Dan Ťok – desátý ministr dopravy  za šest let. Situace na ministerstvu dopravy pobouřila velkou část našeho ná­roda. Za posledních šest let máme již desátého ministra, přičemž ani on neunikl drobnohledu médií. V mi­nulosti totiž vedl stavební spo­lečnost Skanska a nastaly obavy ze střetu zájmů.

Dan Ťok – desátý ministr dopravy za šest let. Situace na ministerstvu dopravy pobouřila velkou část našeho ná­roda. Za posledních šest let máme již desátého ministra, přičemž ani on neunikl drobnohledu médií. V mi­nulosti totiž vedl stavební spo­lečnost Skanska a nastaly obavy ze střetu zájmů. Zdroj: Archív

ANDREA HOLOPOVÁ: Hnutí ANO chce změnit ústavu, aby stát mohl snadněji vyvlastňovat

Ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) chce změnit ústavu tak, aby si usnadnil vyvlastňování pozemků na stavbu silnic. Jenže vláda by si neměla usnadňovat práci na úkor vlastnických práv. Jako každý jiný by i kabinet měl v případě silnic nejprve vykupovat pozemky od vlastníků a pak teprve stavět.

Ministr dopravy Dan Ťok podle ČTK zvažuje změnu ústavy. Chce stavět silnice na soukromých pozemcích ještě před tím, než by došlo k jejich odkoupení nebo k vyvlastnění podle současných pravidel.  Ministerstvo to nazývá „předběžné uvedení v držbu“. A jak by se měla ústava změnit? „Byl by to zásah do ústavy, ale my doufáme, že ne velký," uvedl Ťok.

Dnes je vlastnictví chráněno Listinou základních práv a svobod, která je součástí naší ústavy: „Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu“. Už dnes vyvlastnění umožňuje stavení zákon a zákon o vyvlastňování. Vyvlastnění je možné jen u dopravních, vodohospodářských nebo armádních staveb, a to jen u těch, které jsou „ve veřejném zájmu“ – a náhradou je cena obvyklá. Jestli chce ministr něco v ústavě změnit, tak nejspíš podmínku „veřejného zájmu“ nebo vyvlastnění „za náhradu“.

 Lze chápat frustraci stavitelů silnic nad tím, když jim jeden jediný vlastník odmítá pozemek prodat a nelze kvůli tomu stavbu dokončit.  Stát si ale nemůže zjednodušovat práci tím, že začne stavět a spolehne se na to, že pozemky jednoduše vyvlastní dodatečně.

 Každý soukromý developer si nejdřív vykoupí pozemky pro svoji stavbu a pak teprve začne stavět. Stejně tak by to měl dělat stát. Ten má situaci navíc zjednodušenou tím, že mu mnoho pozemků přímo patří.

 Výkupy pozemků se pro rozsáhlé stavby obvykle řeší tak, že se nejprve uzavírají smlouvy o uzavření budoucí kupní smlouvy, aby se nestalo, že se skoro všechny pozemky vykoupí a pak jeden důležitý chybí. Když jeden vlastník nechce prodat, hledá se jiné řešení, například že se silnice povede jinou cestou.

Někdo může teď tleskat tomu, že se změní ústava, aby se snadněji vyvlastňovaly pozemky od tvrdohlavých soukromých majitelů. Abychom se pak ale nedivili, kam až vyvlastňování povede.