“. Podle něj a dalších autorů vznik moderní vědy a technologie nahradily „nevypočitatelné mysteriózní síly", které ovládaly předmoderní lidské myšlení. Nastalo "odkouzlení světa".


Benjamin Breen se ve svém článku ptá, zda to tak skutečně je. Co když se Weber a spol. mýlí? Ironií je, že přesně v době, kdy Thomas  v 70. letech popisuje smrt magie, tak na místech jako je Kalifornie a Londýn zase ožívá. Lidé opět zatoužili po „očarovaném“ světě a objevuje se kontrakultura neo-druidů, ekofeministek, alternativní medicíny, indigových dětí, lidí, co vidí auru a tak dále.

Pokud jde o vzkříšení předmoderních náhledů na „tajemné a nevypočitatelné síly“, dotyční používají všechny nástroje moderní technologie a moderní globalizované sítě. První stopy New Age se objevují v době počínající industrializace, což není náhoda. V dalších a modernizovaných formách se objevuje v druhé půlce 20. století, ve spojení s televizí, audioknihami, kabelovými kanály, počátky internetu. New Age se už povedlo proniknout i do většinové společnosti, třeba v podobě alternativní medicíny, která se tváří alternativně, ale jde o byznys s miliardovým obratem. A ještě je tu jóga a meditace a tantra a neo-šamanismus…

Jak to ale bude všechno pokračovat

Nejspíš jako vždycky. Vedle sebe tu budou lidé, kteří nevěří v nic, nebo to aspoň říkají. Pak věřící tradičních církví, kteří mají radši poněkud méně divoké a spořádanější duchovní formy. A potom různí blouznivci našich hor, kteří milují všechno, co vypadá dost exoticky a nezávisle. Někteří si na tom založí docela dobrý byznys.

Důležité je, že když někdo objeví, že je reinkarnací nějakého krále, aby mu to ostatní také uvěřili a na tuto ideu nějak přispěli. I tajemným silám je třeba trochu hmatatelně pomoci.