VILIAM BUCHERT: Úžasná neschopnost státu dostavět železnice. Z Prahy do Plzně se bude jezdit jako před 100 lety | Reflex.cz
reklama
nahoru

VILIAM BUCHERT: Úžasná neschopnost státu dostavět železnice. Z Prahy do Plzně se bude jezdit jako před 100 lety

Viliam Buchert24. ledna 2015 • 14:00
VILIAM BUCHERT: Úžasná neschopnost státu dostavět železnice. Z Prahy do Plzně se bude jezdit jako před 100 lety
Z Prahy do Plzně se bude jezdit jako před 100 lety
• foto: 
Profimedia.cz

V médiích se objevily zprávy, že začala stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku, která zkrátí jízdu mezi Prahou a Plzní. Přestavba koridoru bude stát 4 miliardy korun. Radovat se ale z toho nemůžeme, protože neschopnost státu dostavět či postavit nové železniční tratě je u nás už desítky let naprosto fascinující. Stačí si vzít za příklad právě trasu mezi hlavním městem a západočeskou metropolí.

reklama

V dobách staré rakousko-uherské monarchie se jezdilo mezi oběma městy před sto lety zhruba stejně rychle jako dnes. Podívejte se do jízdního řádu a zjistíte, že vlak typu Pendolino, který by mohl být poměrně rychlý, jede tuto trasu 1 hodinu a 20 minut. To je vymoženost, o které se občanům ani nemohlo snít. Stejně rychle se zde dopravovali naši předkové, podobně to stíhaly vlaky například v roce 1980. Ovšem píše se rok 2015…

Komunistické Československo dostalo naši železniční síť, která kdysi hodně dávno patřila k tomu nejlepšímu v Evropě, do naprosto katastrofálního stavu. Po 25 letech od revoluce je to o něco lepší, ale svět se mezitím šine někam úplně jinam. Vlakem se jezdí obrovskými rychlostmi dávno po většině vyspělé Evropy, u nás se za čtvrtstoletí přešlapuje na místě. Srovnání pro nás dopadá zoufale. Bohužel stejná situace panuje při stavbách dálniční silniční sítě. Pořád chybí k jejímu dokončení 800 kilometrů.

V roce 2011 zveřejnil server iDnes. cz zprávu, z které stačí citovat jednu větu: „Cestu z Plzně do hlavního města má už v roce 2015 zkrátit nový železniční koridor a to až na dnes těžko uvěřitelných 45 minut.“ Jistě, jistě…. Jenže rok 2015 už máme a tunel na koridoru se začíná jen stavět. Takže si počkáme. Ovšem ani to není všechno.

Z toho, co Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční a dopravní cesty, která je investorem stavby, řekl pro sobotní deník Právo, vyplynulo, že cílem je zkrátit cestu mezi Prahou a Plzní na jednu hodinu. Už ne oněch „neuvěřitelných“ 45 minut? Takže ani po sto letech se nedokážeme přiblížit lepším časům. To je skutečně tragické „bačování“ státu. V tomto případě jsme promarnili kolem 60 let a nezdá se, že se staneme v budoucnosti zemí s nejmodernější železnicí.

Mimochodem, za těch 45 minut se z hlavního města do Plzně už celkem pohodlně skutečně dostanete – ale autem.



Klíčová slova: vlakčeské dráhy



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama